مدیرعامل سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین:
مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین گفت: طی شش ماهه اول سالجاری ۳۰ هزار و ۲۹۲ نفر به کتابخانه ها و قرائت خانه های این سازمان برای مطالعه و دریافت کتاب مراجعه کرده اند.
کد خبر: ۵۱۱۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰ 19 October 2017
به گزارش تابناک قزوین وزیری نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد:۴۷ هزار و ۷۵۶ جلد کتاب در کتابخانه ‌های تحت پوشش سازمان فرهنگسرای بانو حضرت زهرا (س)، خانه فرهنگ محمدیه، خانه فرهنگ شهید نواب صفوی، کتابخانه اندیشه (ع) موجود است.

وی افزود: در حال حاضر شش هزار و ۳۱۷ نفر عضو کتابخانه های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری هستند و از خدمات کتابخانه های سازمان استفاده می کنند.

وزیری نژاد اضافه کرد: همچنین در راستای حمایت از نویسندگان بومی استان به جهت ترغیب و نیز بهره برداری از اندوخته های علمی این عزیزان نسبت به تهیه ی هزار و ۲۰۰  جلد کتاب اقدام کرده است.

مراجعه پنج هزار و ۸۴۱ نفر به کتابخانه فرهنگسرا بانو حضرت زهرا (س)

وی در ادامه به تشریح فعالیت کتابخانه های تحت پوشش سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین پرداخت و اضافه کرد:فرهنگسرا بانو حضرت زهرا (س) بزرگترین مجموعه فرهنگی و آموزشی این سازمان است که مخزن کتابخانه آن گنجایش بیش از ۳۰ هزار جلد کتاب را داشته و دارای سالن های مطالعه مجزا برای استفاده خواهران و برادران با ظرفیت ۲۰۰ نفر است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین یادآور شد: کتابخانه این فرهنگسرا دارای ۱۴ هزار و ۲۳۷ جلد کتاب است که در حال حاضر هزار و ۲۵۲ نفر عضو آن می باشند و در شش ماهه اول سالجاری پنج هزار و ۸۴۱  نفر از سالن های مطالعه و مخزن کتاب آن استفاده به عمل آوردند.

وزیری نژاد افزود:همچنین ۴۲ درصد قبولی در مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی، کارشناس ارشد و دکترا در دانشگاه های معتبر کشور را در کارنامه ی کنکور سالجاری خود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این کتابخانه اجرای طرح امانت کتاب خانواده در قالب طرح کیف، طرح ویژه امانت کتاب به کارکنان شهرداری، سازمان های تابعه و پژوهشگران و محققان، برگزاری نمایشگاه کتاب و دوره های موفق مطالعه موثر اجرا می شود.

مراجعه ۱۶ هزار و ۷۸۵ نفر به کتابخانه اندیشه در شش ماهه اول امسال

وزیری نژاد در ادامه گفت:کتابخانه اندیشه دارای دو سالن مطالعه مجزا با ظرفیت هر سالن ۱۵۰ نفر برای استفاده خواهران و برادران در خدمت شهروندان است که ۵۰ درصد قبولی با دارا بودن رتبه های تک رقمی در دانشگاه معتبر کشور را در کارنامه ی کنکور سال جاری خود دارد.

وی افزود:کتابخانه اندیشه دارای ۱۳ هزار و ۴۳۱ جلد کتاب در موضوعات گوناگون با تعداد هزار و ۴۴۲ نفر عضو فعال و تعداد ۱۶ هزار و ۷۸۵ نفر مراجعه کننده به سالن ها و امانت کتاب از ابتدای سالجاری تاکنون در خدمت شهروندان بوده است.

وزیری نژاد بیان کرد:این وی اضافه کرد:این کتابخانه نیز شامل بخش های مختلف از جمله استفاده از کتاب های مرجع، نشریات، کودک و نمازخانه است و به جهت رفاه حال مراجعان، سالن های این کتابخانه مجهز به کمدهای ویژه برای اعضا است، در این کتابخانه نمایشگاه کتاب، مهر مدام «تعویض و مبادله کتاب»، برگزاری مسابقات مختلف کتابخوانی، بازدید های دوره ای مدارس، اجرای برنامه های ورزش صبحگاهی و پیاده روی جمعی، نقد کتاب و شب شعر صورت می پذیرد.

وجود بیش از ۹ هزار و ۵۶۳ جلد کتاب در خانه فرهنگ محمدیه

وزیری نژاد در ادامه گفت:خانه فرهنگ و کتابخانه محمدیه در زمینی به مساحت حدود ۳۰۰ متر مربع در سه طبقه بنا گردیده که در طبقه همکف مخزن کتابخانه با بیش از ۹ هزار و ۵۶۳ جلد کتاب مستقر است، در طبقه بالا دو سالن مطالعه مجزا با ظرفیت ۲۰۰ نفر برای استفاده خواهران قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این کتابخانه فعالیت‌های مختلفی چون برگزاری نمایشگاه تازه های کتاب، نمایشگاه مهر مدام (تعویض و مبادله کتب) و مشاوره فردی و تحصیلی و دوره مطالعه موثر «تندخوانی» انجام شده است.

به گفته وزیری نژاد در حال حاضر این کتابخانه دارای هزار و ۹۴۶ نفر عضو فعال می‌باشد که از ابتدای سال جاری پنج هزار و ۶۷۸ نفر به کتابخانه خانه فرهنگ محمدیه مراجعه کرده اند.

وی خاطرنشان کرد:۸۰ درصد قبولی در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از کارشناسی، ارشد، دکترا و بالاتردر دانشگاه های معتبر کشور را در کارنامه ی  کنکور سال گذشته ی خود دارد.

هزار و ۶۷۷ نفر عضو فعال کتابخانه شهید نواب صفوی

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین افزود:کتابخانه خانه فرهنگ شهید نواب صفوی سال ۱۳۸۳به بهره برداری رسیده است که شامل کلاس‌های آموزشی، سایت، کلاس‌های کودک و بخش کتابخانه کودک و مخزن کتابخانه با گنجایش ۱۰ هزار جلد کتاب و دو سالن مطالعه با ظرفیت ۲۰۰ نفر است.

وزیری نژاد بیان کرد:در حال حاضر این کتابخانه با دارای ۱۰ هزار و ۵۲۵ جلد کتاب در موضوعات گوناگون است و هزار و ۶۷۷ نفر عضو فعال کتابخانه شهید نواب صفوی می‌باشند و از ابتدای سال جاری دو هزار و ۵۶۸ نفر جهت مطالعه در سالن‌ها و امانت کتاب به این کتابخانه مراجعه کرده‌اند.

وی اظهار کرد: در این کتابخانه برگزاری نمایشگاه کتاب، نمایشگاه عکس، مسابقات مختلف کتابخوانی صورت پذیرفته است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین افزود:سالن مطالعه ی آیت اله بهجت (ره) در مهرماه ۱۳۸۹ توسط سازمان در محل پناهگاه سابق بوستان ملت با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون ریال احداث شد، این کتابخانه اولین کتابخانه‌ای است که طبق مصوبه شورای اسلامی شهر با مشارکت بخش خصوصی احداث شده است.

وزیری نژاد افزود:در پایان امتحانات کنکورهای مختلف رتبه های برتر کشوری را در رشته های تحصیلی و مقاطع مختلف  کسب نموده اند، این سالن قرائت خانه دارای دو سالن مطالعه ی مجزا با ظرفیت ۸۰ نفر و نمازخانه به صورت همه روزه  مختص برادران   فعالیت می کند.

وی، راه اندازی سالن مطالعه سعدی یکی دیگر از اقدامات سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین جهت ارتقای فرهنگ مطالعه در سطح شهر قزوین برشمرد و گفت:این سالن مطالعه در محل پناهگاه واقع در خیابان سعد «میدان خلفای سابق» است و به همت سازمان فرهنگی ورزشی در سال ۹۳ به سالن قرائت خانه تبدیل شده است.

وزیری نژاد تصریح کرد:سالن مطالعه سعدی دارای دو سالن مطالعه مجزا با ظرفیت ۵۰ نفر و با تعداد سه هزار و ۹۲۰ نفر مراجعه کننده از ابتدای سالجاری فعالیت داشته است و ۶۵ درصد از مقاطع مختلف تحصیلی مختلف در دانشگاه های معتبر کشور را در کارنامه کنکور سال گذشته  خود دارد.

جانمایی سه ایستگاه سیار مطالعه در قزوین

وی در ادامه گفت:برای دسترسی آسان شهروندان به کتاب های مفید و تازه‌های نشر برای سنین مختلف شهروندان سازمان نسبت به ایجاد سه کتابخانه سیار در قالب کانکس های ارائه ی کتاب در سطح شهر و در معابر پر ازدحام و پر رفت و آمد منطقه شهری اقدام کرده است، که مورد استقبال واقع شده است.

وزیری نژاد افزود:ایستگاه کتاب چهارراه ولی عصر به دلیل منطقه ی استراتژیکی شهری و ورودی اصلی و مهم شهر قزوین به جهت ورود افراد برون شهری (شهر محمدیه، بیدستان، تهران و...) و محل وصل مناطق جنوب شهری به جهت ورود به مرکز شهر برآورده نمودن حداقل نیاز فرهنگی این شهروندان را پوشش داده است و همچنین ایستگاه کتاب  سه راه خیام به دلیل پرتردد بودن، مرکزیت شهر، منطقه ی تواصل معاملاتی توانسته است جایگاه بسیار خوبی را احراز نماید.
 
وی اظهار کرد:همچنین مبنی بر درخواست دانشجویان و نیز رفع نیازهای تخصصی این قشر از شهروندان، این سازمان برای اولین بار محلی را به جهت دسترسی آسان دانشجویان تخصصی به نیازهای اطلاعاتی شان و نیز سفارش کتب درخواستی خود از انتشارات معتبر تهران و خارج از کشور اقدام به ایجاد ایستگاه کتاب در مجاورت دانشگاه علوم پزشکی نموده است که از استقبال بسیار بالایی  برخوردار بوده و مقام اول را در بین ایستگاه های کتاب در سطح شهر ازآن خود کرده است.

وزیری نژاد اضافه کرد:کتابخانه ها در کشورهای در حال توسعه باید به گردآوری و تولید اطلاعات فرهنگی بپردازند و نباید اجازه بدهند که جامعه صرفاً مصرف کننده اطلاعات باشد. یا به عبارت دیگر پیشبرد توسعه فرهنگی قبل از هر چیز به دسترس پذیری مطلوب اطلاعات برای تمام اقشار جامعه بستگی دارد. جامعه بدور از اطلاعات، پتانسیل حرکت و پویایی را در هیچ بخش خود ندارد. فراهم آوری و اشاعه اطلاعات مطابق با نیازهای جامعه در کتابخانه ها میسر است.

این مسئول بیان  کرد:به جهت رفاه حال شهروندان و لزوم دستیابی آسان  به منابع خواندنی و نیز بهره مندی حداکثری از فضای  سالن های مطالعه،   بنا به درخواست مراجعین  کتابخانه های سازمان با افزایش ساعات خدمات دهی؛ حتی در ایام جمعه و تعطیلات رسمی در خدمت شهروندان گرامی شهرمان است.

وی در پایان افزود: گسترش کتابخانه‌ها، سرمایه گذاری برای تقویت زیرساخت های فرهنگی است، در این راستا کتابخانه‌های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین علاوه بر امانت کتاب به شهروندان به اجرای برنامه‌های فرهنگی با محوریت فرهنگ شهروندی می‌پردازند که مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار