تابناک / معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه بیش از 4 میلیون دانشجو در کشور داریم گفت: بیش از 800 هزار اعضای هیئتعلمی در حال خدماتدهی به دانشجویان سراسر کشور هستند.
به گزارش خبرنگار فارس از رشت، مجتبی شریعتی نیاسری ظهر امروز در جمع خبرنگاران بابیان اینکه تاریخ جنگ باید گرامی داشته شود، اظهار کرد: شهدای دوران 8 ساله دفاع مقدس در مکتب عاشورا تحصیل و زمینه را برای پیشرفت کشور فراهم کردند.
وی بابیان اینکه گیلان یکی از سه استان منطقه 2 آموزش عالی در کشور است، افزود: دانشگاه گیلان یک دانشگاه ترازبالای کشور است و به دلیل ویژگیهای منحصربهفرد آن باید به آن بالید.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه نیروهای دانشگاهی در یک دانشگاه گیلان متمرکز است، گفت: در استانهای دیگر به دلیل تعدد مراکز دانشگاهی نمیتوان اعضای هیئتعلمی را جمع کرد و اینیک ضعف ملی است.
شریعتی بابیان اینکه باید مراکزی که بیرویه شکلگرفتهاند در پرتو دانشگاههای کشور رشد کنند، گفت: در کشور بالغبر 2 هزار 800 مرکز آموزشی عالی داریم که سرانه آن در مقایسه با کشور میلیاردی چین بیشتر است.
وی بابیان اینکه بیش از 4 میلیون دانشجو در کشور داریم گفت: بیش از 800 هزار اعضای هیئتعلمی در حال خدماتدهی به دانشجویان سراسر کشور هستند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به زیر دانشگاههای فعال در نظام آموزش عالی کشور گفت: تنوع در دانشگاهها به دلیل تعدد رشتهها خوب است اما از اینکه نیروهای دانشگاهی پراکنده هستند متناسب با نرمهای جهانی نیست.
شریعتی با اشاره به مثبت اندیشی در حوزه تفویض اختیار مراکز آموزش عالی ستاد به مراکز منطقهای و استان، خاطرنشان کرد: دانشگاهها عملاً فشار را از روی ستاد برداشتهاند و نیازی به مراجعه دانشجویان به مراکز ستادی نیست و اینیک امتیاز محسوب میشود.
وی با تحسینبرانگیز خواندن برنامه محوری و واردکردن خیرین در دانشگاه گیلان، گفت: تعدد مراکز آموزش عالی در کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و باید سازماندهی شوند تا ضریب کیفی آموزش عالی افزایش پیدا کند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به امتیازات جمهوری اسلامی ایران در بین مراکز آموزش الی بینالمللی ازجمله منطقهای گفت: یکی از برتریها جمهوری اسلامی نسبت به سایر کشورها وجود دو دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی حرفهای است اما باید از ظرفیت این دانشگاهها بیشتر استفاده شود.
شریعتی نیاسری با انتقاد از علمی نبودن ارائه خدمات تأسیساتی در کشور گفت: هیچکدام از کاردانهای تأسیساتی در کشور مدرک و گواهی آموزش عالی را ندارند و نیازمند توجه جدی در این حوزه هستیم.
وی با تأکید بر اینکه ایران بهعنوان کانون آموزشهای مهارتی باید در کشورهای مطرح دنیا ثبت شود، بیان کرد: این جایگاه ایران در بین کشورهای دنیا مربوط به امتیازات آموزش عالی در حوزه فراملی است و لازم میدانیم در بخش سیاستگذاریهای داخلی دانشگاههای فنی و علمی کاربردی باید توجه بیشتری شود.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به بعد روانی پذیرفته نشدن رشتههای فنی از سوی برخی خانوادهها، گفت: در جامعه ما متأسفانه اگر جوانی تمایل داشته باشد تا در یک عرصه فنی ورود کند از سوی خانوادهها پذیرفته نمیشود اما درعینحال محصولات فنی خارجی وارد کشور میشوند که در آسیبشناسی آن میتوان به خلأ تکنسینهای فنی اشاره کرد.
شریعتی اساتید برجسته نظام آموزش عالی را سرمایههای ملی توصیف کرد و گفت: اساتید برجسته کشور یا در خارج درسخواندهاند و یا با ارتباطی که با خارج داشتهاند نیازمندیهای جهان را میشناسند و میتوانند گام بلندی را در حوزه رفع نیازهای بینالمللی داشته باشند.
وی بابیان اینکه دانش جویان دکترا یکی از اقشار مراکز دانشگاهی ما هستند که باید عرصه بینالمللی داشته باشد و میدان باید برای آنها باز باشد، تصریح کرد: دانشجویان دکترای باید مفهوم نوآوری را درک کنند چون ایران به لحاظ رشد علمی در سال 95 رتبه 1 را به دست آورده اما کار ما تبدیل دانش به نوآوری و تولید ثروت است.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره بااینکه تولید دانش به مقاله خوب است اما همچنان با حل مسائل با دانش موجود در جامعه فاصلهداریم، گفت: پروژههای علمی کشور باید همه به سمت نیاز محور و پروژه محور تغییر پیدا کند.
شریعتی با انتقاد از رشد بیرویه جمعیت دانشجویی کشور درگذشته گفت: مأموریت گرایی میتواند در رشد بیرویه دانشجو در کشور کمک کند.
وی افزود: نباید از صندلیهای خالی انتقاد کرد بلکه این صندلیها در کشور مازاد به وجود آمده بودند و نیاز است رعایت استانداردها در کشور جدی گرفته شود.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه دانشگاه باید در وسط جامعه در جهت رفع مشکلات آن حرکت کند، گفت: بیش از 800 رشته تحصیلی در دانشگاه بازنگری شده است که برخی از آنها بیش از 30 سال دستنخورده باقیمانده بود.
شریعتی با اشاره بهقرار گرفتن ایران در جایگاه علمی منحصربهفرد در جهان گفت: دشمنان به این باور رسیدهاند که جمهوری اسلامی ایران جایگاه خود را پیدا کند چون اجازه ندادهایم رشد ایجاد مراکز دانشگاهی به روند گذشته خود ادامه پیدا کند.
وی با اشاره به عدم ارتباط دانشگاه با بازار کار مطرح کرد: بخشی از بیکاری موجود در جامعه مربوط به بازار است که نیاز خود را نمیتواند تأمین کند و بخشی دیگر به دلیل باور غلط برخی از صنعت گران که بر این باورند دانشآموختگان نمیتوانند در بازار حضور فعالانه داشته باشند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه باید در حوزه کشاورزی شرایطی را فراهم کرد تا دانشجو رغبت حضور در عرصه عملی کشاورزی داشته باشد، بیان کرد: اساتید دانشگاه باید تلاش کنند تا دانشجویان آموختههای خود را در عرصه میدانی تجربه کنند.
شریعتی با انتقاد از بیتوجهی در حوزه علوم پایه گفت: علوم پایه در کشور مغفول مانده است اما اکنون اعتبار خوبی در این زمینه گذاشتهشده است.
وی بابیان اینکه اگر علوم پایه ما تقویت نشود سایر رشتههای نمیتوانند در کشور رشد کنند، گفت: دولت نمیتواند مستقیماً نیاز جامه را برای تأمین امکانات توسعه آموزش عالی فراهم کند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بخش قابلتوجهی از اعتبارات کشورها از بخش خصوصی تأمین میشود، مطرح کرد: دانشگاهها نباید همهی امکانات را از دولت بگیرند چون این انتظار بههیچوجه قابلدسترسی نخواهد بود.
شریعتی در ادامه به ظرفیت عظیم خیران در کشور اشاره داشت و گفت: خیرین بزرگترین ابزار برای برداشتن گامهای بزرگ در دانشگاه هستند.
وی بابیان اینکه خیرین بسیار زیادی در کشور داریم اما متأسفانه این منابع مالی در عرصه آموزش عالی بهقدر کافی هدایت نشدهاند، گفت: دانشگاهها برخی از حوزه سازندگی در کشور هستند و نباید توجه خیرین تنها به حوزه، مسجد، حسینیه و امثال آنها معطوف شوند.