به گزارش تابناک قزوین به نقل از فارس قزوین
موزه کشاورزی قزوین در زمان افتتاح با عنوان بزرگ‌ترین موزه کشاورزی کشور بازگشایی شده است ولی به گفته متولیانش مورد حمایت میراث فرهنگی استان نیست.
کد خبر: ۵۸۵۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸ 03 April 2018

موزه کشاورزی قزوین در زمان افتتاح با عنوان بزرگ‌ترین موزه کشاورزی کشور بازگشایی شده است ولی به گفته متولیانش مورد حمایت میراث فرهنگی استان نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، استان قزوین به‌ویژه شهر قزوین یک شهر با قدمت هزاران ساله است. چند سالی است به همت متولیان شهرداری قزوین و سازمان میراث فرهنگی استان و سایر ترجمان‌های مرتبط اقداماتی در خصوص جذب گردشگر انجام شده است که نتیجه آن افزایش تعداد گردشگران بوده که در سطح شهر کاملاً مشهود است.

اقدامات و برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است تا پتانسیل‌های گردشگری استان به‌صورت مناسب معرفی شده و همین امر موجب شده است تا شهر قزوین به سمت و سوی قطب گردشگری کشور نزدیک‌تر شود. این در حالی است که استان قزوین از نظر تعداد اماکن تاریخی مقام اول را در کشور دارد و با برنامه‌ریزی دقیق و مبتنی بر تحقیق می‌تواند به‌عنوان رتبه اول گردشگر در سطح کشور را کسب نماید.

ازجمله این اقدامات برگزاری جشنواره نوروزی، افزایش مکان‌هایی که قابلیت بازدید و جذب گردشگر را دارند همانند خانه‌های قدیمی، آب‌انبارها و موزه‌های تخصصی است. یکی از موزه‌هایی که در غفلت مسئولین امر قرار دارد موزه کشاورزی استان قزوین است. این موزه در محل باغستان جهاد کشاورزی در خیابان فلسطین غربی واقع است.

این موزه با حمایت جهاد کشاورزی استان قزوین در قالب تأمین مکان در عمارت تاریخی باغ سپهدار که در دهه 1320 بنا شده به همت آقای تدین از باغداران قزوین راه‌اندازی شده است. برای فضاسازی و تجهیز این موزه که از مصوبات سفر سوم هیئت دولت به قزوین است، با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی و سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، هفت میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

در موزه کشاورزی قزوین ابزار و ادوات قدیمی کشاورزی ازجمله سم‌پاشی، گاوآهن، خرمن‌کوب، ترازو، حوض‌های سنگی جهت آبشخور چهارپایان در باغستان‌های سنتی، انواع داس، اره، ظروف مسی، کوزه‌های سفالی، قفل و شیرآلات و سنگ‌های آسیاب در فضای تاریخی و زیبا در معرض دید عموم قرار گرفته است.

با توجه به جاذبه‌های این محل که پتانسیل بالایی در جذب گردشگران دارد متأسفانه آن‌گونه که باید و شاید مورد حمایت قرار ندارد. به‌گونه‌ای که بنا بر اظهار آقای تدین حتی هزینه نظافت این محل را شخصاً بر عهده گرفته است. این حمایت تنها شامل حمایت‌های مادی و مالی نیست بلکه حتی حمایت‌های معنوی مانند معرفی شایسته این مکان در بروشورهای گردشگری شهر، تجهیز مکان به قفسه‌های مناسب نمایش اشیا قدیمی و ارائه توضیحات مکتوب در مورد ابزار و وسایل موجود است که در این مکان اقدامی در مورد آن انجام نشده است.

اگر از میراث فرهنگی در خصوص این موزه و وضعیت آن سؤال شود قطعاً دلایلی ارائه خواهند کرد همان‌طور که آقای تدین نیز دلایل خاص خودشان را دارند؛ اما علی‌رغم همه این مسائل موجود که مانع از توسعه این موزه با حداقل استانداردهای گردشگری می‌شود می‌توان با رایزنی و گفتگو این مسئله را حل کرد.

این موزه در زمان افتتاح با عنوان بزرگ‌ترین موزه کشاورزی کشور بازگشایی شده است و جای تأسف دارد که مورد حمایت سازمان میراث فرهنگی استان نیست. در بازدید از این موزه دیدم که مجموعه‌دار مذکور اقدامات جالبی برای درک ملموس فضای قدیم ایجاد کرده است. مثلاً در یک دیزی سفالی و بر روی یک گردسوز با سه‌پایه مخصوص عدس بار گذاشته بودند و یا در گوشه‌ای دیگر با استفاده از لوازم و ادوات مخصوص به استخراج عرق بومادران مشغول بودند. این ابتکارات می‌تواند با حمایت‌ها و برنامه‌ریزی مناسب نه‌تنها منجر به جذب گردشگر شود بلکه می‌تواند تعداد گردشگر را در سطح استان افزایش دهد. همچنین این کار می‌تواند با یک برنامه‌ریزی کارآفرینانه منجر به تولید محصولات یادشده و مشابه شده و زمینه اشتغال‌زایی و فروش محصولات گردشگری قزوین را به دنبال داشته باشد. پیشنهاد می‌شود با توجه به اهمیت موضوع استاندار محترم در موضوع ورود کرده و این مسئله را یک‌بار برای همیشه حل کند. چراکه ادامه این روند جز فرصت سوزی در حیطه گردشگری و معرفی استان قزوین در سطح ملی و بین‌المللی چیزی عاید استان نخواهد کرد.

کشاورزی با فرهنگ و تمدن مردم قزوین گره خورده و استان قزوین 443 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که 80 درصد آن دارای خاک کلاس یک، دو و سه و مناسب کشاورزی است.

در این استان بیشتر فعالیت‌های مردم در عرصه کشاورزی با فرهنگ، تاریخ و تمدن اقوام این استان گره خورده است از جمله تاک داری در تاکستان، باغستان در قزوین، گیاهان دارویی در الموت و زیتون در طارم سفلی بدین لحاظ هرگونه فعالیت است.

عمارت سپهسالار(سپهدار) در دوره قاجاری توسط محمد ولی خان سپهسالار در دو طبقه ساخته شده که در خیابان فلسطین غربی قزوین و محوطه باغ تاریخی هزار جریب قرار دارد و از بناهای کوشکی زیبای قزوین به شمار می‌رود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار