بیش از سه سال از تصویب و اجرای تله‌کابین در ارتفاعات شیراز که از آن با عنوان "بام شیراز" یاد می‌شود، می‌گذرد اما این طرح همچنان در مراحل مقدماتی متوقف شده و هنوز عملیاتی نشده است.
کد خبر: ۴۷۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷ 13 June 2015

تابناک فارس به نقل از تسنیم:ایجاد تله‌کابین در "بام شیراز" و ارتفاعات جنگلی آن با مشارکت بخش خصوصی در شورای اسلامی شهر شیراز مطرح بود و اعضای شورا و شهرداری نیز برای اجرای این طرح موافق بودند.

در پی مذاکره‌ها و بازدیدهای مختلف مسئولان شهرداری شیراز از تله‌کابین‌های فعال در کشور، با آغاز فعالیت شورای چهارم اعضای جدید شورای اسلامی نیز بر اجرای این طرح تاکید کردند اما این مهم عملیاتی نشد و پس از گذشت‌ سال‌ها هنوز اجرای تله‌کابین شیراز عملیاتی نشده است.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری، تله‌کابین شیراز در ارتفاعات "دروازه قرآن" و "کوه‌های جبل دراک" می‌تواند محلی مناسب برای جذب گردشگران و استقبال شهروندان شیرازی برای گذراندن اوقات فراغت آنان باشد.

همچنین با اجرای این طرح مناظر زیبای طبیعی، هوای پاک و با طراوت مناطق کوهستانی از ارتفاعات مشرف به شهر، به آسانی در دسترس گردشگران،‌ ورزش دوستان و خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

 با توجه به ورود گردشگران داخلی و خارجی به شهر شیراز و اهمیت ایجاد تنوع در جاذبه‌های گردشگری و توریستی این شهر به بررسی آخرین روند اجرای تله‌کابین شیراز پرداخت.

در اجرای تله‌کابین تسریع شود

در این زمینه عضو شورای اسلامی شهر شیراز با انتقاد از تاخیر ایجاد شده در ساخت تله‌ کابین شیراز، اظهار داشت: اعضای شورای شهر مصوبات خوبی برای ساخت تله‌کابین در شیراز داشته‌اند اما آن‌طور که باید و شاید تسریع و دقت لازم در اجرای آن صورت نگرفته است.

علی راستگو با بیان اینکه شیراز شهر توریستی بوده و نیازمند ایجاد تنوع‌ در جاذبه‌های گردشگری است، بیان کرد: تله‌کابین می‌تواند در گردشگری شهر شیراز، ایجاد تنوع و جذابیت در آن تاثیرمستقیم داشته باشد و باید با استفاده از تمام ظرفیت‌های گردشگری برای جذب توریست در این شهر استفاده کرد.

راستگو با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌ها باید طوری پیش‌رود که با ایجاد زیرساخت‌های لازم در گردشگری رونق ایجاد کرده و شرایط لازم برای اقامت بیشتر گردشگران در شیراز استفاده کرد، بیان کرد: باید اعضای شورا و مسئولان شهرداری به این باور برسند که رونق گردشگری شهرشیراز باید توسعه یابد و در راستای آن برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

عضو شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: باید با تمام توان برای پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌های برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن با مشارکت بخش خصوصی اجرای تله کابین شیراز عملیاتی شود.

تله‌کابین شیراز امسال عملیاتی می‌شود

معاون اقتصادی شهردار شیراز با بیان اینکه اجرای تله‌کابین شیراز یکی از طرح‌های اولویت‌دار معاونت اقتصادی شهرداری شیراز در زمینه گردشگری است، افزود: در حال حاضر سرمایه‌گذار اجرای طرح نیز آماده است و قرار شده پیشنهاد و طرح‌های لازم در این زمینه را ارائه دهد.

رضا خیراندیش تصریح کرد: باتوجه به گستردگی طرح تله‌کابین از گهواره دید تا باباکوهی و از کوه نور تا باباکوهی به 50 تا 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای اجرای تله‌کابین شیراز نیاز است.

بسته‌های تشویقی برای تله‌کابین شیراز تعریف شود

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز، اظهار داشت: باید با ارائه بسته‌های تشویقی اجرای تله‌کابین را در اختیار بخش خصوصی قرار داد چرا که اگر قرار باشد شهرداری آن را اجرا کند در مباحث مرتبط با درآمدزایی به نتیجه نمی‌‌رسد.

بهرام پارسایی با اشاره به آخرین وضعیت ساخت تله‌کابین شیراز، افزود: در حال حاضر برای اجرای تله‌کابین شیراز مکان‌یابی انجام شده و کارشناسان نیز در چندماه گذشته ارتفاعات گهواره دید و جبل‌‌دراک را بازدید کردند.

پارسایی با بیان اینکه شهرداری نباید شرایط را طوری سخت بگیرد که سرمایه‌گذار نتواند سرمایه‌گذاری کند افزود: در اجرای تله‌کابین شیراز اولویت با سرمایه‌گذار بخش خصوصی است و در صورتی که سرمایه‌گذار استقبال نکند شهرداری شیراز آن را اجرا می‌کند.

شورای شهر مشخص کند کدام حوزه شهرداری اجرای تله‌کابین را انجام دهد

شهردار شیراز نیز اردیبهشت امسال در ‌جلسه شورای اسلامی شهر شیراز، با بیان اینکه 500 میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح مطالعاتی تله‌کابین در شهر شیراز اختصاص یافت اظهار داشت: شهرداری شیراز باید مطالعات اجرای طرح تله‌کابین در دو منطقه گهواره دید و پارک 580 هکتاری در شیراز را مورد بررسی قرار دهد.

علیرضا پاک‌فطرت افزود: شهرداری در مورد مطالعه دو اولویتی که شورای شهر در نظر گرفته است باید ضمن انجام مهندسی ارزشی، ظرفیت‌های بالقوه اجرای تله‌کابین را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد تا سرمایه‌گذار بتواند به این بحث ورود کند.

شهردار شیراز با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری مطالعات اولیه طرح تله‌کابین را در اختیار ندارد خاطرنشان کرد: به منظور تسریع در اجرای طرح تله‌کابین شورای شهر باید مشخص کند کدام حوزه شهرداری این کار را انجام دهد.

پاک‌فطرت با اشاره به اینکه اجرای تله‌کابین برای شهرداری شیراز مقرون به صرفه نیست بیان کرد: پیشنهاد این است با توجه به اینکه معاونت اقتصادی باید در جذب سرمایه‌گذار این طرح انجام وظیفه کند بهتر است طرح مطالعاتی اجرای تله‌کابین نیز توسط این معاونت انجام شود.

آغاز عملیات اجرایی تله‌کابین شیراز از سال گذشته متناسب با ایام خاص توسط برخی اعضای شورای شهر و مسئولان شهری وعده داده شد اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

تله کابین در بسیاری از شهرها به عنوان یک مرکز تفریحی و توریستی مطرح است که در کنار آن امکانات گردشگری بسیاری نیز می توان تعریف کرد و به طور قطع می‌توان با تسریع در آغاز عملیات اجرایی تله‌کابین در شیراز شرایط لازم برای تنوع در گردشگری و جذب گردشگران در این شهر توریستی را ایجاد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار