کد خبر: ۴۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲ 19 June 2015
پروژه راه آهن ایلام  ازمصوبات دولت قبل بود وباحضور رییس جمهور کلنگ زنی شداما با گذشت سالهاهنوز به دليل مشکلات مختلف عمليات اجرايي اين پروژه آغاز نشده است.

قطار در روياي کودکي بچه هاي ايلامي شايد بيشتر در نقاشي هاي کتابهاي درسي و يا برنامه هاي تلويزيوني که هميشه از ايستگاه خارج مي شوند، خلاصه شود. براي کوهپايه نشينان زاگرس با آن توپوگرافي خشن ساخت راه آهن سخت است ولي اين روزها با پيشرفت علم و تکنولوژي قرار بود صداي سوت قطار در گوش نسل جديد از بچه هاي ما و کوه هاي سر به فلک کشيده زاگرس طنين انداز شود.

پروژه راه آهن استان ايلام از مصوبات چند سال گذشته دولت در استان ايلام بوده که در ارديبهشت ماه سال جاري توسط رئيس جمهور وقت کلنگ زني شد ولي در حال حاضر پروژه با مشکلاتي مواجه است و عمليات اجرايي به درستي پيش نمي رود. قرار بود پروژه راه آهن ايلام طي دوره زماني کوتاه به سرانجام برسد و فاصله ايلام از مناطق ديگر کشور را کوتاه و کوتاهتر کند ولي چند سال است که به عمل نمي رسد.

حمل و نقل ارزان، ظرفيتهاي گسترده انتقال بار و مسافر و راحتي و سهولت در ارتباطات اجتماعي و اقتصادي از بزرگترين مزاياي خط آهن در اين منطقه است زيرا به اذعان همه راه آهن زمينه ساز توسعه و پيشرفت صنعتي و اجتماعي بهمراه داشته است. در سالهاي گذشته نبود امکانات از جمله راه زميني، هوايي و راه آهن در ايلام باعث مشکلاتي شده بود که حتي هيچ سرمايه گذاري حاضر به سرمايه گذاري در اين ديار مرزي نبود و اين موضوع باعث زبانزد عام و خاص شده بود. قبل از پيروزي انقلاب اسلامي اين استان داراي محروميتهاي خاص و منحصر به فردي بود که حتي مسئولان آن زمان توان رفع اين مشکلات را نداشتند و همچنان در اين استان ثروتمند کلمه اي نامبارک بنام»محروميت» جا خوش کرده بود که باعث سلب آسايش آحاد مختلف جامعه شده بود.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي و توجه ويژه دولتمران نظام به اين ديار شجاعان و حماسه آفرينان دفاع مقدس يکي پس از ديگري مشکلات زيربنايي اين استان رفع شد و محورهاي ارتباطي استان روز به روز در حال توسعه هستند و با احداث راه آهن و داشتن پروازهاي منظم و همچنين راه هاي ارتباطي مطمئن ايلام آماده سرمايه گذاري در بخشهاي مختلف است. استان ايلام با داشتن منابع گازي و داشتن زمينهاي حاصلخيز کشاورزي و داراي طبيعتي زيبا و مرتع براي دامپروري و ديگر مزاياي ديگر آماده سرمايه گذاري در زمينه هاي مختلف است که مي طلبد مسئولان با رايزني با سرمايه گذاران در سراسر کشور زمينه را براي پيشرفت اين ديار مرزي فراهم کنند.

طرح مطالعاتي پروژه راه آهن ايلام همزمان با استان کرمانشاه طي دوسال گذشته شروع شده که با تلاش مسئولان استان کرمانشاه اين پروژه اجرايي شد و از ملاير به قصرشيرين متصل شد. اما اين پروژه در استان ايلام هرساله با وعده هاي توخالي مسئولان همراه بوده و حتي طرح مطالعاتي آن از انديمشک يا کرمانشاه وصل نشده و تنها روي کاغذ مانده است.

انتظار مردم استان ایلام ازدولتمردان جمهوری اسلامی برداشتن موانع جدی از مسیراجرای این پروژه ملی است ،پروژه ای که تاثیر بسیارجدی درپیشرفت ،ترقی ورونق استان محروم ایلام را بدنبال خواهد داشت ،استانی چهارفصلی که با دارابودن پتانسیلهای عظیم نفت وگازوکشاورزی ومعدن کماکان بعلت بی توجهی غبار محرومیت بر چهره آن خود نمایی می کند وصفت محروم را با نام خود به یدک می کشد.

توسعه ارتباطات ازقبیل راه وراه آهن وفرودگاه استاندارد از ابزارهای توسعه هستند که قطعا با توجه به آن وبرخودارشدن استان ایلام ازاین فاکتورها شاید مسئولین بتوانندگام موثری دررفع محرومیت ازچهره آن بردارند..واین شدنی است فقط ذره ای همت وتوجه می خواهد


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
فقط( زره ای) همت وتوجه می خواهد؟؟؟؟!!! تابناک متوجه نشدیم زره میخواهد یا ذره ای توجه غلط املایی رو درست کنید بعنوان یک ایلامی اگه منم باشم با این طرح موافقت نمیکنم صرف هزاران میلیارد برای جمعیت 200 هزاری ایلام توجیه اقتصادی ندارد اگر مسئولین همت کنند خط راه آهن اندیمشک را به دهلران وصل کنند شاهکار کردن هم مسیر مهران دهلران رونق میگیرد هم میتوان در سالهای آتی دهلران را به مهران وصل کرد و بعد ایلام اما به یکباره بخواهند راه آهن وارد شهر ایلام بشه امکان پذیر نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار