کارشناس تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: حمایت‌های تغذیه‌ای برای بیماران کلیوی و همودیالیزی قزوین انجام می‌شود.
کد خبر: ۵۳۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹ 17 December 2017
ندا دهناد در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک در قزوین اظهار داشت: با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به بیماری‌های کلیوی در سال‌های اخیر و اهمیت مراقبت از این بیماران در بهبود کارکرد به نقش تغذیه در کاهش عوارض این دسته از بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: ماهانه حداقل یک بار مراجعه به مشاور تغذیه برای تنظیم و پیگیری برنامه غذایی نقش بسزایی در بهبود وضعیت این بیماران دارد.

وی بر محدودیت مصرف نمک مطابق محاسبه توصیه مشاور تغذیه (عموماً حداکثر تا نصف قاشق چایخوری نمک) در طول روز تأکید کرد و افزود: مصرف حدود سه واحد از میوه‌ها و سبزی‌های دارای پتاسیم کم و متوسط و یک واحد از میوه‌ها و سبزی‌های دارای پتاسیم بالا (مطابق جدول پیوست) توصیه می‌شود.

کارشناس تغذیه بالینی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین پرهیزهای غذایی بیماران کلیوی را شامل مغزها (شامل مغز بادام، پسته، فندق، گردو، تخمه و غیره)، حبوبات، سویا، نان‌ها و بیسکویت‌های سبوس‌دار، دل، قلوه، سوسیس، کالباس، نوشابه، غذاهای سرخ شده، آب خورشت ها و آب گوشت ها برشمرد.

دهناد بر استفاده از پنیر خامه‌ای(در اندازه مشخص شده توسط مشاور تغذیه) به جای پنیر معمولی که حاوی فسفر بالا است برای بیماران کلیوی توصیه کرد و افزود: استفاده از پنیر، تنها با نظر مشاور تغذیه و به صورتی که از شب قبل در آب خیسانده و آب آن، دور ریخته شده باشد و همچنین شستن پنیر با آب، قبل از مصرف، امکان‌پذیر است.

این کارشناس تغذیه بالینی در پایان ضمن تأکید بر حداقل نیم ساعت ورزش در روز(برای نمونه پیاده‌روی) مطرح کرد: مصرف حداکثر دو تا سه عدد زرده تخم‌مرغ در هفته و استفاده از پروتئین سویای موجود در بازار به عنوان بخشی از واحدهای گوشتی این بیماران توصیه می‌شود زیرا در کاهش دفع ادراری پروتئین، مؤثر بوده و بهتر است بخش عمده گوشت مصرفی بیماران کلیوی، گوشت سفید و مرغ باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار