رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: کشت گیاهان با نیاز آبی زیاد مانند برنج ، ذرت و برخی محصولات صیفی در فارس حذف می شود.
کد خبر: ۴۲۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷ 02 June 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:محمد مهدی قاسمی اظهار کرد: کشت گیاهان دارویی با یک سوم نیاز آبی و سود اقتصادی بالا به کشاورزان فارس توصیه شده است.

وی افزود:با توجه به تداوم خشکسالی و کمبود بارش ها در کشور و استان فارس ، پایین بودن ظرفیت نگهداری و ذخیره روان آب ها و افزایش میزان تبخیر، بازنگری در اجرای اصلاح الگوی کشت در این استان ضروری است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: اجرای طرح متناسب سازی کشت در دشت های زراعی و باغی این استان به عنوان اولین گام در این مسیر در اولویت قرار دارد.

قاسمی بیان داشت:راه اندازی شهرک های گلخانه ای و توسعه کشت سبزی و صیفی به این روش موجب کاهش 10 برابری در مصرف آب و پنج برابری افزایش تولید نسبت به کشت های فضای باز می شود.

وی انجام عملیات بهزراعی و بهنژادی در محصولات زراعی – باغی برای افزایش عملکرد در واحد سطح به جای افزایش سطح زیر کشت ، استفاده از فناوری های جدید در بذر، کود و سامانه های نوین آبیاری در گذر از کشاورزی معیشتی به کشاورزی علمی را موثر می داند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت:با استفاده از خط ویژه اعتباری مکانیزاسیون برای توسعه کشت خطی ، زمینه مناسب برای مدیریت کشت ، منابع آب و خاک و کاهش مصرف بذر فراهم می شود.

به گفته وی ، حذف اراضی آبی کم بازده و جایگزینی محصولات دیم با آبیاری تکمیلی،جایگزینی بذور محصولات آبی با بذور دیم در این مسیر کارگشاست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار