استاندار بر ضرورت حفظ و احیای باغستان سنتی قزوین به عنوان میراثی ارزشمند تاکید کرد و گفت: در صورت حذف و از بین رفتن این مجموعه علاوه بر خدا، تاریخ ما را نمی بخشد.
کد خبر: ۵۱۲۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴ 21 October 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایرنا،عبدالمحمد زاهدی روزشنبه در جریان بازدید از باغستان سنتی قزوین افزود: پس از یک ماه حضور خود به عنوان استاندار، دومین نشست را در ارتباط با باغستان قزوین برگزار کرده ایم که نشان دهنده اهمیت این موضوع برای مدیریت ارشد استان به منظور دست یافتن به راهکاریی برای حفظ این مجموعه کم نظیر است.
وی ادامه داد: ثبت باغستان سنتی قزوین به عنوان یک اثر ملی توسط سازمان میراث فرهنگی با هدف حفظ این میراث صورت گرفته است که مورد توجه همه مدیران و دستگاه های اجرایی استان نیز هست.
زاهدی با بیان اینکه باغستان سنتی به دلیل فواید و آثار مثبتی که برای قزوین دارد از اهمیت بالایی برخوردار است،افزود: به جرات می توان گفت حیات این شهر به این مجموعه وابسته است و در صورت نابودی این میراث، قزوین با تغییر اقلیم و مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.
استاندار قزوین افزود: باید آب این مجموعه را از آورده های طبیعی به علاوه سهم هشت میلیون متر مکعب سالیانه از رودخانه ها و پسآب های تصفیه خانه ها تامین کنیم، چون تزریق آب به این مجموعه به عنوان آبخوان قزوین در واقع تزریق آب به منابع زیرزمینی نیز هست.
وی ادامه داد: در خصوص مدیریت داخلی مجموعه باغستان سنتی از قبیل هرس کردن،مراقبت و آبیاری باید خود باغداران اقدام کنند و در رابطه با مدیریت عمومی نیز باید با مدیریت استانداری و سایرنهادهای مرتبط به شکل جدی تر وارد عمل شوند.
استاندار قزوین گفت: باید بررسی کنیم تا در صورت نیاز مدیریت سازمان باغستان قزوین را به دستگاه دیگری به غیر از شهرداری قزوین واگذار شود تا مسئولیت همه دستگاه ها برای مدیریت این مجموعه 2 هزار و 500 هکتاری تبیین و مشخص شود.
زاهدی با اشاره به لزوم تامین امنیت باغستان سنتی قزوین،افزود: باید موضوع حفاظت از باغستان و جلوگیری از سرقت در این مجموعه را در قالب سازمان و شورای باغستان ها مطرح و پیگیری کنیم چرا که نمی توان در این خصوص تشکیلات جداگانه ای را معرفی و تعیین کرد.
وی با بیان اینکه باید در تصمیم گیری ها در خصوص احیای باغستان سنتی قزوین از ظرفیت و تجارب خود باغداران و سمن ها نیز استفاده کنیم، افزود: قول می دهیم وقت قابل توجهی را برای حل مشکل باغستان سنتی صرف کنیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: بدون مشارکت باغداران بدون شک نمی توانیم سیستم آبیاری،امنیت و موضوع راههای باغستان سنتی را حل کنیم و امیدواریم با مشارکت دستگاه های اجرائی مرتبط برای حل این سه مشکل اساسی گام های بلندی برداریم.
استاندار قزوین در ادامه از سه طرح همجوار و در محدود باغستان سنتی قزوین شامل کمربندی شهر قزوین،هتل پنج ستاره بین المللی درخشان و کمربندی پل امام رضا (ع) بازدید کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در این بازدید گفت: هر تصمیم ما باید با نظر باغداران باشد چون ما نمی توان بدون نظر آنها در اتاق های خود برای این مجموعه تصمیم گیری کرد.
علی فرخزاد افزود: نزدیک به 17 سال است که حرف های تکراری در جلسات برای مدیریت باغستان سنتی زده می شود اما در وادی عمل به هیچکدام آنها توجهی نمی کنیم.
وی ادامه داد: باید برای هر نقطه به صورت مستقل تصمیم گیری کرد و نمی توانیم یک تصمیم واحد را برای همه باغ های استان اعمال کنیم.
این مسئول افزود: راه،امنیت و آب سه موضوع مهم باغستان سنتی قزوین هستند که باید با راهکارهای نوین و انگیزشی برای حل آنها اقدام نمود.
فرخزاد در پایان خاطر نشان کرد: حفظ وضع موجود و یا عمل به طرح مشاور 2 گزینه پیش روی ما درخصوص باغستان سنتی قزوین هستند که باید در خصوص آنها با دقت و توجه بیشتر عمل کرد.
در پایان این دیدار باغداران شهر قزوین مشکلات و مسائل خود را در خصوص حفظ باغستان سنتی با استاندار در میان گذاشتند.
باغستان سنتی شهر قزوین با چهار هزار و 200 هکتار وسعت در گذشته گرداگر شهر قزوین را فراگرفته بود ولی اکنون به دلیل بحران آب،فقدان امنیت و راه تنها 2 هزار و 500 هکتار آنها باقی مانده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار