صلح امروز فقط درباره جنگ نیست، بلکه انواع خشونت‌هاست که گستردگی می‌یابد
راه حل آن است که دوباره آن تنوع فرهنگی سنتی را به دیده‌ای دیگر با عقل مدرن احیا و زنده کرد تا انسان هم با خود آشتی و صلح کند و هم با طبیعت و محیط زیست‌اش.
کد خبر: ۵۴۴۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷ 27 December 2017

به گزارش تابناک مازندران، دکتر سیدقاسم حسنی عضو هیات علمی دانشگاه مازندران و دبیر علمی همایش ملی فرهنگ صلح و تنوع فرهنگی با اشاره به دلایل مختلفی که صلح را باید در تنوع فرهنگی جستجو کرد، گفت: «یکی از این دلایل این است که ذات تنوع فرهنگی همه بودن‌ها، آداب، رسوم، افکار، اندیشه‌ها، رفتار‌ها، دین‌ها را ارج می‌گذارد، بی‌دلیل نیست که ادیان بزرگی چون اسلام همه بودن‌ها را ارج می‌داد و راه رستگاری را تنها درتقوا و پرهیزگاری می‌دانست.»

بر اساس این گزارش، دکتر حسنی با بیان اینکه تنوع فرهنگی و تفاوت را بشر در طی هزاران سال با خلاقیت بدست آورده است، تصریح کرد: بودن‌های مختلف و رنگین کمان فرهنگ هاست که روح انسانی را در خود به ذات خلق کرده است، نه در جامعه توده وار و ماشین زده و مادی گرای بشر در دنیای نوین که به کوتاه مدت این تفاوت را از او می‌گیرد و تفاوت دیگر را جایگزین می‌کند، تفاوت جدیدی که هر آنچه سخت و استوار بود را دود کرد و به هوا فرستاد.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران افزود: راه حل آن است که دوباره آن تنوع فرهنگی سنتی را به دیده‌ای دیگر با عقل مدرن احیا و زنده کرد تا انسان هم با خود آشتی و صلح کند و هم با طبیعت و محیط زیست‌اش.

به گفته دکتر حسنی، صلح امروز باید به این سمت رود که تار انسانی، تار زمینی و تار فرهنگی را که بشر در طول تاریخ به رنج آن را در تنوع فرهنگی خلق کرده بود دوباره زنده کند.

وی افزود: «صلح امروز فقط درباره جنگ نیست، بلکه انواع خشونت‌هاست که گستردگی می‌یابد.»

دبیر علمی همایش در پایان اظهار کرد: ۲۰۰ مقاله به این همایش ارسال شد که با کمیته داوری و شورای سیاست‌گذاری پژوهشکده و دانشگاه مازندران، تعدادی برای چاپ انتخاب و توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار