مدیرکل امور عشایر فارس بعد از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی کوچ بهاره عشایر اظهار کرد: عشایر فارس بزرگ‌ترین جامعه عشایری کشور محسوب شده و بر اساس آخرین سرشماری عشایر کوچنده، جمعیت جامعه عشایر سیار استان 147 هزار و 790 نفر شامل 27 هزار و 279 خانوار است.
کد خبر: ۵۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸ 16 February 2015
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، صادق نکوئیان بعد از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی کوچ بهاره عشایر اظهار کرد: عشایر فارس بزرگ‌ترین جامعه عشایری کشور محسوب شده و بر اساس آخرین سرشماری عشایر کوچنده، جمعیت جامعه عشایر سیار استان 147 هزار و 790 نفر شامل 27 هزار و 279 خانوار است.
وی افزود: عشایر این استان 3/5 درصد جمعیت فارس و 12/5 درصد جمعیت عشایر کوچنده کشور را تشکیل می‌دهند. نکوئیان ادامه داد: جامعه عشایری معادل اقتصاد مقاومتی است و توقع چندانی ندارند جز اینکه در تأمین علوفه و آب کمک شوند.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که دریاچه‌های بزرگ فارس خشک‌ شده، سرچشمه‌های کوچکی که در اختیار عشایر بود نیز دیگر وجود ندارد و برای تأمین آب شرب و آب دام عشایر اقدام جدی لازم است.
این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر آب‌رسانی سیار را انجام می‌دهیم که البته باید تأمین اعتبار لازم برای این امر انجام شود. وی بیان کرد: دام زنده عشایر که باید به بازار عرضه کنند به دست دلالان افتاده و باید اقداماتی در راستای فروش مناسب دام انجام پذیرد.
نکوئیان ابراز کرد: بزرگ شدن شهرها و احداث شهرک‌ها باعث شده بسیاری از ایل راه‌ها مسدود شود چنانکه درگذشته عشایر در منطقه زرهی شیراز اطراق می‌کردند و الان شهر بزرگ شده و عشایر از فرهنگ شهر عبور می‌کنند و شهروندان اعتراض به این امر اعتراض دارند و البته عشایر نیز چاره‌ای ندارند.
جداسازی معبری 5 متری برای عبور عشایر از سطح شهر
وی با تأیید این‌که عبور عشایر از سطح شهر باعث تخریب مبلمان شهری می‌شود، عنوان کرد: درخواست ما این است که معبر پنج‌متری در فصل کوچ برای عشایر پیش‌بینی شود و در زمان‌های دیگر به تردد دوچرخه و موارد موردنظر اختصاص یابد.
نکوئیان همچنین گفت: بحث امنیت عشایر باید با احیا پنج پاسگاه سیار عشایری مدنظر قرار گیرد و همچنین لازم است که کنترل زمان کوچ توسط استان‌های دیگر رعایت شود چراکه تا عشایر استان‌های هم‌جوار حرکت می‌کنند عشایر فارس نیز به حرکت درمی‌آیند.
مشاور استاندار در امور عشایر نیز در این جلسه اظهار کرد: تقدیم 120 شهید، یک هزار جانباز و 70 هزار بسیجی یادآور نقش عشایر در دفاع مقدس و حفاظت از نظام است.
حمزه رستمی افزود: جامعه عشایری تنها از یک دبیرستان شهید بهشتی 92 شهید را تقدیم انقلاب کرده است. وی ادامه داد: عشایر استان فارس با اختصاص 12 و نیم درصد جمعیت عشایر کشور و 3.5 درصد جمعیت فارس و دارا بودن جمعیتی بیش از 150 هزار نفر در قالب بیش از 28 هزار خانوار، قطب عشایر کشور محسوب می‌شوند.
رستمی اضافه کرد: عشایر فارس 12.5 درصد جمعیت عشایر کشور و 3.5 درصد جمعیت فارس را دارا بوده و در تولید گوشت قرمز، شیر و سایر محصولات دامی، الگویی بی‌بدیل از اقتصاد مقاومتی هستند.
وی با بیان اینکه خشکسالی‌های مداوم عشایر را به زانو درآورده، ابراز کرد: عشایر از نظر نقدینگی و تأمین آب با مشکلات بسیار مواجه شده‌اند ضمن این‌که کوچ زودرس استان‌های هم‌جوار نیز مزید بر علت شده است.
رستمی یادآور شد: عشایر در هنگام کوچ اگر دچار مشکلات قضایی شوند در دفاع از حق خود مشکل‌دارند چون نمی‌توانند در یک منطقه باقی بمانند. به گفته وی، در تنظیم کوچ بهار ضمن رعایت قانون نباید عرصه بر عشایر تنگ شود چراکه تخریب ایل راه‌ها و توسعه شهر بدون در نظر گرفتن مسیرهای کوچ و عبور عشایر در مواردی باعث تلف شدن دام آنان می‌شود.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست اظهار کرد: از افتخارات من این است که از جامعه عشایر هستم و در مورد معبر کوچ عشایر در صحن علنی شورا عنوان کردیم این مسیر قرن‌ها در اختیار عشایر بوده و شهر گسترش پیداکرده و عشایر به شهر نیامده‌اند. بهرام پارسایی افزود: در این زمینه بنا شد کارگروهی از شهرداری، اداره امور عشایر، راه و شهرسازی و نیروی انتظامی و استانداری تشکیل‌شده و موارد موردنظر را بررسی کند. این عضو شورا خاطرنشان کرد: بحث کوچ عشایر اگر خوب ساماندهی شود و برای آن تبلیغ شود می‌تواند جاذبه گردشگری مهمی باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار