به گفته مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی همدان تغییر الگوی کشت، توسعه و اصلاح باغات، افزایش کشت زعفران و پسته در استان از جمله طرح‌های اجرایی به منظور کاهش مصرف آب در بخش باغبانی است.
کد خبر: ۵۵۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲ 01 July 2015
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی همدان گفت: پیش‌بینی شده در برنامه پنج ساله سطح کشت باغات استان به 10 هزار و 500 هکتار افزایش یابد که در حال حاضر 72 هزار هکتار سطح کشت باغات استان است.

به گزارش فارس، حجت‌الله شهبازی با اشاره به وضعیت آبی استان، اظهار کرد: در بخش باغبانی استان با توجه به مصرف حداکثری آب و به منظور بهر‌ه‌وری بیشتر باید تغییراتی در الگوی کشت انجام شود.

وی با بیان اینکه چند طرح خاص به منظور کاهش مصرف آب در بخش باغبانی داریم، گفت: تغییر الگوی کشت، توسعه و اصلاح باغات، افزایش کشت زعفران و پسته در استان از جمله طرح‌های اجرایی به منظور کاهش مصرف آب در بخش باغبانی است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: بحث اصلی در تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است.

وی خاطر‌نشان کرد: در کشت‌های گلخانه‌ای به طور متوسط 90 درصد کاهش مصرف آب نسبت به فضای باز داریم و به همین منظور درصدد توسعه کشت گلخانه‌ای در استان هستیم.

شهبازی افزود: در کشت‌های گلخانه‌ای افزایش عملکرد وجود دارد و تولید محصول در هر هکتار 10 برابر می‌شود که با افزایش تولید اشتغال به ازای هر هکتار به طور ثابت 12 نفر شاغل می‌شوند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی همدان بیان داشت: در حال حاضر 78 هکتار گلخانه در سطح استان داریم و در صورت تحقق اهداف طرح پنج ساله، پیش‌بینی می‌شود شاهد وجود 100 هکتار گلخانه در استان باشیم.

وی به توسعه باغات استان اشاره کرد و گفت: توسعه باغات استان در محصولات عمده انگور، سیب، گردو، هلو و شلیل انجام شده و پسته نیز با توجه به شرایط آبی استان و مصرف کم آب این محصول به این برنامه اضافه می‌شود.

شهبازی تصریح کرد: پیش‌بینی شده در برنامه پنج ساله سطح کشت باغات استان به 10 هزار و 500 هکتار افزایش یابد که در حال حاضر 72 هزار هکتار سطح کشت باغات استان است.

وی با اشاره به کشت زعفران در استان ابراز داشت: هم اکنون 54.7 هکتار سطح زیر کشت زعفران در استان داریم و از این میزان، سالانه 178 کیلوگرم زعفران به دست می‌آید.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: افزایش 200 هکتاری در سطح زیر کشت زعفران در برنامه پنج ساله پیش‌بینی شده که به ازای هر سال 40 هکتار به مساحت کشت زعفران در استان افزوده خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشت و تولید زعفران در شرایط آبی استان ضروری است، گفت: کشت این محصول نیاز به آب حداقلی دارد و آب مورد نیاز نیز از بارندگی سالیانه تامین می‌شود.

شهبازی به اجرای طرح اصلاح باغات استان اشاره کرد و بیان داشت: با اجرای این طرح 35 درصد افزایش تولید به ازای سطح زیر کشت در باغات استان صورت می‌گیرد.

وی خاطر‌نشان کرد: با اجرای طرح پنج ساله پیش‌بینی می‌شود 13 هزار هکتار، اصلاح و جایگزینی باغات در استان صورت گیرد که در صورت تحقق این امر افزایش بهره‌وری در مصرف آب را نیز خواهیم داشت.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار