کد خبر: ۵۳۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳ 27 June 2015

پیش از ظهر امروز نشست شورای سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد در چند دستور کار و بررسی دستورکارهای نشست قبلی برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام سید علی‌فتح میرمحمدی پس از استماع اظهارت مدیرکل دامپزشکی استان در خصوص وضعیت نابسامان ذبح غیر بهداشتی دام و طیور در این استان گفت: انصافا این موضوع چهره استان کهگیلویه و بویراحمد را زشت کرده است.

وی ادامه داد: این تعداد واحد غیر قانونی ذبح دام و طیور که در جلسه مطرح شد بسیار کمتر از میزانی است که اکنون در ورودی و خروجی شهرهای استان به خصوص شهر یاسوج مرکز استان وجود دارد.

این مسئول افزود: به این آمار شهرهای کوچک و روستاها را هم اضافه کنید که روزانه چندین رأس دام به صورت غیر بهداشتی و در انظار عمومی ذبح می‌شود.

میرمحمدی این وضعیت را برای مرکز استان بسیار اسفناک‌تر دانست و گفت: از ورودی دشت‌روم که وارد مرکز استان می‌شویم لاشه‌های دام به صورت گسترده در فضای باز خودنمایی می‌کند که گاه ترس را بر مسافر و گردشگر حاکم می‌کند چرا که فضایی بسیار غیر طبیعی از رهگذر این کار غیر قانون و غیر بهداشتی ایجاد شده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مسئولان نمی‌توانند با قوه قهریه جلوی این کار غیر قانونی را بگیرند بلکه فرهنگ‌سازی تنها راه مقابله با این کار غیر قانونی و از همه بدتر غیر بهداشتی است که سلامت مردم را به شدت تهدید می‌کند.

این مسئول بهترین راه‌حل را فرهنگ‌سازی از سوی رسانه ملی دانست و گفت: باید مردم استان از خطرات بسیار زیاد این نوع استفاده از گوشت دام و طیور با خبر شوند و بدانند که در آینده نیز بیماری‌های خطرناک همانند آنفولانزای فوق حاد پرندگان و تب کریمه کنگو سلامت مردم را با کارهای غیر بهداشتی و سودجویانه تهدید می‌کند.

میرمحمدی بیان کرد: باید از ظرفیت بالای رسانه‌ها استفاده کنیم تا مردم اعتمادی را که گاه در همه سال‌های گذشته به گوشت کشتارگاهی نداشته‌اند جلب اعتماد شوند.

وی متذکر شد: باید بپذیریم که بخشی از مردم استان به ذبح کشتارگاهی در استان بی‌اعتماد هستند و به همین خاطر گوشت خود را از چنین اماکن غیر بهداشتی تهیه می‌کنند.

این مسئول افزود: مردم باید بدانند که در کشتارگاه چگونه ذبح انجام می‌شود تا اعتمادسازی شود و همچنین بدانند که اگر گوشت در سردخانه کشتارگاه برای چندین ساعت فریز نشود بیمارهای خطرناکی سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند.

وی در پایان از عملکرد برخی کشتارگاه‌ها نیز انتقاد کرد و یادآور شد: برای مثال کشتار بهداشتی به معنای خاص خود تنها در کشتارگاه صنعتی یاسوج صورت می‌گیرد و یا این که به غیر از کشتارگاه یاسوج بقیه کشتارگاه‌های استان مجهز به سیستم سردخانه نیستند در حالی که برخی از میکروب‌های موجود در گوشت در دمای معین سردخانه کشتارگاه از بین می‌روند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار