کد خبر: ۴۲۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۵ 01 June 2015
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ورود زودهنگام دام به مراتع را تخلف عمده دامداران عنوان کرد و گفت: اما مشکل عمده، ورود دام فاقد پروانه چرا و مازاد بر ظرفیت مراتع است.

حسین میررجبی در گفتگو با مهر، درباره وضعیت مراتع استان البرز گفت: باتوجه به خشکسالی سال های اخیر با وضعیت نسبتا سختی در مراتع مواجه بودیم اما بارندگی های بهار امسال سبب رشد گونه های گیاهی و بهبود نسبی وضعیت مراتع به ویژه در مراتع ییلاقی و میان بند شد.

وی خروج دام زودتر از موعد را از مشکلات حفظ مراتع قشلاقی خواند و علت را خشکسالی دانست و گفت: این موضوع فشاری را به مراتع میان بند و ییلاقی وارد می کند و موجب تخریب مراتع می شود. برای جلوگیری از تخریب این مراتع، تفاهم نامه ای بین سازمان جنگل ها و سازمان امور عشایر در اسفندماه سال گذشته به امضا رسید تا با اتخاذ تدابیر مناسب و تامین علوفه برای دام ها، تبعات و اثار زیانبار خروج دام پیش از موعد از مرتع و ورود به مراتع ییلاقی و میان بند به میزان قابل توجهی کاسته شود.

میررجبی تاکید کرد: تامین علوفه از مصوبات خوب این تفاهم نامه بوده و اجرای مصوبات آن منوط به تامین اعتبار است که با پیگیری های هر دو سازمان و تامین اعتبار مورد نیاز امیدواریم این تفاهم نامه بتواند در حفظ پوشش گیاهی و کنترل دام تاثیرگذار باشد.

عبور ۲۵۰ گله از مراتع البرز در فصل کوچ

میررجبی در ادامه با اشاره به اینکه در فصل کوچ، حدود ۲۵۰ گله معادل ۱۰۰ تا ۱۵۰ واحد دامی از مراتع البرز به استان های خود کوچ می کنند، گفت: این دام ها از استانهای همجوار شامل قزوین، مرکزی و سمنان و در فصل پاییز از مازندران و گیلان وارد استان می شوند.
 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرزورود زودهنگام دام را تخلف عمده دامداران عنوان کرد و گفت: این امر به علت اینکه بیشتر مراتع قشلاقی تخریب شده و وضعیت خوبی ندارند، علاوه بر این تمهیداتی از قبیل تامین علوفه دیده نشده، رخ می دهد؛ اما مشکل عمده ما دام هایی هستند که پروانه چرا ندارند یا دام مازاد بر ظرفیت وارد مراتع استان می شوند.

به گفته وی تاکنون جلساتی برای کنترل ورود دام به مراتع برگزار شده که خروجی آن استقرار اکیپ های ثابت و سیار در مراتع استان است.

تامین علوفه؛ راهکار موثر در کنترل تخریب مراتع

میررجبی افزود: اکیپ های ثابت در مدخل ورودی استان مستقر شده اند تا از ورود دام مازاد و غیرمجاز جلوگیری کنند؛ اکیپ های سیار نیز همکاران ادارات در شهرستانها و یگان حفاظت هستند که وظیفه ذاتی آنها سرکشی و حفظ مراتع و جلوگیری از تخلفات دامی و غیردامی در مراتع است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در پایان با بیان اینکه در جلسات کنترل دام بر برنامه های جلوگیری از تخلف تاکید می شود، گفت: تامین علوفه، ایستگاه های شناسایی و تعیین ایستگاه انتظار دام از دیگر برنامه های کنترل دام در استان البرز با همکاری انجمن صنفی مرتعداران و امور عشایر بوده که نیازمند برنامه ریزی های درازمدت و تامین اعتبار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار