تخصص تغذیه عنوان کرد:
تابناک: رنج را اگر به صورت دمپخت تهیه کنیم قند خون را بیشتر بالا می‌برد و در صورتی که برنج به اصطلاح زنده تهیه شود قند خون را زیاد افزایش نمی‌دهد.
کد خبر: ۴۳۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷ 05 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا سید مرتضی صفوی متخصص تغذیه با اشاره به افزایش آمار دیابت در ایران تصریح کرد: متاسفانه آمار این بیماری روبه‌روز در ایران روبه افزایش است و درحالی که گمان می‌شد در زمان فعلی با آمار شش درصدی دیابت در کشور روبرو باشیم، حالا آمار این بیماری به حدود ۱۲ درصد رسیده است.

وی عنوان کرد: توصیه ما برای افراد مبتلا به دیابت که نگران بالارفتن قند خونشان هستند این است که سعی کنند مصرف قندهای ساده مثل قند، شکر، مربا، شربت، نوشابه، پولک، نبات، آبنبات، شکلات، شیرینی و مواد غذایی حاوی شکر و ساکاروز را قطع کنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه ضررهای مصرف شکر خیلی بیشتر از منافع آن است، گفت: توصیه می‌شود سایر منابع قندی مثل قند میوه، فروکتوز، مالت و ایزومالت به جای شکر استفاده شوند که در منابع غذایی هستند و به صورت مکمل‌هایی تولید می شوند.

صفوی ادامه داد: مواد خوراکی مانند بیسکویت، گز و قندهایی که با ایزومالت تهیه می‌شود، جایگزین های خوبی هستند و به کسانی که به مصرف ماده‌ای شیرین در روز نیاز دارند، توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه فاصله گرفتن با ساکاروز به رفع مشکل دیابت و بیماران در معرض قند خون بالا کمک می‌کند، افزود: توصیه می‌شود مصرف مواد نشاسته‌ای مثل برنج، ماکارونی، اسپاگتی، لازانیا، سیب زمینی، کاهش پیدا کند چراکه مصرف زیاد این مواد می تواند قند خون را افزایش دهد.

این متخصص تغذیه با اشاره به شاخصی GI (میزان قندی که یک ماده غذایی می تواند بالا ببرد) گفت: اگر با مواد غذایی آشنا شویم که کدام ماده غذایی قند خون را سریع بالا می برد، می توانیم از آنها بیشتر فاصله بگیریم.

صفوی تصریح کرد: به عنون مثال اگر هویج را به صورت خام مصرف کرد قند خون را زیاد بالا نمی برد، اما اگر همان هویج پخته شود می تواند قند خون را بیشتر بالا ببرد. همینطور برنج را اگر به صورت دمپخت تهیه کنیم قند خون را بیشتر بالا می‌برد و در صورتی که برنج به اصطلاح زنده تهیه شود قند خون را زیاد افزایش نمی‌دهد.

وی با اشاره به لزوم توجه به فرهنگ غذایی، خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از مشاورین تغذیه موجب می‌شود تا افراد بتوانند با مشکل دیابت فاصله بیشتری بگیرند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار