کارشناس مسؤول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی قزوین:
کارشناس مسؤول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: قزوین ظرفیت ویژه‌ای برای تولید محصولات شناسنامه‌دار دارد که می‌تواند در برخی محصولات کشاورزی برند ارگانیک دریافت کند.
کد خبر: ۵۴۳۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸ 25 December 2017

 علیرضا نوروزیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک در قزوین اظهار داشت: در حال حاضر سه محصول زغال‌اخته، زالزالک، گردو و فندق در سه هکتار از باغات استان برند ارگانیک ایزو 11000 دریافت کرده است.

وی ادامه داد: همچنین سه محصول زعفران در سه هکتار، زیتون و انار در 40 هکتار از اراضی کشاورزی و باغی استان قزوین، در حال طی روند دریافت برند ارگانیک است.

کارشناس مسؤول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: گواهینامه استاندارد ملی ایران برای محصولات ارگانیک 11000 است و کشاورزانی که بخواهند محصولات خود را به عنوان محصول ارگانیک صادر کنند باید حتماً گواهینامه ارگانیک اروپا را دریافت کنند.

نوروزیان با اشاره به اهمیت استفاده از محصولات ارگانیک و سالم در سلامتی افراد جامعه گفت: محصولات ارگانیک محصولاتی است که در همه مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ‌گونه سموم دفع آفات گیاهی همانند علف‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و با مواد طبیعی همانند کمپوست گیاهی تقویت می‌شود، رشد می‌کند.

این مسؤول اضافه کرد: برای تولید یک محصول ارگانیک علاوه بر استفاده نکردن از کودها و سموم شیمیایی، مزرعه‌داران باید به محیط زیست و گونه‌های جانوری منطقه هم صدمه‌ای وارد نکنند.

کارشناس مسؤول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به تولید سبزی خوردن ارگانیک در 15 واحد روستایی در سطح استان گفت: هم اکنون تعدادی از زنان روستایی در سطح شهرستان‌های تابعه در منازل خود سبزی خوردن ارگانیک بدون کود و سم تولید می‌کنند که در این راستا، سازمان جهاد کشاورزی به این بانوان آموزش‌های لازم را ارائه داده و سالانه بذر بوجاری شده، آفت‌کش‌های ارگانیک و کودهای دامی سنتی در اختیارشان قرار می‌دهد.

نوروزیان مطرح کرد: این واحدهای تولید سبزی ارگانیک پس از انجام آزمایشات لازم برای تأیید سلامت و رعایت مقررات تبیین شده در تولید محصول توسط سازمان جهاد کشاورزی و همچنین طی مراحل گذار(دوره‌ای که یک مزرعه‌دار برای از بین رفتن آثار سموم و کودهای شیمایی در مزرعه طی می‌کند)، در حال حاضر آماده دریافت گواهینامه ارگانیک اتحادیه اروپا است.

وی در خصوص کشت ارگانیک گندم در مزارع کشاورزی استان قزوین توضیح داد: در حال حاضر 250 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه کوهین زیر کشت گندم دیم ارگانیک قرار دارد که این قطعات در مرحله گذار بوده و برنامه برای دریافت گواهینامه کشت محصولات ارگانیک اروپا برای این مزارع داریم.

کارشناس مسؤول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: تولید محصولات ارگانیک می‌تواند در راستای اقتصاد مقاومتی باشد و ضمن تولید محصول سالم، تأمین امنیت غذایی جامعه و ایجاد اشتغالزایی نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور هم داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار