معاون توسعه مشارکت­های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در سال گذشته یک میلیون حامی ۴۰۴ میلیارد تومان به ایتام کمک کردند.
کد خبر: ۴۳۹۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳ 12 June 2017
علی محمد ذوالفقاری صبح دوشنبه در نشست تجلیل و تکریم حامیان و خیران که در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی برگزار شد، ارائه خدمات به نیازمندان را مستلزم وجود اعتبار مالی دانست و بیان کرد: کمیته امداد بخشی از اعتبار خود را از دولت و بخشی دیگر را از خیران دریافت می کند.

وی ادامه داد: بررسی های انجام شده نشان می دهد که اصلی تریم نیاز مددجویان شامل اشتغال، تأمین مسکن، تأمین هزینه دارو، هزینه های تحصلی و تأمین هزینه معیشت است.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد از وجود ۲۰۰ هزار یتیم در کشور خبرداد و اضافه کرد: حدود یک میلیون حامی در حمایت از این ایتام با امداد همکاری دارند که سال گذشته ۴۰۴ میلیارد تومان مساعدت کرده اند همچنین در قالب صندوق صدقات حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در اختیار امداد قرار گرفته است.

وی امانتداری را اصلی اساسی در کمیته امداد دانست و عنوان کرد: تمامی مبلغ ۴۰۴ میلیارد تومان مساعدت حامیان در حساب ایتام واریز شده است، با توجه به اینکه حامیان شناسه و شماره حساب یتیم را در اختیار دارند می توانند در مناسبت های دیگر نیز کمک های خود را به ایتام اهدا کنند.

ذوالفقاری تصریح کرد: ضرورت توسعه فرهنگ نیکوکاری در جامعه امری اجتناب ناپذیر است چراکه حضور فردی فردی با چند فرزند در خانه سالمندان، نشان می دهد که او به فرزندانش نیکی کردن را نیاموخته است.  

وی با اشاره به اینکه شرایط انسان در ادواره مختلف تغییر پذیر است و ممکن است فردی که امروز نیازمند نیست روزی نیازمند شود، خاطرنشان کرد: برخی از ما فکر می کنیم هیچ وقت فقیر نمی شویم حال آنکه تنها یک بیمار همچون سرطان کافی است فرد به شرایط سختی دچار شود.

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد کمک به ایتام و محرومان را نیاز خیران خواند و اعلام کرد: شاید در ظاهر شما حامیان به خانواده محرومان کمک کنید و آنها نیازمند کمک شما باشند ولی در حقیقت این شما هستید که نیازمند کمک آنها هستید، این شما هستید که برای آرامش خود نیاز دارید تا به آنها کمک کنید.

وی تأکید کرد: حرف کمیته امداد این است که کمیته امداد را خانگی کنید یعنی به وضعیت فقرای فامیل رسیدگی کنید چراکه بی توجهی به فقیری که در فامیل وجود دارد موجب می شود تا به کمیته امداد مراجعه کند.

ذوالفقاری تأمین روانی ایتام را نیز در کنار تأمین اقتصادی مهم و حساس دانست و گفت: یکی از مشکلات ما در زمینه مهارت برخورد با نیازمند است که باید این مهارت را در خود تقویت کنیم.

قائم مقام کمیته امداد استان قزوین نیز در ادامه با اشاره به جمعیت بیش از یک میلیون نفری استان قزوین عنوان کرد: تعداد خانوارهای تحت حمایت امداد در استان ۲۵ هزار و ۴۳۷ خانوار است که بالغ بر ۴۴ هزار و ۸۱۴ نفر می شود که از خدمات مستمری و کمک معیشت امداد بهره مند هستند.

امیر خوش نیت افزود: همچنین خدمات تک خدمتی کمیته امداد به بیش از ۴۰ هزار نفر از خانواده ها در برخی سرفصل ها ارائه می شود.

وی تصریح کرد: افراد تحت حمایت کمیته امداد استان قزوین به نسبت جمعیت استان، رقمی معادل ۲.۷ درصد را شامل می شود که در ۳۲ سرفصل خدمتی، خدمات دریافت می کنند که برخی از این سرفصل های شاخص شامل کمک هزینه معیشت، درمان، جهیزیه، اشتغال و سایر تسهیلات است.

قائم مقام کمیته امداد استان قزوین هدف امداد از ارائه خدمات را توانمندی خانواده های تحت حمایت دانست و خاطرنشان کرد:  سال ۹۵ در حوزه اشتغال، کمیته امداد استان قزوین توانست گام های خوبی را بردارد به طوری که از ابتدای سال گذشته لغایت دو ماهه سال ۹۶ نزدیک به چهار هزار شغل ایجاد شده این در حالی است که تعهد مجموع دستگاه های استان قزوین ۲۰ هزار شغل بود.

وی اعلام کرد: میزان اشتغال ایجاد شده در سال ۹۴ یک هزار مورد بوده است که در سال ۹۵ با اقدامات انجام شده و پیگیری صورت گرفته و اعتبار ویژه استان که قریب ۷۰ میلیارد تومان بود، به این رقم رسیده است.

خوش نیت یکی از برنامه های کمیته امداد را تأمین مسکن خانواده های نیازمند دانست و توضیح داد: در حال حاضر یک هزار و ۴۰۰ خانواده تحت حمایت کمیته امداد مستأجر هستند که براساس توافقنامه کمیته امداد و استانداری مقرر شده است تا زمین برای احداث یک هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در اختیار کمیته امداد قرار گیرد.

وی تأکید کرد: تاکنون ۳۰۰ واحد مسکونی از تعهد یک هزار و ۲۰۰ واحدی عملی شده است که یک هزار واحد مسکونی در مناطق شهری و ۲۰۰ واحد مسکونی در مناطق روستایی احداث خواهد شد.

قائم مقام کمیته امداد استان قزوین گفت: برای اجرای این توافقنامه ۲۴ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است تا بتوانیم با پیگیری این توافقنامه به شرایطی دست یابیم که در میان مددجویان فعلی، نیازمند فاقد مسکن نداشته باشیم، چراکه تأمین مسکن یکی از دغدغه های مهندس فتاح است که با حمایت های ایشان شاهد ایجاد فضای بهتری برای تأمین مسکن مددجویی هستیم چراکه تأمین مسکن در سال ۹۲، ۹۳ و ۹۴ به ترتیب ۶۲، ۷۴ و ۱۲۰ واحد بوده است.

وی خدمت بی منت را محور برنامه های امداد دانست و اظهارکرد: هدف کمیته امداد حفظ و ارتقای عزت و کرامت انسانی خانواده های نیازمند است از این رو اجرای طرح های مختلف در این نهاد به گونه ای صورت می گیرد که عزت افراد تحت حمایت مورد خدشه واقع نشود.

خوش نیت قزوین با اشاره به ضرورت های اقدام فرهنگی و اجرای برنامه های فرهنگی دینی در امداد عنوان کرد: ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی یکی از برنامه های جدی کمیته امداد است چراکه اعتقاد ما بر این است که نباید تنگناهای اقتصادی بستر فقر فرهنگی شود.

وی تصریح کرد: امروز در جامعه با تهاجم فرهنگی دشمن و برخی آسیب ها مواجه هستیم، برنامه کمیته امداد ایجاد بستری برای حمایت و یاری خانواده های نیازمند در میان جامعه هدف است حتی تلاش می کنیم تا خانواده هایی که به لحاظ شرایط مختلف بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی هستند را با ابزارهای مختلف یاری رسانیم.

قائم مقام کمیته امداد استان قزوین با اشاره به همکاری بیش از ۷۰ وکیل نیکوکار با امداد اعلام کرد: خدمت دیگری که در کنار خدمات مالی در کمیته امداد ارائه می شود، ارائه خدمات حقوقی است چراکه خانواده نیازمند در مراودات جامعه وقتی دچار مشکل حقوقی می شوند، نه تنها به لحاظ اگاهی و دانش توانایی لازم را برای دفاع از حقوق خود را ندارند بلکه به واسطه تنگنای مالی امکان استفاده از وکیل را ندارند.

وی ادامه داد: کمیته امداد در گام نخست نسبت به ارائه مشاوره حقوقی به مددجویان اقدام می کند همچنین با تعدادی از وکلای خیر و نیکوکار ارتباط دارد که مددجویان در موارد نیاز به این وکلا معرفی می شوند تا بتوانند در محاکم قضایی از حقوق خود دفاع کنند.

خوش نیت ارائه خدمات بیمه ای را یکی دیگر از برنامه های حمایتی امداد دانست و خاطرنشان کرد: کمیته امداد در حال حاضر سه نوع بیمه را برای افراد تحت حمایت خود به اجرا درآورده است؛ دسته اول یک هزار و ۶۲۸ نفر از زنان سرپرست خانوار، دو هزار و ۴۵ نفر از کسانی که در طرح های اشتغال امداد وارد شده اند و یک هزار و ۸۰۰ نفر نیز در قالب بیمه روستایی و عشایری از خدمات بیمه ای این نهاد بهره مند هستند.

وی گفت: کمیته امداد استان قزوین در حال حاضر با ۱۲۵ مرکز درمانی شامل ۱۵ پزشک، ۴۰ پزشک متخصص، ۲۸ داروخانه، ۱۳ آزمایشگاه و سایر مراکز درمانی قرارداد همکاری دارد که طی سال ۹۵ بیش از ۵۵ میلیارد ریال برای درمان مددجویان هزینه شده است.

قائم مقام کمیته امداد استان قزوین یکی از مشکلات موجود در میان برخی از خانواده های نیازمند را سوء تغذیه خواند و بیان کرد: یک هزار کودک زیر شش سال تحت حمایت کمیته امداد هستند و برنامه غذایی برای تقویت غذایی این کودکان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین در حال اجراست.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین نیز در این مراسم انفاق و نیکوکاری را نعمتی الهی خواند و اظهارکرد: خداوند برما منت دارد باید از خداوند سبحان متشکر باشیم که به ما عنایت داشته در کار خیر قدم برداریم.

حجت الاسلام علی عباسی ادامه داد: برداشت جامعه این است که احسان کننده به دیگری شود می رساند در حالی که براساس فرهنگ قرانی اول به خود سود می رساند بصیرت می یابد و خود انسان است که اخرت خود را اباد می کند.

وی با بیان اینکه کسی که احسان می کند نخستین ثمره اش به خودش بازمی گردد، خاطرنشان کرد:  براساس آیه قرآن هر کسی احسان کند در واقع به خود احسان کرده است و برای این توفیق احسان باید خواند سبحان را شاکر باشد.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه مسابقه در کسب مال و خوردن؛ هنر نیست اعلام کرد: مسابقه در ایثار، هنر است و حال برای اهل احسان شدن باید سهمی از درآمدمان را برای احسان و نیکوکاری قرار دهیم.

وی یادآورشد: قطع یقین بدانید کسی که اهل خیر است، احسان و فضل خداوند سبحان را تجربه کرده است.

در ادامه از حامیان و خیران با اهدای لوح تقدیر شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار