پس از سه روز وقفه در روند برگزاری دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال که منظور پوشش اخبار مربوط با نمایشگاه فرانکفورت ایجاد شد، امروز رقابت‌ها را با جذاب‌ترین گروه یعنی گروه هایپراسپرت‌ها ادامه می‌دهیم.
کد خبر: ۴۹۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴ 16 September 2017

به گزارش تابناک : در دوئل قبلی این گروه، فراری لافراری و پاگانی هوآیرا با یکدیگر به رقابت پرداختند که در این دوئل مجموعاً تعداد 23577 رأی به ثبت رسیده است. از این تعداد آراء، لافراری توانست با دریافت 1661 رأی و کسب 70 درصد از کل آراء پیروز دوئل شده و به مرحلهٔ بعدی صعود کند درحالی‌که هوآیرا با 696 رأی از دور رقابت‌ها حذف شد. حال امروز در چهارمین و آخرین دوئل گروه هایپراسپرت‌ها، پورشه 918 به مصاف لامبورگینی سنتناریو رفته است.

فراری لافراری

پاگانی هوآیرا

بوگاتی شیرون

آستون‌مارتین ولکان

فراری لافراری

بوگاتی شیرون

پورشه 918

لامبورگینی سنتناریو

مک‌لارن P1

کوئنیگ‌زگ رگرا

؟

کوئنیگ‌زگ رگرا

پورشه 918

پیشینهٔ هایپرکارهای پورشه به سال 1986 و معرفی مدل اسطوره‌ای و اعجاب‌انگیز 959 بازمی‌گردد. هایپرکار موتور وسطی که توانست در مقطعی رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا را از آن خود کند. سپس 17 سال بعد یعنی در سال 2003، پورشه جانشین 959 را با نام کاررا GT معرفی نمود که تا سال 2007 در تعداد 1270 دستگاه ساخته شد؛ اما سرانجام در دههٔ دوم قرن بیست و یکم نوبت به ساخت سومین هایپرکار تاریخ پورشه و جانشین کاررا GT رسید که 918 نام گرفته بود. برای نخستین بار نسخهٔ کانسپت این خودرو در نمایشگاه ژنو 2010 رونمایی شده و بدین ترتیب پورشه قصد خود برای ساخت آن‌را اعلام نمود. سپس بعد از معرفی چند پروتوتایپ، نهایتاً نسخهٔ تولیدی 918 برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2013 رونمایی گردید؛ اما این هایپرکار تفاوت عمده‌ای با اسلاف خود داشت و آن استفاده از قوای محرکهٔ هیبریدی بود. البته 918 نیروی اصلی خود را از یک پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 تنفس طبیعی می‌گیرد که به‌تنهایی 608 اسب بخار قدرت و 528 نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما در کنار این پیشرانه، دو موتور الکتریکی هم قرار دارد که هرکدام روی یکی از محورها نصب شده‌اند. موتور الکتریکی جلویی 125 اسب بخار قدرت دارد و مستقیماً چرخ‌های جلو را به حرکت درمی‌آورد درحالی‌که موتور الکتریکی عقبی 154 اسب بخار قدرت تولید کرده و آن‌را از طریق گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ PDK به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد. همچنین این موتور به‌عنوان یک ژنراتور هم عمل می‌کند. مجموع خروجی این قوای محرکهٔ هیبریدی نیز معادل 887 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور است. از این هایپراسپرت آلمانی بین سال‌های 2013 تا 2015 تعداد 918 دستگاه ساخته شد.

لامبورگینی سنتناریو

پیشینهٔ هایپراسپرت‌های تولید محدود لامبورگینی هم به مدل رونتون بازمی‌گردد که در نمایشگاه فرانکفورت 2007 رونمایی شد. این خودرو که بر اساس سوپراسپرت مورسیه‌لاگو ساخته شده بود، تنها در تعداد 21 دستگاه ساخته شد. سپس در نمایشگاه ژنو 2013، هایپرکار جدید وننو رونمایی شد که بر اساس اونتادور ساخته شده بود. قیمت این خودرو در آن سال از 4.5 میلیون دلار آغاز می‌شد و عنوان گران‌ترین خودرو تولیدی دنیا را کسب نمود. وننو در دو نسخهٔ کوپه و رودستر ساخته شد که از نسخهٔ کوپهٔ آن تنها 3 دستگاه و از رودستر 9 دستگاه به تولید رسید. سپس سه سال بعد یعنی در نمایشگاه ژنو 2016، لامبورگینی به مناسبت صدمین سالگرد تولد فروچیو لامبورگینی از هایپرکار تولید محدود جدید خود با نام سنتناریو پرده‌برداری کرد و چندی بعد در همین سال نسخهٔ رودستر آن‌هم معرفی شد. سنتناریو هم مانند وننو بر اساس مدل اونتادور ساخته شده و از همان پیشرانهٔ 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی آن استفاده می‌کند؛ اما این نیروگاه برای استفاده در سنتناریو افزایش قدرتی را تجربه کرده و حالا 770 اسب بخار قدرت و 690 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ نیمه اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌گردد. سنتناریو هم مانند دیگر هایپرکارهای لامبورگینی، نمونه‌ای تولید محدود است و تنها در 40 دستگاه ساخته می‌شود که نیمی از آن‌ها رودستر و نیم دیگر کوپه هستند. البته قیمت این خودرو در زمان معرفی از 1.9 میلیون دلار آغاز می‌شد که بسیار کمتر از وننو است. تحویل سنتناریو هم طی سال جاری به خریداران آن در سراسر جهان آغاز شده است.

 

 مشخصات فنی

 پورشه 918لامبورگینی سنتناریو
ترکیبموتور وسطموتور وسط
پیشرانه4.6 لیتری V86.5 لیتری V12
تنفسطبیعی+ 2 موتور برقیطبیعی
قدرت موتور بنزینی608 اسب بخار770 اسب بخار
مجموع قدرت887 اسب بخار770 اسب بخار
گشتاور1280 نیوتن متر690 نیوتن متر
گیربکس7 سرعته دوکلاچه7 سرعته نیمه اتوماتیک
محور محرکچهارچرخچهارچرخ
شتاب صفر تا 1002.5 ثانیه2.8 ثانیه
شتاب صفر تا 2007.2 ثانیه8.6 ثانیه
شتاب صفر تا 30019.9 ثانیه23.5 ثانیه
مسافت 400 متر10 ثانیه10.3 ثانیه
حداکثر سرعت350 کیلومتر/ساعت350 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت3.3 لیتر (ترکیبی) *16 لیتر (ترکیبی)
طول4.64 متر4.92 متر
فاصلهٔ محوری2.73 متر2.70 متر
وزن1655 کیلوگرم1520 کیلوگرم
نسبت وزن به قدرت1.86 کیلو به اسب بخار1.97 کیلو به اسب بخار
توزیع وزن عقب، جلو57 به 43 درصد58 به 43 درصد
قیمت پایه850 هزار دلار1.9 میلیون دلار

* لازم به ذکر است که مصرف سوخت پورشه 918 درصورتی‌که صرفاً از پیشرانهٔ بنزینی خود استفاده کند به 111 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد.

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.





منبع : پدال 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار