وزیر علوم گفت:براساس اطلاعاتی که از پایگاه isi داریم رشد کمیت تولید علمی ایران به حدود ۱۹ درصد رسیده که در دنیا رتبه اول را داریم. سهم ما از جمعیت دنیا یک درصد است، اما سهم رشد علمی کشور ۱.۸ دهم درصد است.
کد خبر: ۴۵۱۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷ 02 July 2017
تابناک فارس به نقل از شبستان: دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز در مراسم رونمایی از نسل سوم شبکه خدمتگرای علمی کشور که در سالن اجتماعات سازمان امور دانشجویی برگزار شد، گفت: شورای راهبردی شبکه علمی تشکیل شده و سیاست گذاری، قواعد و دستورالعمل ها را تدوین خواهد کرد تا مراکز پژوهشی، دانشگاه ها و حوزه های علمیه بتوانند از این قواعد استفاده کنند.

وی با اشاره به نسل سوم شبکه علمی کشور گفت: این شبکه  با استفاده از فیبر نوری تاریک کلیه مراکز دانشگاهی، حوزه های علمیه، مراکز علمی و پژوهشی را متصل می کند و امکان اتصال آن را به سایر شبکه های علمی مستقر جهانی از جمله شبکه علمی اروپا داراست.

فرهادی بیان کرد: این شبکه به عنوان زیرساخت و مخزن اطلاعاتی کشور عمل خواهد کرد و دانشگاه ها و مراکز علمی، دولتی و غیردولتی از مشترکین مهم این شبکه هستند،بسیاری از آنها طبق برنامه های تنظیم شده متصل و بسیاری هم در آینده نه چندان دور متصل خواهند شد.

فرهادی در ادامه افزود: البته طبق برنامه ریزی ای که شده بسیار زودتر از این جدولی که فاز اول آن در تهران اجرا شده و فاز دوم آن هم در شهرهایی مانند اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، قم تا آبان ماه امسال متصل خواهند شد. سایر مراکز و استان ها نیز قبل از سال 98 متصل می شوند.

وزیر علوم اظهار کرد: کلیه کاربران و مراکز علمی می توانند از طریق این شبکه مراکز علمی مورد نیاز خود را جستجو کنند. این شبکه اطلاعات مربوط به کتابخانه ها، دانشگاه ها،حوزه های تحقیقاتی و بانک های اطلاعاتی، پژوهشی و آماری کشور در اختیار کاربران قرار می دهند و یکی از ویژگی های شبکه علمی کشور این است که در حوزه علوم انسانی هم می تواند خدمات گسترده ای را ارایه دهد و همچنین اقدامات گسترده ای را در زمینه حوزه علوم اجتماعی انجام دهد.

فرهادی گفت: این یک پروژه ملی و یکی از زیرساخت های توسعه ای کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: همچنین این شبکه توسعه دهنده خدمات اینترنت است و شاهراه اجرایی نقشه جامع علمی کشور هم محسوب می شود. برنامه کسب و کار شبکه علمی به صورتی است که هیچ مشترکی مصرف کننده نخواهد بود و تولید کننده است.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: براساس اطلاعاتی که از پایگاه isi داریم رشد کمیت تولید علمی ایران به حدود 19 درصد رسیده که در دنیا رتبه اول را داریم. سهم ما از جمعیت دنیا یک درصد است، اما سهم رشد علمی کشور 1.8 دهم درصد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار