کد خبر: ۴۴۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۳ 07 June 2015
در روزهایی که تولید و پخش برنامه‌های جذاب و پرمخاطب برای کودکان از دغدغه‌های شبکه‌های تلویزیونی و مدیران صداوسیما محسوب می‌شود، آنتن تلویزیون از تولید برنامه برای نوجوانان خالی است.

نبود برنامه‌ای مناسب برای نوجوانان از انتقادهایی است که معمولا متوجه تلویزیون است و در حالی که نوجوانی از سوی کارشناسان سنی سرنوشت‌ساز تلقی می‌شود، اما برنامه‌سازان و مدیران تلویزیون که به شدت به فکر رقابت با شبکه‌های ماهواره‌ای هم هستند، به ندرت این مهم را در نظر گرفته و غالبا آنتن تلویزیون از تولید و پخش برنامه برای این گروه سنی خالی می‌کنند.

کامیار اسماعیلی - مجری برنامه «نیمرخ» - به یاد روزهایی که تلویزیون با توجه ویژه به قشر نوجوان توانست برنامه‌های موفقی چون «اکسیژن»، «نیمرخ»، «سیمای نوجوان» و ... را خلق کند، گفت‌وگویی با ایسنا انجام داد.

اجرای کامیار اسماعیلی برنامه نیمرخ، اتفاق تازه‌ای در برنامه‌های ترکیبی و بخصوص برنامه‌های نوجوانانه را نوید داد و به نظر می‌رسید این مجری جوان در آینده در برنامه‌های بیشتری ظاهر شود اما بعد از آن بجز در برخی برنامه‌های زنده و مناسبتی، از کامیار اسماعیلی خبری نبود تا این‌که با اجرای برنامه «صعود» در شبکه آموزش دیده شد و برنامه «فرصت برابر» را برای کنکوری‌ها در شبکه آموزش اجرا کرد. او در این مدت به‌عنوان مجری کمتر دیده شده اما برنامه‌های متعددی بخصوص برای شبکه جام‌جم تهیه کرده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «بوم سفید» و «گپ» اشاره کرد.

کامیار اسماعیلی مجری نیمرخ در مصاحبه‌ای با ایسنا به این پرسش پاسخ داد که چرا تلویزیون نمی‌تواند موفقیت برنامه‌های گذشته مثل نیمرخ را تکرار کند.

***


مجری نیمرخ
مجری «نیمرخ» که این روزها در شبکه آموزش فعالیت می‌کند،‌ درباره‌ی بازگشت برنامه «نیمرخ» به تلویزیون و اینکه آیا این برنامه می‌تواند بار دیگر نوجوانان را با تلویزیون آشتی دهد‌، گفت: نیمرخ برنامه زمان خودش بود و اگر قرار است برنامه‌ای مجددا موفق باشد‌، این برنامه نخواهد بود.

او در پاسخ به اینکه آیا دوست ندارد‌، این برنامه بار دیگر در تلویزیون تکرار شود‌، گفت: اگر قرار باشد روزی این برنامه را بار دیگر اجرا کنم قطعا آن را به روزتر خواهم کرد. اما در نهایت تا زمانی که پیشنهادات عملی نشده است، نمی‌شود راجع به آن صحبت کرد.

او با اشاره به برنامه «نیمرخ» که سال‌ها پیش توانست مخاطب را جذب کند‌، اظهار کرد: این برنامه ساختار نویی داشت، اجرای نویی داشت و همدل و همزبان بود و سعی می‌کرد حرف دل نوجوانان را بزند و ریتم خوشایندی برای نوجوانان داشت. از طرفی برای هر بخش آن فکرهای زیادی صورت می‌گرفت. من به عنوان مجری درباره اجرا فکر می‌کردم کارگردان در بخش کارگردانی و همه عوامل نیز همینطور. اما به طور کلی فکر می‌کنم لزومی نداشته باشد دوباره تکرار شود. با وجود اینکه مخالفتی ندارم اما فکر می‌کنم فضای امروز ما آبستن ایده‌های زیبا و جذاب و به روز است. می‌توانیم از امکانات‌، تجربه‌ها و خلاقیت‌ها استفاده کنیم برای اینکه نیمرخ‌های دیگری در تلویزیون داشته باشیم.

او گفت:به عنوان فردی که سابقه خوبی در اجرای یک برنامه تلویزیون و برنامه مختص نوجوانان دارم می‌گویم مخالفتی با ادامه دار بودن نیمرخ ندارم اما به هر حال از منظر مدیران نمی‌توانم صحبت کنم که این برنامه باشد یا نباشد و آمادگی ساخت برنامه‌ای که من را به عنوان متخصص ترغیب می‌کند که این اتفاق بیفتد‌، تا احساس نکنم نقش من هم کامل نخواهد بود.

وی افزود: اجرای من در برنامه نیم‌رخ به شکل‌گیری یک سبک تازه در اجرای تلویزیونی منجر شد؛ سبکی که ماندگار شد. من به‌عنوان برنامه‌ساز هم تلاش کردم در کارم نوآوری داشته باشم و برنامه‌ای مانند بوم سفید را ساختم که نه شبیه نیمرخ بود و نه شبیه دیگر برنامه‌های تلویزیون. فکر می‌کنم ساختار برنامه‌ها باید همراه با زمان تغییر کند و هویت‌شان با شرایط زمان هماهنگ شود. اگر قرار باشد من به‌عنوان یک برنامه‌ساز در قالب برنامه‌ای مثل نیم‌رخ بمانم، فایده‌ای ندارد. برنامه‌های تلویزیونی باید با زمان پیش بروند و به همین دلیل سعی کردیم در «بوم سپید» یک الگوی جدید و به‌روز از یک برنامه نوجوانانه را طراحی و ارائه کنیم.

کامیار اسماعیلی در پاسخ به اینکه چرا تلویزیون نمی‌تواند موفقیت برنامه‌های گذشته مثل نیمرخ را تکرار کند‌ و مثل این برنامه موفقیت فراگیر داشته باشد‌، گفت: نیمرخ یک برنامه روتینی بود که در حوزه نوجوانان موفق بود. البته برنامه‌های بزرگسالان موفق دیگری هم در تلویزیون مانند «شب‌های تابستان» که رضا صفدری آن را اجرا می‌کرد داشتیم. اما اینکه چرا این برنامه‌های خاص فراگیر که مردم به خاطر آن سرساعت خاصی پای تلویزیون می‌نشستند، دلیلش این بود که فراگیری آن برنامه‌ها زیاد بود.


مجری نیمرخ
مجری نیمرخ یکی از دلایل فراگیر نبودن برخی برنامه‌های تلویزیون به ویژه برنامه‌ی نوجوانان را تعدد شبکه‌های تلویزیونی عنوان کرد و گفت: وقتی شما بینندگان را از پنج شبکه به 20 شبکه هدایت می‌کنید تعداد مخاطبان را هم سرشکن می‌کنید، کمااینکه حوزه‌های دیگر دیداری و شنیداری هم اضافه شده‌اند. همینقدر شبکه‌های رادیویی رشد کرده‌اند و همینقدر مخاطبان به سایت‌های مختلفی دسترسی پیدا کرده‌اند و می‌توانند به راحتی ویدئوهای مختلفی را تماشا کنند که هرکدامشان یک رسانه هستند.

این مجری قدیمی برنامه «نیمرخ» علت فراگیر نبودن برنامه های تلویزیون را وسیع شدن حوزه رسانه عنوان کرد و گفت: حوزه رسانه بسیار گسترده شده است و این، کار برنامه سازی تلویزیون را به مراتب سخت‌تر می‌کند به دلیل آنکه آن برنامه ساز به فراخور روز اولا باید شناخت کاملی از حوزه‌های مختلف رسانه داشته باشد و بعد ببیند چه افرادی پای چه رسانه‌هایی می‌نشینند. درواقع یک جامعه شناسی وسیعی را داشته باشد.

وی در ادامه یادآور شد: لزوما رسانه این نیست که تلویزیون فقط پشت سرهم هرچه می‌خواهد پخش کند و ما بنشینیم و نگاه کنیم. در حال حاضر سایت‌هایی که ویدئو دارند به نوعی تلویزیون هستند، اما انتخابی. به گونه‌ای که در هر ساعت هر فیلمی که دوست داشته باشی می‌توانی ببینی ضمن اینکه در سایت‌ها مطالب مفیدی گذاشته می‌شود که مردم می‌توانند فقط خود را با این سایت‌ها تقسیم کنند.

مجری نیمرخ در عین حال تاکید کرد: برنامه ساز باید در ایده پردازی‌اش خلاق باشد و بتواند خودش را با علم روز تطبیق بدهد. یک برنامه تلویزیونی زمانی مفید و موفق است که هم طرحش خوب باشد، هم اجرای خوبی داشته باشد و هم ساختارش تلویزیونی باشد.

اسماعیلی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود به خبرنگار ایسنا گفت: متاسفانه ما به عنوان برنامه ساز تلویزیون در حوزه‌های مختلف نتوانسته‌ایم خودمان را با علم روز تطبیق دهیم و با آنچه بیننده امروز احتیاج دارد، جلو برویم. شاید فکر می‌کنیم اگر بیاییم نیمرخ 20 سال پیش را نمایش دهیم لزوما باز هم موفق خواهد بود اما من می گویم نه لزوما موفق نخواهد بود.

کامیار اسماعیلی در پایان تاکید کرد: رسانه آنقدر باید پول داشته باشد آنقدر باید ذهنیت خلاق داشته باشد که به روز برنامه سازی کند. این اشتباهی است که خیلی از برنامه‌سازها بعد از نیمرخ کردند و آمدند از این برنامه بدون اینکه تغییری بدهند الگوبرداری کردند و حتی آن الگو را هم به شکل اولی اجرا نکردند و انتظار داشتند مخاطب را جذب کنند که قطعا این اتفاق نمی‌افتاد کمااینکه آن وقت و فکری که برای برنامه نیمرخ گذاشته می‌شد، ممکن بود آن برنامه ساز حتی یک دهم آن را هم نگذارد. ولی الگوی آن را بردارد و بخواهد بیننده را پای تلویزیون میخکوب کند که قطعا این اتفاق نمی افتد. همانطور که تهیه کنندگان ما باید آن خلاقیت را داشته باشند. سایر عوامل اجرایی نیز از پشت صحنه گرفته تا روی صحنه باید این خلاقیت را داشته باشند اگر این چرخه کامل نباشد برنامه ساز در جذب مخاطب موفق نبوده است .


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار