یزد در سال های اخیر بعنوان کم بارش ترین استان کشور معرفی شده و همه ساله با مشکلات متعددی چون خشکسالی ، نشست زمین و کاهش سطح آب زیرزمینی روبرو بوده اما سرعت تغییر سیستم مصرف آب در بخش کشاورزی، شرب و سایر مصارف پایین است.
کد خبر: ۴۳۲۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 30 May 2017
به گزارش «تابناک یزد»، به تازگی با حضور مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری کشور نخستین طرح سامانه آبیاری نوین زیر سطحی کشور در سطح 130 هکتار از اراضی تجمعی و خرده مالکی کشاورزی شهرستان بهاباد استان یزد اجرا شده است .
در شهرستان بهاباد تاکنون 130 هکتار از اراضی و باغات پسته به سامانه آبیاری زیر سطحی مجهز شده که می تواند در حدود 95 درصد راندمان آبیاری را افزایش دهد .
این طرح می تواند الگویی برای کشاورزی در سراسر ایران باشد تا با استفاده از این روش و با صرفه جویی در مصرف آب ، محصولات مرغوبی از باغ ها و اراضی کشاورزی برداشت کنند.
هم اکنون حدود 20درصد از اراضی کشاورزی معادل یک میلیون و 600 هزارهکتار از اراضی کشور از سامانه های نوین آبیاری استفاده می کنند.
آبیاری تحت فشار از سال 1368 در استان یزد آغاز شده و تاکنون بیش از 17 هزار هکتار از سطح اراضی باغی و زراعی استان به سیستم‌های نوین آبیاری از جمله قطره‌ای، زیر سطحی، طیفی و کم فشار مجهز شده‌اند.
آبیاری های نوین به شکل تحت فشار و به 2روش آبیاری قطره ای و بارانی انجام می شود و بهره وری آبیاری بارانی تا 70 درصد و آبیاری قطره ای تا 95 درصد صرفه جویی می شود.
در آبیاری معمولی در هر هکتار 10 هزار مترمکعب آب مصرف می شود اما با اصلاح روشهای آبیاری و استفاده از اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار حدود سه هزار و 500 مترمکعب آب صرفه جویی می شود.
با برنامه هایی که دولت تدبیر و امید در طول چند سال اخیر بویژه در مدیریت مصرف آب پیگیری کرده و تداوم آن می توان با حفظ تولیدات موجود استان یزد در بخش کشاورزی با تمرکز بر تغییر الگوی کشت و بهره گیری از روش های نوین آبیاری و با تکیه بر همکاری و همیاری مردم در کاهش مصرف آب و حفظ ذخایر موجود ، به آینده امیدوار بود.
در همین خصوص در سفر رئیس جمهوری به استان یزد در سال 1394 ، مبلغ 560 میلیارد ریال برای سال 1395 و 720 میلیارد ریال نیز برای سال جاری برای مباحث آبیاری نوین و در واقع مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی مصوب شده است.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان یزد بابیان اینکه سالانه 85 درصد منابع آبی استان در بخش کشاوری مصرف می شود گفت: تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی استان سالانه یک میلیاردو 100میلیون مترمکعب آب است.
سید علی اصغر مصطفوی با بیان اینکه زمینه اجرای 50 هزار هکتار اراضی استان یزد به سیستم آبیاری نوین وجود دارد ، افزود: با توجه به خشکسالی و کمبود بارش در سال های اخیر ، دولت برای تجهیز هر هکتار زمین های کشاورزی به آبیاری تحت فشار70میلیون ریال و سامانه های کم فشار 32 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می کند.
وی یادآور شد: حدود 2 دهه است که استان یزد در مرحله خشکسالی قرار دارد و سفره های آبی زیر زمینی به شدت پایین رفته است، بنابراین ضروری است که برای مقابله با تبعات ناشی از خشکسالی و کمبود آب در استان، اجرای طرح های آبیاری تحت فشار بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
به گفته وی ، بیشترین طرحهای آبیاری نوین که عمدتا در باغ ها بوده در شهرستانهای خاتم، ابرکوه و تفت اجرا شده به گونه ای که تاکنون باغ های پسته، بادام، زردآلو، انار، گردو، زیتون و انگور زیر پوشش این شیوه آبیاری قرار گرفته است.
از مهمترین مزایای این نوع آبیاری مبارزه با علف های هرز ، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی وامکان همزمانی آن با سایر عملیاتی زراعی وباغی از جمله تغذیه و کوددهی در برداشت محصول اعلام شده است و می تواند در استان کویری یزد که در تولید محصولات پسته ، انار و زرد آلو به ترتیب رتبه سوم ، چهارم و ششم کشور و در محصولات گلخانه ای رتبه نخست را دارد ، انقلابی در مدیریت مصرف آب ایجاد کند.
در همین خصوص مشاور وزیرجهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری کشور اوایل خردادماه در بازدید از طرح آبیاری زیرسطحی چاه کشاورزی شهید چمران بهاباد یزد و مراسم اجرای نخستین طرح سامانه آبیاری نوین زیر سطحی کشور گفت: امسال سه هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه سنواتی و صندوق توسعه ملی برای توسعه سامانه های نوین آبیاری پیشنهاد شده است.
عباس زارع با بیان اینکه آبیاری زیرسطحی می تواند 90 تا 95 درصد راندمان آبیاری را بالا ببرد افزود: در کشور حدود 8.7 میلیون هکتاراراضی آبی وجود دارد که در حال حاضر حدود 19 درصد از اراضی به سامانه های آبیاری تجهیز شده اند .
وی تصریح کرد: یکی از روش های آبیاری که در کشور می تواند به افزایش بهره برداری از آب کمک کند و ما را به سمت امنیت غذایی کشور که می تواند به امنیت ملی هم کمک کند توسعه روش های نوین آبیاری است که به آن توجه ویژه ای شده است بخصوص در دولت یازدهم که اعتبارات خوبی برای طرح های آب و خاک و آبیاری تحت فشار منظور کرده است.
زارع با بیان اینکه در آبیاری تحت فشار انواع و اقسام روش های آبیاری وجود دارد، گفت: حداقل 10 روش در ایران به صورت عملی در حال اجراست و یکی از روش هایی که می تواند اثربخشی بالا برای مناطقی که کیفیت آب چندان خوبی ندارند داشته باشد آبیاری زیرسطحی است.
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری کشور ، افزایش بهره برداری از این طرح را نیازمند برگزاری کلاس های آموزشی دانست و تاکید کرد: هماهنگی بسیار خوبی بین همه دست اندرکاران شکل گرفته و توسعه سامانه های نوین آبیاری در استان به دلیل محدودیت منابع آب یکی از ضرورت های حیاتی است.
یکی از کمک های دولت تدبیر و امید در اجرای طرح های آبیاری نوین در اجرای نخستین طرح سامانه آبیاری نوین زیر سطحی کشور در شهرستان بهاباد است که از حدود 20 میلیارد ریال هزینه اجرای طرح 16میلیارد ریال از سوی دولت هزینه شده و مابقی با خودیاری کشاورزان تهیه شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز پیشتر درباره وضعیت تغییر سیستم آبیاری در این استان گفته بود : کشت گیاهان کم آبخواه و مجهز شدن زمین های کشاورزی به سیستم آبیاری نوین مهمترین راهکار موثر در صرفه جویی آب در بخش کشاورزی است به همین منظور قرار است در یک برنامه 10 ساله 9 هزار و 300 هکتار از کشتهای پر آبخواه استان به کم آبخواه تبدیل می شود.
سید جمال سجادی پور با بیان اینکه قرار است هرساله 10 درصد از این میزان تبدیل به کشت های کم آبخواه شود افزود: زعفران، کنجد، زیره، ارزن و گیاهان دارویی از جمله کشتهای جایگزین هستند که به تدریج جایگزین کشتهای پرآبخواه نظیر گندم،سبزی و صیفی،ذرت و یونجه خواهد شد.
وی با بیان اینکه توسعه کشت های گلخانه ای نیز از سیاست های این نهاد در استان یزد برای توسعه کشتهای کم آبخوه است خاطرنشان کرد: در کنار اجرای روش های نوین آبیاری در سه سال گذشته 200 هکتار به سطح زیر کشت گلخانه های استان یزد افزوده شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار