مدیرکل محیط زیست وزارت جهاد کشاورزی:
مدیرکل محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی گفت: استفاده بهینه و مدیریت زائدات در تولید محصولات کشاورزی مانع هدررفت منابع آب و خاک می‌شود.
کد خبر: ۵۳۴۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶ 05 December 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، سعید سعادت در نشست هم‌اندیشی خاک که با حضور کامبیز بازرگان رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور، منوچهر گرجی رئیس انجمن علوم خاک ایران، علی‌اکبر متقی‌فرد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، معاونان و مدیران این سازمان و اساتید دانشگاه ها و محققین در مجموعه باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: امنیت غذایی و ایمنی غذا( تولید غذا عاری از آلودگی ) دو رسالت مهم  وزارت جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: استفاده بهینه و مدیریت زائدات در تولید محصولات کشاورزی مانع هدررفت منابع آب و خاک می‌شود.

مدیرکل محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی گفت: هر ساله با افزایش جمعیت، نیاز به تولید غذا در جامعه و همچنین فشار بر منابع پایه آب و خاک برای بهره‌وری بیشتر جهت تأمین امنیت غذایی افزایش می‌یابد که  اگر چاره‌ای مناسب اندیشیده نشود، با مشکل مواجه می‌شویم.

سعادت یادآور شد: محدودیت منابع پایه، آلودگی، کمبود منابع آلی، شوری آب و خاک، فرسایش و تغییر کاربری زمین و استفاده ناصحیح از نهاده‌های کشاورزی شامل کود و سم از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده امنیت غذایی و همچنین اراضی کشاورزی کشور است.

این مسؤول بر لزوم اهمیت و حمایت از زنجیره تولید تأکید کرد و افزود: تولید محصولات کشاورزی از مرحله برداشت تا مصرف زائداتی دارد که اگر استفاده مناسب و بهینه از این زائدات نشود، هدررفت منابع آب و خاک را به دنبال دارد.

مدیرکل محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: اگر برای مدیرت منابع آب و خاک راهکاری اندیشیده شود باید مدیریت مناسبی هم برای بعد از تولید محصولات کشاورزی صورت گیرد تا این زنجیره مغفول و رها نشود.

سعادت تأکید کرد: با وجود مشکلات در منابع آب و خاک کشور، توجه به الگوی کشت جهانی در محصولات کشاورزی ضروری است و باید این فرهنگ نهادینه شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار