مدیرعامل انتقال خون استان همدان از افزایش 12 درصدی اهدای خون در دوماهه نخست سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۴۷۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳ 15 June 2015
مدیرعامل انتقال خون استان همدان از افزایش 12 درصدی اهدای خون در دوماهه نخست سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایسنا؛ "افشین محمدی" ، با اشاره به اینکه شعار بهداشت جهان روز جهانی اهدای خون "برای نجات جانم از تو سپاسگزارم" است، اظهار کرد: خوشبختانه در سال 93 اهدای خون از مرز 40 هزار واحد گذشت و علاوه بر تامین نیاز بیماران استان در چندین نوبت ارسال خون و فرآورده‌های خونی را به استان‌های تهران و خوزستان داشتیم.

وی افزود: استان خوزستان با توجه به شرایط جوی و آب و هوایی و داشتن بیماران تالاسمی نسبتا زیاد متقاضی خون و فرآورده‌های خونی از همدان است همچنین با توجه به شرایطی که بیمارستان‌های تهران دارند بیماران زیادی به آن مکان‌ها سوق داده می‌شوند و به همین علت مصارف‌شان بالاست.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که آمار اهدای خون را برای سال 94 نیز حفظ کنیم، تصریح کرد: همواره می‌توانیم هر ماه یک تا دو بار ارسال خون به استان‌های تهران و خوزستان داشته باشیم به طوریکه این مهم در فرورین و اردیبهشت‌ماه سال‌جاری نیز رخ داد و طی دو روز آینده ارسال خون به خوزستان خواهیم داشت.

محمدی خاطرنشان کرد: در فروردین و اردیبهشت‌ماه نسبت به دو ماهه سال گذشته 12 درصد افزایش اهدای خون داشتیم و اگر این میزان نسبت به سال 93، 10 درصد افزایش یابد به مرز افزون بر 44 هزار واحد خواهیم رسید که باید این برنامه را پیاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ اهدای خون را به کمک اصحاب رسانه در سطح استان و به ویژه بین خانم‌ها ترویج دهیم، تصریح کرد: در دو ماهه اول سال 8 هزار و 67 واحد اهدای خون داشتیم که در سال 93 این میزان 7 هزار و 106 واحد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از شهرستان‌های استان تمایل به حضور نیروهای ما دارند اما به علت کمبود نیروی انسانی نمی‌توانیم جوابگوی درخواست‌ها باشیم.

مرکز ثابت اهدای خون در نهاوند و تویسرکان مستقر می شود

وی اعلام کرد: امسال به دنبال استقرار مرکز ثابت اهدای خون در شهرستان نهاوند و تویسرکان هستیم تا هم فضای مستقلی داشته باشند و هم تجهیزات استانداردتری در اختیارشان باشد چراکه استقبالشان خاص است و دوست دارند اهدای خون داشته باشند به طوریکه در هر بار مراجعت به شهرستان‌ها تا دیر وقت به درخواست مردم رسیدگی می‌کنیم.

محمدی در ادامه به حضور پایین خانم‌ها در اهدای خون در سطح کشور و استان اشاره کرد و گفت: حضور خانم‌ها در اهدای خون نسبت به کشورهای توسعه یافته بسیار پایین است به طوریکه اکثرا در کشورهای اروپایی نزدیک به 50 درصد اهداکنندگانشان خانم بوده و در کشور ما این عدد زیر 5 درصد است.

وی افزود: باید سعی کنیم ترس بی‌دلیل خانم‌ها که تصور می‌کنند با اهدای خون دچار کم‌خونی می‌شوند را از بین ببریم و خیالشان را راحت کرده و این اطمینان را بدهیم که در ابتدا شرایط اهداکننده و فرددهنده برای ما مهم است که شرایط لازم را داشته باشد.

75 درصد اهداکنندگان مستمر و باسابقه هستند

وی با اشاره به اینکه بیش از 75 درصد اهداکنندگان ما مستمر و باسابقه هستند، افزود: مابقی اهداکنندگان منظم و سالی یکی دوبار اهدای خون دارند و برخی باراولی است که خون اهدا می‌کنند و به دنبال این هستیم که اهداکنندگان باسابقه و بار اولی‌ها را به اهداکنندگان مستمر تبدیل کنیم.

مدیرعامل انتقال خون استان همدان با بیان اینکه آمار و اعداد نشان می‌دهد مردم به اهمیت اهدای خون پی برده‌اند، خاطرنشان کرد: اگر آمار سال 83 را با سال 93 مقایسه کنیم، 18 هزار واحد سال 83 اهدا شد و این آمار در سال 93 از مرز 40 هزار واحد گذشت و این نشان می‌دهد مردم به این نتیجه رسیده‌اند که اهدای خون کار درست و علمی است.

به گفته محمدی، اهدای خون در کشورهای توسعه یافته نسبت به کشورهای کمتر توسعه یافته 3 برابر است به طوریکه در طول دهه گذشته در استان همدان 100 درصد افزایش اهدای خون داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است باید تا سال 2020 اهداکنندگان داوطلبانه اقدام به اهدای خون کنند و در کل دنیا رواج یابد و این در حالیست که در کشور ما در سال 2007 بحث اهدای خون کاملا داورطلبانه اجرا شده است.

وی با بیان اینکه مشکلی با گسترش طب سنتی و مراجعه مردم برای انجام حجامت نداریم، تصریح کرد: در وهله اول با اهدای خون جان سه نفر نجات می‌یابد و افزون بر 75 درصد اهداکنندگان مستمر و باسابقه با این نیت می‌آیند و بار اولی‌ها هم با نیت نوع‌دوستی مراجعه می‌کنند و در وهله دوم افراد برای سلامتی خود خون اهدا می‌کنند.

محمدی اعلام کرد: افرادی که مرتب خون می‌دهند دچار مشکلاتی چون سکته مغزی نمی شوند، غلظت خونشان کاهش می‌یابد و خون‌رسانی توسط گلبول‌های خون بهتر انجام می‌شود.

به 20 درصد مراجعان اجازه اهدای خون نمی‌دهیم

وی در بخش دیگری با بیان اینکه درصد بسیار کمی از مراجعه‌کنندگان مشکل دارند، افزود: بعضی از افراد واقعا نمی‌دانند که دچار مشکل هستند به عنوان مثال بیماری هپاتیت بی از مادر به نوزاد منتقل می‌شود و ممکن است فرد ناقل این بیماری بوده و اطلاعی نداشته باشد و یا بیماری دیگری داشته و از سابقه‌اش خبری ندارد که این امر عمدی نیست.

وی عنوان کرد: آنقدر تیزرهای مشاوره، آزمایشات و محرمانه بودن مشاوره داریم فرد یقین حاصل کرده و شرایطش را به ما می‌گوید، در صورتی که رفتار پرخطری داشته باشد که برای فردگیرنده مشکل ایجاد کند، خون‌گیری انجام نمی‌شود.

محمدی در پایان گفت: به نزدیک به 20 درصد مراجعان اجازه اهدای خون نمی‌دهیم به طوریکه یا شرایط اهدای خون به علت کم‌خونی، بیماری‌های قلبی و ... ندارد و به نفع خود فرد نیست و یا بعضا احساس می‌کنیم رفتار پرخطری انجام می‌دهد که برای فردگیرنده ایجاد مشکل می‌کند.

19

کاهش 968 واحدی شاخص کل قیمت بورس در همدان

مدیر بورس منطقه‌ای همدان از کاهش 968 واحدی شاخص کل قیمت بورس در هفته گذشته در همدان خبر داد.

به گزارش ایسنا؛ "عباس صمدی" با اشاره به آمار معاملات هفتگی در بورس منطقه‌ای همدان، اظهار کرد: در هفته گذشته تعداد 12 میلیون و 784 هزار و 739 سهم به ارزش 24 میلیارد و 951 ميليون و 354 هزار و 741 ريال در بورس منطقه‌اي همدان مبادله شد كه 46 درصد از معاملات مربوط به خريد سهام و 54 درصد آن مربوط به فروش سهام بوده است.

وی ادامه داد: اين تعداد سهام متعلق به 139 شركت است و اين هفته در بورس منطقه‌اي همدان 32 كد معاملاتي جديد ايجاد شد.

وی تصریح کرد: شاخص كل قيمت در هفته گذشته معادل 62.322 واحد بود كه نسبت به هفته قبل‌تر 968 واحد کاهش يافت.

صمدی در خصوص آمار معاملات روزانه نیز گفت: در معاملات روز چهارشنبه 20 خرداد در بورس منطقه‌اي همدان، تعداد 3 میلیون و 785 هزار و 361 سهم به ارزش 5 میلیارد و 759 ميليون و 356 هزار و 913 ريال دادوستد شد كه 53 درصد آن مربوط به خريد سهام و 47 درصد آن مربوط به فروش سهام بوده است.

وی افزود: اين تعداد سهام متعلق به 48 شركت بود و در آن روز 4 كد معاملاتي جديد در تالار همدان ايجاد شد.

به گفته صمدی، شاخص کل قیمت در روز چهارشنبه به 62322 واحد رسيد كه در مقايسه با روز گذشته آن 4 واحد افزایش یافت.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار