تابناک ایلام:
ماه خوب خدا که از راه می رسد، مردم هر دیار با آداب و سنت های ویژه و خاصی سعی می کنند، لحظات معنوی آن را دلنشین تر و با حال و هوای مطلوبی سپری کنند.
کد خبر: ۵۱۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹ 23 June 2015
در این بین مردم استان ایلام با ترکیبی از جمعیت از اقوام کرد، لر، عرب و... هر کدام در هر منطقه دارای آداب و سنت های ویژه و به خصوصی هستند که بیان آنها خالی از لطف نیست.

مردم مناطق جنوبی که عموما عرب زبان بوده و به واسطه مراودات کهنی که با مردم عراق و اعراب خوزستان دارند، سنت های ویژه و خاصی در این ماه مبارک دارند.

یکی از این سنت ها میهان نوازی و افطاری دادن است که معمولا هر خانواده ای به اندازه وسع و بضاعت مالی خودش سعی می کند با پخت انواع غذاها به ویژه انواع شیرینی های سنتی و مخصوص و برگزاری میهمانی آن را گرامی بدارد.

خواندن نماز جماعت و همچنین برگزاری کلاس های روخوانی قرآن نیز از دیگر آداب مردم این مناطق بشمار می رود.

مردم مناطق شمالی ایلام به واسطه مجاورت با استانهای لرستان و کرمانشاه عموما دارای آداب و سنت های ویژه ای نظیر کاسمسا و توزیع نذری و دادن افطاری به همسایه ها هستند.

این در حالی است که برخی خانواده های متمول سعی می کنند با پخت غذاهای نذری و توزیع آن در محله های فقیرنشین در موقع افطاری خود را در برکات معنوی این ماه بزرگ شریک کنند.

با این حال پخت انواع غذاهای محلی نظیر هلیم(هریسه)، آش رشته، شله زرد، آش کشک، حلیم بادمجان، آش گندم، فرنی و حریره بادام ، پخت انواع شیرینی نظیر زولبیا بامیه، نان خرمایی، برجی برساق، گرده و ...از سنت های به خصوص مردم استان ایلام در ماه مبارک رمضان بشمار می رود.

هرچند که سفره افطار و سحری مردم شیعه نشین استان ایلام از برکات و رنگ و بوی خاصی برخوردار است اما با این حال آنچه که ماه مبارک رمضان را در این استان جذاب و دلنشین می کند عصر روزهای تعطیل در پارک ها و تفرجگاه ها و مکانهای زیارتی این استان است که قابل تامل است.

بیشتر مردم روزه دار ایلام در روزهای تعطیل با برگزاری آیین میهمانی و افطاری در پارک چغا سبز و پارک کوثر و ورودی ارغوان و پخت انواع غذاها به ویژه کباب به دوستان و اقوام خود افطاری می دهند.

از دیگر آداب و آیین های ویژه شهروندان ایلامی در ماه مبارک رمضان خرید کادو از طرف والدین و بزرگان خانواده برای افراد روزه اولی است که سعی می شود با این طریق آنان را ترغیب و تشویق برای بجا آوردن اعمال واجب کنند.

یکی دیگر از سنت های ماه مبارک رمضان در ایلام، برگزاری کلاس های روخوانی و ترتیل قرآن کریم در محل مساجد و تکایا است که افراد در قالب گروه های مختلف در آنها شرکت می کنند.

بی شک همه مردم روزه دار و مسلمان در جای جای این کره خالی سعی دارند با کسب فیض از برکات معنوی این ماه در انجام اعمال خیر گوی سبقت از یکدیگر بربایند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار