معاون فنی پایگاه انتقال خون استان قزوین گفت: طرح سپاس برای نمونه گیری خون از سلول های بنیادین اهدا کنندگان و بررسی ژنتیکی برای تامین نیاز بیماران سرطانی و خاص در قزوین اجرایی شده است.
کد خبر: ۴۳۸۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹ 10 June 2017
مهرنوش احمدی پنجشنبه شب در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان در محل پایگاه انتقال خون قزوین گفت: طرح سپاس از سال قبل در برخی استانهای کشور از جمله قزوین اجرایی شده است که سامانه آن از دی ماه سال ۹۵ مستقر و راه اندازی شد.

وی افزود: با راه اندازی این سامانه اهداء کنندگانی که شرایط لازم را داشته باشند پس از مشاوره و انجام آزمایش های سلامت اطلاعاتشان ذخیره شده و اگر در کشور بیماری به سلول های بنیادین نیاز داشته باشد با فراخوان اهداکنندگان زمینه این خدمت رسانی فراهم می شود.

احمدی بیان کرد: این اهداء کنندگان از روحیه ایثارگری بیشتری برخوردارند زیرا عملیات اهداء در یک پروسه چند روزه انجام می شود و این همکاری بسیار ارزشمند است.

احمدی یادآورشد: طرح سپاس نمونه گیری از سلول های بنیادی است که در پایگاه‌ های انتقال خون استان قزوین اجرا می شود و در این طرح اهداکنندگان خونی که تمایل دارند، نمونه خون گرفته شده آنها مورد بررسی ژنتیکی قرار گیرد شرکت می کنند.

ثبت نام ۱۳ نفر در طرح سپاس

وی بیان کرد: با توجه به اینکه احتمال یافتن اهداکننده مناسب در بین افراد خانواده و بستگان بیمار بسیار محدود است، هدف ما در  این طرح، پذیرش اهداء کنندگان سلول‌ های بنیادی خونساز و کمک به بیماران برای یافتن اهدا کننده مناسب از میان افراد غیرخویشاوند است.

معاون فنی انتقال خون استان قزوین با اشاره به اینکه یکی از روش ‌های درمان بیماری‌ ها و بدخیمی ‌های خون، پیوند سلول‌ های بنیادی خونساز به بیمار است، تصریح کرد: نخستین شرط برای پیوند، سازگاری ژنتیکی سلول‌های بیمار و اهدا ‌کننده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته ۱۳ نفر در سامانه طرح سپاس ثبت نام کردند تا بیماران خاص مانند سرطان خونی از این خدمات خیرخواهانه برخوردار شوند.

افزایش مراجعه اهداء کنندگان خون در ماه رمضان

معاون فنی انتقال خون استان قزوین بیان کرد: در ماه مبارک رمضان مراجعه کنندگان ۳۰ درصد و اهداء کنندگان ۱۰ درصد و خونگیری ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی باورهای غلط را در کاهش میزان اهداء کنندگان خون در میان بانوان تاثیرگزار دانست و اظهارداشت: برخی از بانوان به اشتباه تصور می کنند که اهداء خون موجب کم خونی و لاغری می شود و گاهی از سوزن ترس دارند لذا کمتر در این کار خداپسندانه شرکت می کنند که باید این دیدگاههای اشتباه اصلاح شود.

احمدی تصریح کرد: مایعات خون در ۴۸ ساعت و سلول های آن در دو هفته جبران می شود و هیچ نگرانی برای اهداء کننده نیست.

وی گفت: ۶ ساعت قبل از اهداء خون باید غذا خورده شود لذا در ماه رمضان نوبت عصر  خون گیری تعطیل شده و دریافت خون پس از افطار انجام می شود.

معاون فنی انتقال خون استان قزوین یادآورشد: در قزوین از ساعت ۸.۵ تا ۱۳ و شب ها از ساعت ۲۰.۳۰ تا ۳۰ دقیقه بامداد، در تاکستان همه روزه از ساعت ۸.۳۰ تا ۱۲.۳۰، در شب های قدر در قزوین از ساعت ۱۹ لغایت ۳ بامداد و در تاکستان از ساعت ۹ شب تا ۳ بامداد از مراجعان خون گیری می شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار