تابناک قزوین گزارش می دهد:
ای کاش یادمان نرود که باغستان سنتی نه تنها ریه شهر قزوین بلکه میراث بزرگ پدران شهر ماست که برای ما به یادگار مانده است ولیکن حال این روزهای باغستان سنتی به دلیل مشکل کم آبی نه تنها مساعد نیست بلکه در آستانه یک عطش همیشگی است.
کد خبر: ۵۹۳۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷ 21 April 2018

جنگ آب در باغستان های سنتی قزوین

ماهان هدایتی، به گزارش تابناک قزوین، باغستانهای سنتی قزوین که نام پهنه ای سر سبز و خوش آب و هوا گرداگرد شهر قزوین است که همانند مادری مهربان کهن شهر قزوین را در بر گرفته است.

ای کاش یادمان نرود که باغستان سنتی نه تنها ریه شهر قزوین بلکه میراث بزرگ پدران شهر ماست که برای ما به یادگار مانده است ولیکن حال این روزهای باغستان سنتی به دلیل مشکل کم آبی نه تنها مساعد نیست بلکه در آستانه یک عطش همیشگی است، به همین دلیل خبرنگار تابناک به سازمان باغستان سنتی قزوین رفت تا این موضوع را پیگیری و بررسی کند.

با خبر شدیم که مسئولان سازمان باغستان ها از نیمه دوم فروردین ماه توانسته اند آب را به باغستان ها رسانده و کشاورزان آبیاری باغات خود را شروع کردند، ولی متاسفانه مشکل از بارش های اندک امسال شروع شده و باغداران را نه تنها نگران کرده بلکه  هر روز سراسیمه به سازمان باغستان آمده و سعی می کنند که باغات خود را  سریع تر آبیاری کنند، از ترس اینکه آب به باغشان نرسد.

پای درد دل باغداران باغستان سنتی

باغداری که نمی خواست نامش برده شود به خبرنگار تابناک اظهار کرد : سازمان باغستان خیلی مشکل کم آبی باغستان را پیگیری کرده است ولی چون سازمان های دیگری همکاری نمی‌کنند و یا آبیاری گندم را بهانه می کنند این موضوع هنوز لاینحل باقی مانده است.

محمد نقی اسپرورین ها ادامه داد: مسئولان اّب را برای کشت گندم در نظر گرفتند در حالی که با کمی مدیریت منابع آب، می توان در کنار اینکه کشت‌های یکساله مثل گندم را داشته باشیم به داد باغستانهای سنتی قزوین، این میراث کهن و ارزشمند رسیدگی و از نابودی آنها جلوگیری کرد.

نماینده باغداران رودخانه دلیچای اضافه کرد: اکنون سازمان باغستان اعلام کرده که تا 48 ساعت به محل ما آب می‌رساند ولی این موضوع چون سبب دعوا و اختلاف بین باغداران می شود اصلا صحیح نیست زیرا باغداران فکر می کنند چون ما به نمایندگی آن ها  به سازمان باغستان آمده ایم، آب را برای خود برداشته ایم و برای آنان ارزشی قائل نشده ایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین، وقتی ما پای سخن باغداران باغستان سنتی قزوین نشستیم، متوجه شدیم که با کمی مدیریت و هماهنگی می توان  مشکل کم آبی را که موجب درگیری بین مناطق مختلف باغستان می شود را حل کرد، سازمانهای میراث فرهنگی، آب منطقه ای، جهاد کشاورزی  که هرکدام به نحوی درگیر با بخشهای مختلف باغستان هستند.

آیا بهتر نیست مدیران این سازمانها به جای مصاحبه های گوناگون و برگزاری همایش ها و یا صحبتهای زیبا برای احیا باغستان، آستین را بالا زده و پای کار بیایند و از نابودی بیشتر باغستان جلوگیری کنند در این بین، باید دریابیم که به غیر از نام سازمان باغستان سنتی که برای انجام اموراتشان به آنها کمک می کند ، اسمی از سه سازمان دیگر شنیده نمی‌شود .آیا همراهی و همکاری سازمان میراث فرهنگی برای کمک به نگهداری این میراث گرانبها در حال حاضر لازم نیست!! آیا جهاد کشاورزی وظیفه ای برای کمک به باغداران برای احیای آن پهنه وسیع سرسبز بر خود نمی بینید!! آیا آب منطقه‌ای فقط وظیفه آب رسانی به اراضی کشاورزی را برای خود ارجح می داند!!

تابناک با صحبتهایی که با باغداران کرد و نظراتی که از آنها گرفت سازمان باغستانهای سنتی را در زمینه  کمک به آب رسانی تنها دید، به همین دلیل درصدد است با پیگیری مصمم مشکلات باغستان سنتی را پیگیری کند و در گزارش های بعدی جوابیه سایر سازمان‌های مربوط به باغستان را شنیده و منتشر کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار