مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: امسال با کاهش 50 درصدی تولید محصول جو دیم در اراضی نهاوند روبرو می شویم.
کد خبر: ۴۳۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶ 04 June 2015
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: بیش از 36 هزار هکتار از اراضی کشاورزی نهاوند به کاشت محصولات گندم، جو آبی و دیم اختصاص دارد.

به گزارش فارس ؛احد ظفری از آغاز برداشت محصول جو دیم از اراضی کشاورزی نهاوند خبر داد و اظهار کرد: شهرستان نهاوند به لحاظ وجود اراضی حاصلخیز همواره قطب تولیدات محصولات کشاورزی غرب کشور بوده ولی امسال به علت سرمازدگی و بروز بحران کم‌آبی با مشکل کاهش تولید در واحد سطح مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه هر ساله کشاورزان در هنگام برداشت محصول جو آبی و دیم برای نوبت‌بندی وسیله مکانیزه مثل کمباین با مشکل مواجه هستند افزود: امسال به علت بروز سرمازدگی بسیاری از مزارع نهاوند غیر قابل برداشت هستند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به اینکه بیش از 12 هزار هکتار سطح زیر کشت محصول جو آبی و دیم در نهاوند وجود دارد خاطرنشان کرد: از 12 هزار هکتار اراضی بیش از 4 هزار و 500 هکتار آن به کشت جو دیم اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط مناسب و مطلوب میزان برداشت محصول جو دیم در اراضی دیم به ازای هر هکتار حدود یک‌هزار و 200 کیلوگرم است تصریح کرد: امسال عملکرد تولید در هر هکتار به کمتر از 600 کیلوگرم کاهش یافته است.

ظفری ادامه داد: امسال با کاهش 50 درصدی تولید محصول جو دیم در اراضی نهاوند مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه بر اثر سرمازدگی بیش از 130 میلیارد تومان خسارت به کشاورزان وارد شده است؛ افزود: سرمازدگی امسال با توجه به اینکه کشاورزان محصولات خود را بیمه خسارت نکرده‌اند، خسارت مالی جبران‌ناپذیری را به آن‌ها وارد کرده که این امر نیازمند توجه بیشتر مسئولان برای کمک به کشاورزان خسارت دیده است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به اینکه بیش از 36 هزار هکتار از اراضی کشاورزی نهاوند به کاشت محصولات گندم، جو آبی و دیم اختصاص دارد گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 90 هزار تن از محصولات گندم، جو آبی و دیم از مزارع نهاوند برداشت شود.

وی به یکی از نکات کلیدی و مهم در برداشت محصولات زراعی از جمله گندم، جو آبی و دیم اشاره کرد و گفت: ریزش محصول در هنگام برداشت توسط کمباین باعث می‌شود ضرر و زیان به کشاورزان دو برابر شود.

ظفری ادامه داد: امسال با هدف جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر کشاورزان از هفت گروه از ناظران و کارشناسان مزارع با هدف نظارت بر کار کمباین‌ها در هنگام برداشت استفاده شده است.

وی اظهار کرد: گروه نظارت بر کمباین‌ها در هنگام برداشت محصول در محل مستقر شده و در هر نوبت از مراحل برداشت نمونه‌گیری می‌کنند و در صورت ریزش محصول در هنگام برداشت، کمباین را متوقف و تا رفع عیب از فعالیت آن جلوگیری می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند در پایان با بیان اینکه بیش از یک‌هزار و 500 بهره‌بردار در زمینه کاشت، داشت و برداشت محصول جو آبی و دیم فعال هستند گفت: برداشت محصول جو از خردادماه آغاز شده و تا اوسط تیر ماه ادامه دارد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار