مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی همدان با اشاره فعالیت ۱۴۲ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی استان گفت: سالانه ۵ میلیون تن محصول کشاورزی در استان همدان تولید می‌شود.
کد خبر: ۴۶۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴ 14 June 2015

به گزارش تسنیم ، حجت‌الاسلام محمد نجفی‌زاده در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه در جمع نمازگزاران همدان اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام امت نهادهای زیادی را برای مقاصد نظام بنیانگذاری کردند که یکی از این نهادهای مقدس جهاد سازندگی بود که با هدف رسیدگی به وضعیت روستاها تشکیل شد.

وی افزود: قبل از انقلاب روستانشین‌ها در محرومیت قرار داشتند و روستاها ویرانه بودند و از تمام امکانات بهداشتی، پزشکی، راه، برق، بهسازی بی‌بهره بودند در این راستا جهاد سازندگی بحث آبدانی روستاها را احیا کرد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: بعد از ادغام وزارت کشاورزی و جهاد سازندگی یک وزارتخانه مستقل به نام جهاد کشاورزی شکل گرفت و زمینه توفیقات در بخش کشاورزی به ویژه در روستاها را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه در استان همدان بخش کشاورزی بر دیگر بخش‌ها غالب است، گفت: 1.2 درصد وسعت و 2.4 درصد جمعیت کشور در استان همدان واقع شده است اما 4.5 درصد محصولات کشاورزی کشور در استان همدان تولید می‌شود.

نجفی‌زاده عنوان کرد: 142 هزار بهره‌بردار در بخش‌های مختلف کشاورزی استان همدان فعالیت دارند که سالانه 5 میلیون تن محصول کشاورزی در استان همدان تولید می‌کنند و 28 درصد سهم اشتغال و 20 درصد ارزش افزوده استان مربوط به بخش کشاورزی است.

وی افزود: از مهمترین مشکلات پیشروی کشور بحث اشتغال است در حالی که با کمترین سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی می‌توان بیشترین زمینه اشتغال را فراهم کرد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: همدان در 20 فعالیت بخش کشاورزی در بین استان‌های غرب کشور رتبه نخست را دارد و در این میان استان همدان در تولید سیب‌زمینی، سیب درختی رتبه اول، تولید گندم و انگور رتبه دوم، گیاهان دارویی و یونجه رتبه سوم، تولید ذرت و دانه‌های روغنی رتبه پنجم و تولید گندم رتبه ششم کشور را دارد.

وی با تأکید بر ضرورت صرفه‌جویی و عدم استفاده از چاه‌های غیرمجاز برای آبیاری مزارع کشاورزی اظهار داشت: 120 هزار هکتار سیستم آبیاری نوین در استان همدان اجرا شده است و بر این اساس 70 درصد اراضی کشاورزی استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز هستند و این در حالی است که اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در میانگین کشوری 15 درصد است.

نجفی‌زاد با بیان اینکه دولت به متقاضیان اجرای سیستم آبیاری تحت فشار 85 درصد یارانه دولتی پرداخت می‌کند، تصریح کرد: برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی باید اجریا سیستم آبیاری نوین، یکپارچه‌سازی اراضی و توسعه گلخانه‌ها مورد توجه قرار گیرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار