به گزارش تابناک قزوین به نقل از خبرنگاران قزوین
از ابتدای سال ۹۶، شخصیت‌های بزرگی را در حوزه فرهنگ و هنر از دست دادیم.
کد خبر: ۵۷۸۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸ 12 March 2018

ؤ

چهره‌هایی که در سال ۹۶ از دنیا رفتند
از ابتدای سال ۹۶، شخصیت‌های بزرگی را در حوزه فرهنگ و هنر از دست دادیم.
درگذشتگان سال 96به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال ۹۶ پر از اتفاقات تلخ و شیرین بود. یکی از این اتفاق ها، درگذشت هنرمندان و چهره های فرهنگی است. افرادی که در طول زندگی خود کارنامه درخشانی ثبت کرده بودند و خاطرات فراوانی را برای مردم کشورمان رقم زدند. در ادامه به معرفی برخی از این افراد می پردازیم؛

 

فروردین

غلامحسین اولاد

غلامحسین اولاد که "م - اندیش" تخلص می‌کرد و پنجم فروردین‌ از دنیا رفت، از شاعران پرکار شیراز و کشور بود که سال گذشته آثار جدیدی از او منتشر شد. صحرای بایزیدی ، همینکه زلف تو بر باد می رود کافیست، عاشقانه هایم را هیچکس نمی خواند ازجمله آثار اولاد است.

این شاعر فقید در یکی از آخرین گفت‌وگوهایش با ایسنا که ۲۹ بهمن سال ۹۵ و در پی انتشار دهمین دفتر شعرش منتشر شد، گفت: «سایه‌های ترَک‌خورده» نام دهمین دفتر شعر من است که در برگیرنده ۷۳ غزل و یک مثنوی بلند و تعدادی تک‌بیتی است و نشر روزگار ناشرش است. در این مجموعه از رباعی و دوبیتی استفاده نکرده‌ام، چون به زودی دفتر جداگانه‌ای از «چهارگانه»هایم چاپ خواهد شد.

درگذشتگان سال 96

عباس خسروی

عباس خسروی نوازنده ویولن و متولد سال ۱۳۲۰ بود که ظهر ۷ فروردین بر اثر سکته مغزی و ناراحتی ریوی در تهران درگذشت. خسروی نوازنده ارکستر ملی بود. او برادر گیتی خسروی - استاد آواز - بود که سابقه فعالیت در رادیو و تدریس در رشته موسیقی را در کارنامه هنری خود دارد.

این نوازنده چیره‌دست، ضمن فعالیت در صدا و سیما، در ارکستر ملی ایران نیز عضو بود و شاگردان زیادی را هم پرورش داد.

درگذشتگان سال 96

ابراهیم ناعم

ابراهیم ناعم شاعر و قصیده‌سرا یکم مهرماه ۱۳۰۰ در رشت زاده شد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت و تهران به پایان رسانید و سپس در آموزشگاه تخصصی قضایی دانش‌آموخته شد. ناعم شاعری عارف‌پیشه و خلوت‌گزین بود و سعی می‌کرد از هیاهوهای سیاسی و اجتماعی دوری گزیند.

ناعم در جوانی در منطقهٔ شمیرانات تهران زندگی می‌کرد و از نزدیکان نیما یوشیج بود. یوشیج در خاطرات خود از وی به این شکل یاد کرده است: «ناعم اشعار وصف الحالی را بسیار پرمغز و با حرارت می‌سراید و اشعار او آینهٔ زمان هستند.» یوشیج در در دورانی که به دلیل سرودن شعر نو مورد هجمه شاعران سنتی قرار گرفته‌بود، گفته‌بود «اگر بدانم این جوانمرد گیلانی ساده و بدون تشریفات (ابراهیم ناعم) با من است به این اندازه سرگردان نیستم».

او در میان شاعران قدیمی به ناصرخسرو و سبک وی علاقه‌مند است و بیشتر قصیده سروده‌است. او اشعاری در قالب رباعی نیز دارد. در مهر ۱۳۹۰ مجموعه شعری به نام «اهورانامه: سروده‌های توحیدی» از وی به چاپ رسید. وی سروده‌هایی در مورد خواب‌هایش دارد که منظومهٔ «الا ای خواب‌ها» با بیش از ۱۱۵ بیت یکی از آن‌هاست.

ناعم یکی از کسانی است که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پروژه «مجموعه مصاحبه با ادیبان، شاعران و داستان‌سرایان» با او مصاحبه کرده‌ است. ابراهیم ناعم ۱۵ فروردین۱۳۹۶ در بیمارستان مهرتهران به دلیل عارضه قلبی درگذشت.

محمد حیدری

محمد حیدری، روزنامه‌نگار پیشکسوت و شهیر روز شنبه ۱۹ فروردین دار فانی را وداع گفت. محمد حیدری قریب ۶۰ سال قلم زده است و در کارنامه او، معاون سردبیری روزنامه اطلاعات در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی نیز دیده می‌شود.

پس از انقلاب هم با نشریات مختلفی همکاری کرد که از جمله می‌توان به سردبیری ماهنامه «گزارش» در یکی از دوره‌های انتشار خود اشاره کرد. نام اصلی این روزنامه‌نگار فقید «محمد اسماعیل حیدر علی» بود.

محمد حسن غمخوار

محمدحسن غمخوار بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون بود که ۲۰ فروردین به دلیل بیماری کبد درگذشت. این بازیگر که سال ها در تلویزیون حضور نداشت، در سریال هایی چون «دزدان مادربزرگ»، «لبخند سوم» و... به ایفای نقش پرداخته است. وی در این سال ها بیشتر در تئاتر آزاد مشغول به کار بوده است.

درگذشتگان سال 96

محمد خرمشاهی

محمد خرمشاهی شاعر معاصر که یدطولایی در طنز پردازی داشت، پس از ۱۰۴ سال روز ۲۱ فروردین ماه بر اثر کهولت سن درگذشت. شهرت خرمشاهی به همکاری با نشریه‌های "توفیق"، "گل آقا" و روزنامه کیهان باز می‌گردد. محمد خرمشاهی، متولد ۱۲۹۲ بود و از او دیوان اشعاری با عنوان "دیوان خرم" منتشر شده است. اشعار طنز او با ۹۰ اسم مستعار درنزدیک به یک قرن اخیر منتشر شده و بسیاری از این اشعار در افواه مردم است.

خرمشاهی ۷۰ سال پیش برای نخستین بار "شعر جدول" را طراحی کرد که در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید و از او کتاب‌های "شیخ شنگول"، "دنیای شادی‌ها"، "مجموعه گل‌ها" و " دیوان خرم " منتشر شده است.

درگذشتگان سال 96
عارف لرستانی

عارف لرستانی (زاده ۱۵ بهمن ۱۳۵۰–درگذشته ۲۶ فروردین ۱۳۹۶) در کرمانشاه ، بازیگر تئاتر و تلویزیون ایران بود. با مجموعه جنگ ۷۷ به کارگردانی مهران مدیری پا به عرصه بازیگری گذاشت و پس از آن در چندین مجموعه دیگر از جمله قهوه تلخ با او همکاری کرد. او در تاریخ شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶براثر ایست قلبی درگذشت.

او در آثار در حاشیه (۱۳۹۳)، کوچه مروارید (۱۳۹۳)، شوخی کردم (۱۳۹۲)، ویلای من (۱۳۹۱)، قهوه تلخ (۱۳۸۹)، مرد دوهزارچهره (۱۳۸۸)، خسته‌دلان، ۹۰ شب، ببخشید شما، جنگ ۷۷ (۱۳۷۶) و... به ایفای نقش پرداخت.

درگذشتگان سال 96

اردیبهشت

نقی سیف جمالی

نقی سیف جمالی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ۴ اردیبهشت در سن ۵۹ سالگی بر اثر سکته قلبی در بیمارستان شهید رجایی تهران دارفانی را وداع گفت.

این بازیگر که طی سال های اخیر در عرصه تئاتر و سینما حضور فعالی داشت بازی در نمایش های سقراط به کارگردانی حمیدرضا نعیمی، ترور به کارگردانی حمیدرضا نعیمی، چمدان به کارگردانی فرهاد آئیش، گل و قداره به کارگردانی بهزاد فراهانی، دنیای دیوانه دیوانه دیوانه به کارکردانی بهزاد فراهانی را در کارنامه داشت.

این بازیگر طی روزهای اخیر مشغول تمرین نمایش «مطرب عاشق» به نویسندگی و کارگردانی بهزاد فراهانی بوده است.

شکار، سهند دریا، مثلث آبی، من ترانه پانزده سال دارم، مارمولک، شوریده، تردست، روایت های ناتمام، ایستگاه بهشت، کنعان، پذیرایی ساده، خانوم، ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه، خداحافظی طولانی، جامه دران و آاادت نمی کنیم از جمله آثار سینمایی مرحوم سیف جمالی در عرصه سینما بوده است.

فیروز زنوزی جلالی

فیروز زنوزی جلالی نویسنده و مدرس داستان‌نویسی 5 اردیبهشت ماه درگذشت.

وی داوری جوایزی چون جلال آل‌ احمد و پروین اعتصامی را بر عهده داشته است.

منوچهر بهروج

منوچهر بهروج یکی از بازیگران پیشکسوت تئاتر کشورمان بعد از سال ها مبارزه با بیماری سرطان ریه عصر چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه در سن ۶۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.

زنده یاد منوچهر بهروج متولد سال ۱۳۳۰ شهرستان فومن بود که از سال ۵۲ فعالیت در تئاتر را آغاز کرد و طی سال های اخیر در نمایش ها و آثار نمایشی چون «خانه بارانی» به کارگردانی احمد یوسفی، «ملاقات» به کارگردانی محسن یلفانی، «پل» به کارگردانی مجتبی یاسینی، «قائد» به کارگردانی محمد تقی کاسه ساز، «سنگ تراش» به کارگردانی مجید اشتیاقی، «مظلوم اول» به کارگردانی مهرداد رایانی مخصوص، «سوتفاهم» به کارگردانی علی پویان، «خانم سرگرد باربارا» به کارگردانی مهرداد رایانی مخصوص، «کنیزک من» به کارگردانی مهدی شمسایی، «سیاهی لشگر» به کارگردانی رسول نجفیان، «معمای یک قتل» به کارگردانی حسن فتحی و بسیاری از آثار دیگر ایفای نقش کرده بود.

حسن حاتمی

حسن حاتمی شاعر قطعه مشهور «گنجشکک اشی مشی» که با صدای فرهاد مهراد و موسیقی اسفندیار منفردزاده ماندگار شد، ۱۹ اردیبهشت درگذشت.

حسن حاتمی مدتی به علت بیماری در بیمارستانی در شهرستانِ کازرون استان فارس بستری بود.

قطعه «گنجشکک اشی‌مشی» را فرهاد برای فیلم گوزن‌ها مسعود کیمیایی اجرا کرده بود.

حسن حاتمی شاعر و قصه‌نویس کودکان اهل کازرون در سال ۱۳۴۰ به تهران آمد و این قطعه را برای چاپ به احمد شاملو سپرده بود که با گویش تهرانی منتشر شد.

خرداد

حمید آخوندی

حمید آخوندی تهیه‌کننده پیشکسوت سینما و تلویزیون صبح روز جمعه ٥ خرداد ماه بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

گفتنی است؛ حمید آخوندی متولد سال 1340، سال گذشته تهیه‌کنندگی فیلم «ماهور» به کارگردانی حمید زرگرنژاد را بر عهده داشت و فیلم‌های «روز سوم»، «چاقی» و «پایان خدمت» هم از دیگر آثار او هستند. وی همچنین در فیلم‌های «سفر به چزابه» و «باشگاه سری» سابقه دستیاری کارگردان داشته است.

امیر جلال‌الدین اعلم

امیر جلال‌الدین اعلم، پژوهشگر و مترجم 2 خرداد ماه در سن ۷۶ سالگی بر اثر بیماری در منزل خود درگذشت.

امیر جلال‌الدین اعلم (زاده ۱۳۲۰ هـ.ش تهران) تحصیلات ابتدایی‌اش را در دبستان مسعود سعد (واقع در خیابان ظهیرالاسلام، میان خیابان‌های شاه‌آباد و هدایت) و تحصیلات متوسطه‌اش را در دبیرستان ادیب (در کوچه اتابک، شاهچراغی امروز، واقع در میان خیابان فردوسی پایین و لاله‌زار) گذراند.

او سپس وارد دانشگاه شد و در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، در رشته ادبیات و زبان انگلیسی تحصیل کرد و مدرک لیسانس خود را از این دانشگاه گرفت.

علیرضا سلطانی شاد

سلطانی از عکاسان مطبوعاتی قدیمی بود که در حوزه ورزشی فعالیت بیشتری داشت. او همچنین سابقه چند سال دبیری در سرویس عکس خبرگزاری ایلنا و موج را در کارنامه کاری خود داشت. او یازدهم خرداد در ۶۵ سالگی از دنیا رفت.

درگذشتگان سال 96

حسین علاقمندان

حسین علاقمندان هنرمند پیشکسوت و چیره‌دست قلمزنی اصفهان صبح روز پنجشنبه (۲۵ خردادماه) در سن ۸۶ سالگی از دنیا رفت.

او در سال ۱۳۱۰ در شهر اصفهان متولد شد. قلمزنمی را از سن 11 سالگی نزد دایی خود جواد تراب‌پور آغاز کرد.

«حسین علاقمندان» تا سال‌ها در کارگاه قلمزنی خود واقع در کاروانسرای تحدید اصفهان- که امروز به جای آن برج جهان‌نما ساخته شده- فعال بود. سبک کار وی منحصر به فرد و شاخص است. این مرحوم با بهره‌گیری از اطلاعات کامل هنری در زمینه طراحی دارای سبک مخصوص به خود است. علاوه‌ بر قلم زنی، ملغمه‌کاری از جمله هنرهای سنتی منحصر به فرد «علاقه‌مندان» است.

تیر

حبیب‌الله کاسه ساز

حبیب الله کاسه ساز را بسیاری از اهالی سینما با تهیه کنندگی آثار ارزشمند سینما می‌شناسند و مردم بیشتر او را با عنوان تهیه کننده فیلم سینمایی به یاد ماندنی اخراجی ها به یاد می‌آورند. او ۲۸ تیرماه ۹۶ از میان سینماگران رفت و جامعه هنری را در اندوه نبود خود فرو برد.

حبیب الله کاسه ساز در سال ۱۳۴۱ در شهر تهران به دنیا آمد و در رشته‎ی فیلمنامه نویسی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر فارغ التحصیل شد. کارناوال مرگ، ریسمان باز، ارابه مرگ، اخراجی ها، پروانه ای در مه، کنار رودخانه و مزرعه پدری از جمله آثاری هستند که حبیب الله کاسه ساز تهیه کنندگی آنها را بر عهده داشته است.

از جمله سوابق اجرایی کاسه ساز، می توان به مدیریت تولید و پشتیبانی امور سینمایی وزارت ارشاد، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، عضویت در هیأت مدیره‎ انجمن سینمای جوان ایران، عضویت در شورای عالی جوانان و عضویت در هیأت مدیره‎ شهرک سینمایی دفاع مقدس اشاره کرد.

درگذشتگان سال 96

كورش اسدی

كورش اسدی، نویسنده مطرح كشورمان 2 تیرماه در منزل شخصی خود در تهران درگذشت.

زنده‌یاد كورش اسدی، نگاهی جدی به داستان کوتاه داشت و مخاطب در اغلب داستان‌هایش فضاهای بکری را تجربه می‌کرد. مجموعه داستان «باغ ملی» این داستان‌نویس در سال ۱۳۸۳ به عنوان برنده چهارمین دوره برگزاری جایزه گلشیری در بخش بهترین مجموعه داستان سال ۱۳۸۲ از دید داوران معرفی شد. به عقیده بسیاری از كارشناسان حوزه ادبیات او یكی از تاثیرگذارترین داستان‌نویسان بعد از انقلاب است و بنا بر گفته منتقدین كتاب «كوچه ابرهای گمشده» او یكی از آثار تكرار نشدنی ادبیات فارسی است.

مرداد

مهدی محمد طاهری

مهدی محمد طاهری مجری سابق برنامه ثریا در شبکه یک سیما در سانحه تصادف درگذشت.

پسر خردسالش نیز در این سانحه جان خود را از دست داد.

وحید نصیریان

وحید نصیریان هنرمند عرصه‌ انیمیشن‌ 6 مرداد در سن 46 سالگی به دلیل ایست قلبی درگذشت.

وحید نصیریان متولد ۱۳۵۰ شهر اهر و فارغ‌التحصیل هنرهای زیبای تبریز در سال ۱۳۶۸ است و در عرصه‌ی نقاشی،فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی انیمیشن فعال بود.

او در برگزاری نمایشگاه‌های متعدد انفرادی، گروهی نقاشی و طراحی در داخل و خارج از کشور، تصویرسازی ۱۲ عنوان کتاب برای نوجوانان از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۲ نیز فعالیت داشت.

وحید نصیریان نویسنده و کارگردان انیمیشن‌های کوتاه و سریال‌های انیمیشنی بوده است.

مدیا کاشیگر

مدیا کاشیگر این نویسنده و مترجم در پی بیماری ریوی که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی (ره) بستری بود، شنبه، هفتم مردادماه در سن ۶۱ سالگی از دنیا رفت.

مدیا کاشیگر به دلیل مشکل تنفسی در بخش اورژانس بیمارستان امام خیمنی (ره) بستری شده بود که بعد به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد. او چندی پیش هم به دلیل مشکل حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فیروزگر بستری شده بود.

مدیا کاشیگر متولد سال ۱۳۳۵ بود. «خاطره‌هایی فراموش‌شده از فردا»، «آخرالزمان»، «مرگ موریانه» و «اتاق تاریک» از جمله کتاب‌های منتشرشده به قلم این شاعر و نویسنده است. او همچنین آثاری را از آلبر کامو، آنتوان دو سنت اگزوپری، اوژن یونسکو و پل ریکور و ... ترجمه و منتشر کرده است.

محمود جهان

محمود جهان از خوانندگان، بندری خوان، قدیمی و محبوب کشورمان بود که هشتم مرداد در بیمارستان ممکوی شهرستان ماهشهر درگذشت.

محمود جهان با شروع جنگ که ۲۹ سال داشته در خوزستان باقی می ماند اما پدر و مادرش به بوشهر باز می گردند. جهان در سال ۱۳۵۲ ازدواج می کند و صاحب ۵ فرزند می‌شود که امید جهان با سبکی متفاوت از پدرش کار وی را ادامه داد.

محمود جهان که با خواندن ترانه‌های بندری به شهرت رسیده بود، وی که برای اجرای کنسرت در بندر ماهشهر به سر می‌برد به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان صنایع پتروشیمی این شهرستان در گذشت.

درگذشتگان سال 96

غلامرضا شکوهی

غلامرضا شکوهی شاعر پیشکسوت خراسانی 10 مرداد درگذشت.

شکوهی از جمله شاعران پیشکسوت خراسانی بود که سالیان دراز به فعالیت‌های فرهنگی و هنری پرداخته و شاگردان زیادی را نیز تربیت کرده بود.

سیمین صداقت

سیمین صداقت بیش از سه دهه در عرصه گویندگی خبر فعالیت داشته است و سال‌های سال در رادیو و تلویزیون گوینده خبر و برنامه‌های سیاسی بود. مدیر دبیرستان ایراندخت تبریز خانم شهبازی که در رادیو کار می‌کرد صداقت را برای تست به رادیو برد. همین اتفاق سبب ورود او به عرصه گویندگی شد. او کار در رادیو را به صورت رسمی با برنامه جوانان شروع کرد.

صداقت به عنوان مجری برنامه‌های سیاسی شناخته شده بود. زلزله بم و مسائل جنگ خبری بود که این گوینده رادیو را بسیار متاثر کرد. این گوینده سابقه کار در دوبله هم دارد البته او این کار را در فیلم‌های علمی انجام داد و به صورت پرسوناژی در این عرصه فعالیت نکرده است.

سیمین صداقت بامداد پنجشنبه ۱۹ مرداد ماه ۹۶ بر اثر ابتلا به بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.

درگذشتگان سال 96

ناصر فرهودی

ناصر فرهودی از صدابرداران و صداگذاران پیشکسوت موسیقی کشورمان که طی چندین سال با هنرمندان و گروه های سرشناس موسیقی فعالیت می‌کرد، جمعه ۱۳ مرداد درگذشت.

زنده یاد فرهودی از جمله صدابرداران شناخته شده موسیقی کشورمان بود که تحصیلات خود را در رشته الکترونیک گرایش صدا از دانشکده صدا و سیما به اتمام رساند. او در سال ۵۱ همزمان با تحصیل در سازمان صدا و سیما به عنوان کارآموز فعالیت عملی خود را آغاز و پس از پایان تحصیل همکاری خود را با رسانه ملی آغاز کرد.

این صدابردار در سال ۱۳۵۵ به دعوت محسن کلهر به استودیو پاپ دعوت شده و تا زمان حیات در این استودیو به فعالیت خود ادامه داد. او در سال ۱۳۷۵ از سازمان صدا و سیما بازنشسته شد و پس از چندی مدیریت استودیو پاپ را بر عهده گرفت.

ضبط و تولید آثار بسیاری از گروه ها و هنرمندان شناخته موسیقی ایران از جمله فعالیت های مرحوم فرهودی است. وی طی سال های اخیر در جشن ها و برنامه های مختلفی به عنوان هنرمند برگزیده معرفی شده است.

درگذشتگان سال 96

آیت الله علی اصغر مروارید

آیت الله علی اصغر مروارید از مبارزان برجسته انقلاب اسلامی بعد از تحمل دوره ای بیماری صبح شنبه ۱۴ مرداد۱۳۹۶ در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

او مبارزات سياسى خود را با سخنرانى بر منابر عليه رژيم شاه از سال ۱۳۳۷ شروع كرد و با آغاز نهضت حضرت امام، مبارزات خود را براى تقويت نهضت حضرت امام گسترش داد. آیت الله علی اصغر مروارید در سال ۱۳۴۲، بعد از قيام پانزده خرداد دستگير شد و پس از آزادى، دوباره مبارزات خود را از سر گرفت. امام خمينى(ره) پس از آزادى به هنگام بازديد از مناطق قم، آقاى مرواريد را به منبر مى‌فرستاد تا جايى كه وى به‌عنوان سخنگوى امام خمينى(ره) در اذهان جاى گرفت.

از این عالم وارسته دو کتاب ارزشمند سلسلة الينابيع الفقهية و تحقيق اللمعة الدمشقية في الفقه الإمامية (با همكارى برادر مرحوم شان آیت الله محمدتقى مرواريد) به جا مانده است.

درگذشتگان سال 96

شهریور

آیت‌الله راستی کاشانی

زندگی آیت الله راستی کاشانی در خانواده‌ای ساده، امّا متدیّن و دوستدار خاندان پیامبر (ص) آغاز شد؛ شیفتگی پدر او به روحانیّت به حدّی بود که اگر در کوچه خیابان، فرد معمّمی را از دور می‌دید، صلوات می‌فرستاد و در پیشگاهش ادای احترام می‌کرد.

آیت الله راستی کاشانی، در طی این سالها، به تدریس درسهای آموخته نیز می‌پرداخت و شاگردان بسیاری را تربیت می‌نمود؛ امّا با شرفیابی حضرت امام (ره) به شهر امیرمؤمنان علی (ع)، آیت الله راستی درس خود را که طلاب بسیاری در آن شرکت می‌جستند، تعطیل کرد و همراه با شاگردان، در درس امام خمینی (ره) شرکت کرد.

آیت الله راستی کاشانی، در طول دوران تحصیل خود از محضر استادان برجسته‌ای بهره‌مند بود. وی در کاشان، دروس دوره ادبیات و بخشی از دروس دوره سطح را نزد استادانی همچون آیت الله العظمی سید محمد حسین رضوی، آیت الله میرزا حسین فاضل نراقی، آیت الله غروی کاشانی، آیت الله شیخ علی اکبر صمدی و آیت الله حاج شیخ جعفر صبوری قمی فرا گرفت.

آیت الله راستی، در زمان حیات امام (ره) به نمایندگی ایشان برای ساماندهی امور حوزه و ایجاد تشکیلات شورای مدیریت حوزه علمیه قم منصوب شد و مُجاز به تصرف در امور شرعیه شد. در این زمینه، وی خدمات شایانی را به سرانجام رسانده است که آثار و برکات آن تا اکنون نیز بر جای مانده است. آیت الله راستی به پژوهش در زمینه‌های گوناگون دینی، پرداخته که برخی از آنان در نشریات کشور به چاپ رسیده است.

آیت الله راستی، با عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جزو فعالان این مجموعه شد و امضای او در زیر بسیاری از اعلامیه‌ها و بیانیه‌هایی که بر ضد شاه منتشر می‌شد، به چشم می‌خورد.

از دیگر فعالیتهای وی در زمان رژیم شاه، سفر به آبادان، به نمایندگی از طرف امام خمینی (ره)، برای حمایت و پشتیبانی از اعتصاب کارکنان صنعت نفت بود. وی از کسانی بود که در مسجد دانشگاه تهران متحصن شد. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۱۳۵۷ فعالیتهای سیاسی او پایان نیافت.

این فقیه گرانمایه پس از چند سال بیماری ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ چشم از جهان فرو بست.

درگذشتگان سال 96

آیت الله شیخ روح الله شاه آبادی

او فرزند آیت الله العظمی حاج شیخ محمد علی شاه آبادی است و در سال ۱۳۰۹ در قم متولد شد. آیت الله شاه آبادی که در سلوک الی الله از نوادر روزگار بودند، سال های متمادی در حوزه های علمیه تهران، قم و نجف اشرف در محضر آیات عظام بروجردی، سیداحمد خوانساری، سید محمدتقی خوانساری، علامه طباطبایی، آیت الله خویی، حجت و اراکی زانوی شاگردی بر زمین زده و سال های بلند نیز به تربیت طلاب علوم دینی همت گماردند.

ایشان علاوه بر تدریس فقه و تفسیر، شاگردان را به سیرالی الله و بهره مندی از مقام ولایت کبری رهنمون می کرد و از برکت انفاس والایش بسیاری از مؤمنان متنعم می شدند، به گونه ای که قریب به چهار دهه قائم الیل و صائم النهار بودند.

وی در نهضت اسلامی همواره همراه امام خمینی بوده و پیشینه مبارزات ایشان به قبل از سال 42 و سعی بلیغ در زمینه سازی حضور امام خمینی در عراق منتهی می شود.

ایشان پس از اخراج از عراق توسط رژیم بعث و بازگشت به ایران در قم مستقر شده و به تربیت طلاب در حوزه علمیه قم همت گماردند و تاکنون نیز برکت دعاهایشان بسیاری از مؤمنان متنعم کرده است.

حضرت آیت الله حاج شیخ روح الله شاه آبادی سرانجام، ششم شهریور ماه دعوت حق را لبیک گفت.

درگذشتگان سال 96

مهر

حامد هاکان

حامد هاکان، خواننده و آهنگساز موسیقی پاپ، چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ در سن ۳۴ سالگی درگذشت. برخی از نزدیکان این هنرمند مرگ او را به علت ایست قلبی گزارش کرده‌اند.

این هنرمند با آثار شخصی و همکاری با خوانندگانی نظیر محسن چاوشی و فرزاد فرزین و محسن یگانه و... به شهرت رسید، اما در ادامه نتوانست فعالیت‌های خود را به شکل رسمی دنبال کند. او در مهرماه سال ۹۳ موفق به اخذ مجوز‌های لازم شد و قرار بود اولین آلبوم مجاز حامد هاکان از سوی شرکت «صوت آوای هنر» به بازار عرضه شود که این اتفاق رخ نداد.

حامد هاکان یکی از هنرمندان مستعد دهه هشتاد بود که مسیر پر فراز و نشیبی را در زندگی هنری خود طی کرد به باور برخی از کارشناسان او می‌توانست از جمله ستاره‌های بازار باشد، اما چنین اتفاقی رخ نداد و با مسائل مختلفی در عرصه فعالیت حرفه‌ای خود مواجه شد.

درگذشتگان سال 96

آیت الله سید محمدرضا غروی

محمدرضا غروی متولد سال ۱۲۹۷ در مشهد است. او دوره ابتدایی در مدرسه محمدیه خیابان مولوی و دوره متوسطه را تا کلاس دوازده در مدرسه دارالفنون تحصیل کرد که با بروز رویدادهای تلخِ دوران رضاخان، این مدرسه تعطیل شد و در اخذ مدرک دیپلم ناموفق ماند.

آن مرحوم در احوالات خود می گوید: پس از بسته شدن دارالفنون، وارد مدرسه علمیه مروی شدم. دروس مقدماتی را نزد حاج آقا صدرالدین و رسایل و مکاسب را نزد آیت الله میرزا محمد باقر آشتیانی استفاده کردم و در ادامه وارد درس خارج فقه و کلام آیت الله عبدالرزاق قائنی شدم ضمنا صرف و نحو را نزد پدرم، خواندم.

بنابراین اساتید بنده عبارت بودند از: آیت الله میرزا محمد باقر آشتیانی، آیت الله عبدالرزاق قائنی، آیت الله سید محمد مهدی غروی و حاج آقا صدر.

بعد از چند سال تدریس، مدرسِ رسمی مدرسه مروی شدم و طلاب فراوانی تعلیم و تربیت کردم. بنده، رسایل، مکاسب و تحریر الوسیله مرحوم آقای خمینی (ره) را تدریس می کردم.بنده به دلیل استطاعت مالی، هیچ گاه شهریه نمی گرفتم اما در دوران تدریس، به طلاب، شهریه می دادم ضمنا برای تدریس نیز حقوقی از مدرسه نمی گرفتم.

آیت الله سید محمدرضا غروی روز یکشنبه دوم مهرماه ۹۶ بر اثر کهولت در سن ۹۹ سالگی درگذشت.

درگذشتگان سال 96

نادر گلچین

او در سال ۱۳۱۵ در رشت متولد شد. او در سال ۱۳۳۹ به تهران آمد و فعالیت‌های هنری خود را در اداره هنرهای زیبا و وزارت فرهنگ و هنر آغاز کرد. او در سال ۱۳۵۰ با رادیو ایران همکاری کرد و تا سال ۱۳۶۲ این همکاری ادامه پیدا کرد. نادر گلچین در برنامه‌های مختلف رادیو، به ویژه برنامه گلها فعالیت چشمگیری داشت.

از آثار ماندگار او می‌توان به تصنیف مرغ سحر، ناوک مژگان، قصه شهر عشق، مسبب، من دیگه بچه نمیشم و آلبوم‌های گریز، نفس باد صبا، زلف بنفشه اشاره کرد.نادر گلچین با هنرمندانی چون پرویز یاحقی، علی‌اصغر بهاری، جلیل شهناز، فرهنگ شریف و ... همکاری داشت. اجرای آهنگ «آمد نوبهار» اثر مهدی خالقی، از جمله آثار اوست که در یاد شنوندگان رادیو مانده است.

این خواننده پیشکسوت صبح ۳۱ شهریور در سن ۸۱ سالگی، پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.

درگذشتگان سال 96

آبان

علی اشرف

علی اشرف درویشیان روز پنجشنبه (۴ آبان) بر اثر بیماری در سن ۷۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

شهناز دارابیان، همسر علی اشرف درویشیان، خبر درگذشت این نویسنده را تایید کرد.

علی‌اشرف درویشیان، داستان‌نویس و پژوهشگر حوزه ادبیات عامه، سوم شهریورماه ۱۳۲۰ در کرمانشاه به دنیا آمد.

از این نویسنده پیشکسوت آثار متعددی منتشر شده است که «بیستون»، «آبشوران»، «فصل نان»، «همراه آهنگ‌های بابام»، از آن جمله‌ هستند.

استاد اصغر کاشی تراش، از هنرمندان صاحب‌ نام صنایع دستی و طراح و سازنده کاشی نماهای مجموعه تئاتر شهر دار فانی را وداع گفت.

از آثار مشهور استاد اصغر کاشی‌تراش می‌توان به کاشی‌کاری معرق سر درب بانک ملی سبزه میدان تهران، کاشی‌کاری معرق مسجد امام، بازسازی و مرمت بقعه شیخ صفی در اردبیل و کاشی‌کاری معرق و معقلی مساجد متعددی در تهران همچون مسجد سجاد، مسجد آیت الله کاشانی، مسجد انصار، صحن حضرت سیدالکریم، سر در بانک ملی شهرری، مسجد هاشمی تهران، مسجد فخرالدوله تهران، مسجد بزازها تهران و مسجد جامع بزرگ قزوین، نوسازی‌ و مرمت و بازسازی کاشی‌کاری هفت رنگ با کیفیت طراحی اصلی و قدیمی در کاخ گلستان و همزمان کاشی‌کاری سفارت ایران در واشنگتن و همچنین کاشی‌کاری گره چینی با ارزش دانشسرای عالی و سر در وزارت امور خارجه، مرمت در امامزاده زید تهران، امامزاده حسین کاشان، کلیه امور کاشی‌کاری و آجرنمای بیرونی و داخلی تئاتر شهر تهران، ساخت کاشی‌کاری معرق حسینیه آقا در یزد، کاشی‌کاری مساجدی چون مسجد ولیعصر(عج ) و مسجد حضرت رسول اکرم (ص ) کرج، مسجد سراج تهران، امامزاده محمد قزوین و مسجد جامع رجایی‌شهر کرج، مسجد جامع کیش و کاشی‌کاری مسجد حضرت امام حسن(ع) در جزیره کیش اشاره کرد.

محمد پورستار

محمد پورستار متولد ۱۳۱۸ در شهرستان اردبیل است او یکی از چهره های مشهور و قدیمی هنر است که سابقه زیادی در سینما و تلویزیون دارد نام اصلی او محمد قاسم است که همگی وی را با نام محمد میشناسند.

او فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۵۳ آغاز کرده است و اولین حضور خود را در مقابل دوربین تلویزیون در فیلم «میرنصیر و غول نگون‌بخت» تجربه کرده است این فیلم در تلویزیون پخش شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت و هنرنمایی او به خوبی دیده شد.

شهرت محمد پورستار را باید به خاطر حضور پر رنگ در فیلم‌های تاریخی و مذهبی دانست فیلم‌هایی که بسیار پر مخاطب بودند و بازی و نقش مهم او به خوبی دیده میشد از فیلم‌های مهم و مشهور او مریم مقدس در سال ۱۳۸۰ و مردان آنجلس در سال ۱۳۷۹، یوسف پیامبر در سال ۱۳۷۸ و مختارنامه در سال ۱۳۹۰ بوده که بسیار پرمخاطب و محبوب بودند.

او به دلیل بیماری قلبی که منجر به سکته قلبی شد مدتی در بستر بیماری بود و متاسفانه روند بهبودی او راه به جایی نبرد و در ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۶ جان به جان آفرین تسلیم کرد.

درگذشتگان سال 96

آذر
شاهرخ حاتمی
یکی از قدیمی‌ترین عکاسان فتوژورنالیست که راوی حوادث معاصر ایران از سرنگونی مصدق تا انقلاب و جنگ بود صبح چهارم آذر در سن ۹۱ سالگی در پاریس درگذشت.

او که ابتدا به عنوان نویسنده کار خود را در روزنامه آغاز کرد و بعدها به عکاسی تغییر حرفه داد، چندین دهه تحولات مهم ایران را عکاسی کرد و گزارش‌های تصویری‌اش در معتبرترین مجلات دوران انعکاس یافت.

درگذشتگان سال 96
حبیب‌الله چایچیان

حبیب‌الله چایچیان متخلص به «حسان» از شاعران پیشکسوت آئینی 9 آذر ماه دار فانی وداع گفت.

دو شعر «امشب شهادت‌نامه عشاق امضا می‌شود» و «آمدم ای شاه پناهم بده» از سروده‌های مشهور مرحوم چایچیان بود.

حسان بیش از نیم قرن از عمر خود را صرف سرودن اشعاری در وصف اهل‌ بیت‌(ع) کرد که تاکنون از وی 3 دیوان شعر با نام‌های «ای اشک‌ها بریزید» ، «خلوتگاه راز» و «زمزمه‌های قلب من» روانه بازار کتاب شده است.

آیت‌الله حائری شیرازی

این عالم انقلابی در سال ۱۳۱۴ در شهر شیراز دیده به جهان گشود. وی در محضر بزرگانی همچون آیت الله بروجردی، امام خمینی و آیت الله اراکی کسب فیض کرد. وی در دوران مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی بارها توسط عمال رژیم منحوس پهلوی بازداشت و شکنجه شد.

ورود وی به عرصه مبارزات سیاسی به سال‌های پس از تبعید سید روح‌الله خمینی به ترکیه بازمی‌گردد. او به خاطر فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی بخصوص در ارتباط با مسجد شمشیرگرها چندین بار بازداشت، زندانی و تبعید شد.

محمدصادق حائری شیرازی سرانجام پس از تحمل یک دوره بیماری ظهر چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ (۱ ربیع‌الثانی ۱۴۳۹ قمری) در سن ۸۱ سالگی درگذشت و در ۳۰ آذر ۱۳۹۶ در قم تشییع و پس از اقامه نماز توسط موسی شبیری زنجانی در حرم فاطمه معصومه به خاک سپرده شد.

درگذشتگان سال 96

دی

علی رامز

علی رامز بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران عصر امروز پنجشنبه ۷ دی در منزل خود درگذشت.

وی در طول مدت اشتغال تنها توانست در ۲ فیلم سینمایی و چند برنامه تلویزیونی و یک نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» به کارگردانی زنده یاد حمید سمندریان شرکت کند. در سال ۱۳۶۰ بازنشسته شد و از آن پس به صورت دلخواه به کار خود ادامه داد. زنده یاد رامز در طول فعالیت هنری خود موفق به حضور در چندین فیلم سینمایی، چندین تئاتر و سریال های متعدد تلویزیونی از جمله «امیر کبیر»، «وزیر مختار»، «مرغ حق»، «یکی از این روزها»، «پاییز بلند»، «شمارش معکوس»، «محاکمه»، «عبور از خط سرخ» و «قضیه اوپنهایمر» شد.

زنده یاد علی رامز در تمامی نمایش های کارگردانی شده توسط هادی مرزبان به عنوان بازیگر حضور داشته و بیش از ۳۰ سال با گروه تئاتر «حرکت» همکاری مستمر داشته است.

جمشید الوندی

جمشید الوندی فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران 16 دی ماه،‌ دار فانی را وداع گفت.

شایان ذکر است؛‌خانواده ارنست (۱۳۸۸)، تیغ‌زن (۱۳۸۷)، زن بدلی (۱۳۸۵)، این ترانه عاشقانه نیست (۱۳۸۴)، نگاه (۱۳۸۳)، باج خور (۱۳۸۲)، شب‌های روشن (۱۳۸۱)، بهشت از آن تو (۱۳۷۹)، جان‌سخت (۱۳۷۶)، بالاتر از خطر (۱۳۷۵)، عروسی مهتاب (۱۳۷۵) و ...از جمله آثاری است که الوندی فیلمبرداری کرده است.

منوچهر پوراحمد

منوچهر پوراحمد، تهیه‌کننده و کارگردان تلویزیون بامداد شنبه 30 دی ماه بر اثر سکته قلبی درگذشت و قرار است پیکر وی در نجف‌آباد اصفهان به خاک سپرده شود.

وی برادر کیومرث پوراحمد، کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون بود که در سال‌های گذشته خودش هم در حوزه کارگردانی و تهیه‌کنندگی تلویزیون فعالیت داشت.

«آخرین ستاره شب» از جمله سریال‌هایی است که 23 سال قبل توسط منوچهر پوراحمد کارگردانی شد و روی آنتن رفت. داوود رشیدی، هما روستا و اکبر عبدی از جمله بازیگران این سریال تلویزیونی بودند.

بهمن

فریده صابری

فریده صابری؛ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون دار فانی را وداع گفت. برای آنها که شاید نام این هنرمند را کمتر شنیده باشند، بی شک یادآوری بازیهای این بانوی بازیگر در مجموعه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی می تواند به شناخت او کمک کند. فریده صابری در آثار سینمایی و تلویزیونی زیادی حضور داشت.

فریده صابری؛ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در سال ۱۳۲۷ در تهران زاده شد. وی دیپلم هنرستان عالی موسیقی را در سال ۱۳۴۷ دریافت کرد و همزمان در رشتهٔ طبیعی از دبیرستان نراقی فارغ التحصیل شد. وی دارای لیسانس کارگردانی و بازیگری از دانشکدهٔ هنرهای دراماتیک ایران (در سال ۱۳۵۲) و درجه فوق لیسانس از دانشگاه ایندیانا در آمریکا (در سال ۱۳۵۵) بود. صابری در سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶ دوره پانتومیم را در کشور آلمان گذراند.

از فیلم هایی که فریده صابری در آن ایفای نقش کرد می توان به: مارال (۱۳۷۹)، درد مشترک (۱۳۷۳)، روز شیطان (۱۳۷۳)، روز واقعه (۱۳۷۳)، اوینار (۱۳۷۰)، راز خنجر (۱۳۶۹) اشاره کرد.

این بازیگر همچنین در سریال های تلویزیونی نظیر: دلنوازان (حسین سهیلی‌زاده، ۱۳۸۸)، همه بچه‌های من (مرضیه برومند ۱۳۸۷)، بگذار آفتاب برآید (حسین مختاری، ۱۳۷۷/۷۸)، در قلب من (حمید لبخنده، ۱۳۷۷)، تنهاترین سردار (مهدی فخیم‌زاده، ۱۳۷۵)، سنگ و شیشه (جمشید حیدری، ۱۳۷۲) بازی کرده بود.

فریده صابری روز ۱۹ بهمن ماه به دلیل ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

درگذشتگان سال 96

 

آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی

سید حسین یعقوبی قائنی (زادهٔ ۱۳۰۳ خورشیدی، وفات: ۱۳۹۶ خورشیدی) مجتهد و عارف معاصر که با عارف مشهور سید علی قاضی دیدار داشته و شاگرد دو عارف مبارز محمدجواد انصاری همدانی و سید جمال‌الدین گلپایگانی بوده است. آیت‌الله یعقوبی همچنین با بزرگانی از جمله سید رضا بهاءالدینی، میلانی، حسنعلی نجابت شیرازی در ارتباط بوده است. وی در جوانی راهی عتبات شده و در حوزه علمیه سامرا، نجف، کربلا و قم تحصیل کرده است. سفینة الصادقین (زندگی نامه وی با نکات مهم عرفانی) و انیس الصادقین (ادعیه و اذکار ماثور و دستورالعمل های سلوکی) دو اثر مکتوب وی است.

درگذشتگان سال 96

 

محمد توکلی

محمد توکلی، طراح و گرافیست پس از یک دوره بیماری، صبح ۲۸ بهمن درگذشت. او طراح لوگو و کتاب های مختلفی بود و همچنین فعالیت هایی در حوزه عکاسی مطبوعاتی داشت.

درگذشتگان سال 96

 

اسفند

همایون شهنواز

همایون شهنواز، کارگردان مجموعه‌های تلویزیونی «دلیران تنگستان» و «روزهای به‌یادماندنی» و فیلم سینمایی «شاه خاموش»، روز شنبه (پنجم اسفند ماه) در منزل خود در اثر انفجار ناشی از نشت گاز، به هشتاد درصد سوختگی دچار شد و شانزدهم اسفندماه درگذشت.

درگذشتگان سال 96

 

لووان هفتوان

لوون هفتوان بازیگر و کارگردان تئاتر و سینمای کشورمان، صبح ۱۹ اسفندماه بر اثر سکته قلبی درگذشت. او متولد ۶ فروردین ۱۳۴۵ در تهران بود. از جمله کارهای سینمایی او «دراکولا» به کارگردانی رضا عطاران است. او سال گذشته نمایش «بازی یالتا» را هم به صحنه برد.

این بازیگر همچنین تجربه بازی در فیلم های سینمایی چون «کوپال» و «پرویز» را دارد. او همچنین، یکی از مهمانان رامبد جوان در برنامه خندوانه بود.

منبع :خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار