روزانه تعداد زیادی از شهروندان را مشاهده میکنیم که بسیار ناراحت و شاکی قبض به دست روانه اداره آب و فاضلاب ، شرکت برق و شرکت گاز هستند.
کد خبر: ۴۳۷۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳ 07 June 2017
آنچه که در زیر آورده شده است یادداشت ارسالی مخاطبان تابناک کهگیلویه و بویراحمد است و این سایت محتوای آن را تایید یا تکذیب نمی کند. شما هم می توانید نظر خود را در تایید یا تکذیب این مطلب بیان کنید.
سید مصطفی گنجی
تلنگری الکترونیکی ؛پرداخت الکترونیکی قبوض دردسری دوچندان برای مردم
با رشد روز افزون حجم تجارت الکترونیکی در جهان و با توجه به نیاز تجارت به انجام عملیات بانکی جهت نقل و انتقال منابع مالی،بانکداری الکترونیکی نقش بسیار اساسی در تجارت الکترونیکی یافته است.به صورت کلی بانکداری الکترونیکی به معنای یکپارچه سازی بهینه کلیه فعالیتهای یک بانک از طریق بکار گیری فن آوری نوین اطلاعات مبتنی بر فرآیندهای بانکی منطبق بر ساختار سازمانی بانک هاست که امکان ارائه خدمات مورد نیاز مشتریان را فراهم میکند.پیاده سازی بانکداری الکترونیکی در کشور ما مستلزم وجود زمینه های فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و تکنولوژیک به عنوان پیش نیاز است.کلیه خدمات باید متناسب با ساختار سنتی و مدرن جامعه مورد توجه قرار گیرند تا به سرمایه گذاری ها بر روی ایجاد امکانات توجه شده و امکان موفقیت آنها فراهم گردد.بانک صادرات ایران نیز در حال حاضر به عنوان گسترده ترین شبکه شعب بانکی ایران از سال ۱۳۷۹ ارایه خدمات الکترونیکی را آغاز کرده و هم اکنون در تمامی زمینه ها اعم از تعداد شعب آنلاین،تعداد دستگاهای خود پرداز و دیگر موارد پیشتاز و رکورد دار نظام بانکی ایران است.بر اساس تحقیقات مهمترین مزایای بانکداری الکترونیک عبارتست از تمرکز بر کانالهای توزیع جدید ، ارائه خدمات اصلاح شده به مشتریان و استفاده از راهبردهای تجارت الکترونیک است.دسترسی یا دستیابی فارغ از مکان و زمان به خدمات ارائه شده بانکها در مقایسه با بانکداری سنتی که در ارائه خدمات به مشتریان بسیار محدود بودند از دیگر مزایای بانکداری الکترونیکی است و با رواج بانکداری الکترونیکی مشکل اصلی محدودیت زمانی و مکانی استفاده از خدمات بانکی مرتفع شده است.
"پرداخت قبوض مهمترین مزیت بانکداری الکترونیکی است." در بانکداری سنتی مشتریان برای پرداخت قبوض خود باید در زمانهای معین و در روزهای معین به بانک مراجعه میکردند ولی امروزه مشتریان از طریق اینترنت و با وارد ساختن شماره اشتراک و شماره برگ قبض خود میتوانند وجه قبض را از حساب خود به حساب بانک یا شرکت صاحب قبض انتقال دهد.در حقیقت از این طریق مشکلات پرداخت حل شده و جریمه های ناشی از تأخیر در پرداخت وجوه قبوض کاهش یافته است.
اما مشکل اصلی که دردسرهای زیادی برای همشهریان شهر دهدشت به وجود آورده همین انتقال وجه به حساب اداره های ارائه دهنده خدمات آب ، برق و گاز میباشد.روزانه تعداد زیادی از شهروندان را مشاهده میکنیم که بسیار ناراحت و شاکی قبض به دست روانه اداره آب و فاضلاب ، شرکت برق و شرکت گاز هستند.وقتی دلیل ناراحتی یکی از این همشهریان را جویا شدم عنوان کرد فکر کردیم اینجوری دیگر کمتر دردسر پرداخت قبوض را داریم اما نمیدانستیم که مشکلمان قوز بالا قوز شده است.این شهروند که بسیار ناراحت بود ادامه داد مدتی پیش مبلغ قبض اداره گاز را پرداخت کردیم اما با گذشت مدتی بعد از آن مجددأ مبلغ که پرداخت کرده بودم در قبض جدیدی صادر شده است. در بیشتر موارد مشاهده شده که به دلیل وجود همین مشکل مشترکین با مأموران قطع و وصل درگیر میشوند و کتک کاری میکنند.البته در این مورد حق با هر دو طرف است،از یکطرف مشترک قبض خود را پرداخت کرده و از طرف دیگر مأمور قطع و وصل هم بر اساس لیستی که به وی میدهند نسبت به وصول مبالغ قبوض اقدام میکند.جدیدأ مأمورین قطع و وصل اداره های ارائه دهنده خدمات آب ، برق و گاز به همراه یک نیروی کادر نیروی انتظامی به درب منازل مشترکین مراجعه میکند که این نکته در واقع نوعی بی احترامی به شعور مردم تلقی میشود.
به راستی مشکل اصلی کجاست و چرا با وجود پرداخت الکترونیکی قبوض،مبلغ پرداختی به حساب ادارات صاحب قبض منتقل نمیشود؟؟؟ آیا اگر این روش حساب شده و اصولی نیست به چه دلیل از مردم میخواهند که قبوض خود را به صورت الکترونیکی واریز کنند و اگر هم این روش کاملأ مورد تایید نظام بانکی است چرا با وجود پرداخت قبض نهایتأ به حساب صاحبان قبض منتقل نمیشود؟؟؟
این مورد در دیگر شهرستانها و استانها کمتر به چشم میخورد پس چه دلیلی دارد که با وجود بانکداری الکترونیکی و ارائه سرویس های جدید هنوز این مشکل در استان ما روزانه باعث رنجش تعداد زیادی از شهروندان میشود؟
نکته دیگر که بسیار هم مهم است و بارها به چشم خورده است اینست که در برخی موارد چون مشترکین دقیق اطلاعی ندارند و یا بعضأ سواد کافی ندارند مشترک بدهی قبض خود را پرداخت میکند اما مجددأ همان مبلغ افزون بر فیش جدید،مجددأ صادر میشود و باز هم توسط مشترک پرداخت میشود.این در حالی است که مشترک بستانکار است و هنگامی که مشترک متوجه این مورد میشود و به اداره مورد نظر مراجعه میکند با برخورد بسیار زشت پرسنل اداره روبرو میشود و باعث درگیری میشود و دردسر جدیدتری برای مشترک رقم میزند؟!!!

از مسئولین عزیز و خدوم شهر دهدشت صمیمانه خواهشمندیم که این مشکل را که به دردسر بزرگی برای مردم تبدیل شده هرچه زودتر با ارایه راهکار های جدید حل نمایند و از این بیشتر شهروندان را دچار زحمت و دردسر ننمایند و به قـــول معروف :
((( اومدم دماغشه پاک کنوم،زیوم تیشه هم کور کردوم)))
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار