کارشناس آینده‌پژوهی و مهندسی بحران‌های طبیعی گفت: اگر تنها از ظرفیت سواحل مکران در جنوب شرق ایران استفاده کنیم، می‌توانیم سالانه بیش از 500 هزار شغل ایجاد کنیم.
کد خبر: ۴۲۲۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹ 11 May 2017

امیر محمودزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، در رابطه با مفهوم توسعه و یا توهم توسعه اظهار کرد: گاهی اوقات فکر می‌کنیم که توسعه پیدا کرده‌ایم و گاهی اوقات هم توهم این مقوله را داریم.

وی افزود: مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامگذاری کردند؛ نخستین موضوعی که از تولید به ذهن می‌رسد، تولید اندیشه است، شیب علمی دچار رکود مشخص و بارزی شده است؛ در ایران مقاله تولید می‌شود اما علم تولید نمی‌شود.

کارشناس آینده‌پژوهی و مهندسی بحران‌های طبیعی گفت: فاصله میان تولید مقاله و تولید علم فاصله بسیار زیادی است و اگر مقالات ما مقالات علمی بود که از آن علم نافع و اقتدارآفرین استخراج می‌شد، نباید این میزان چالش را در کشور داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: شیب تولید علم در سال‌های اخیر شیبی نزولی بوده است؛ هنگامی که از تولید در کلام مقام معظم رهبری صحبت می‌شود، منظور تولید اندیشه است که در حوزه علوم انسانی باید در نظر گرفته شود؛ باید به این باور برسیم که تولید اندیشه را به بخش خصوصی واگذار کرده تا بتوانیم علم و پژوهش را صادر کنیم، ما می‌توانیم ارزآوری داشته باشیم تا از نفت بی‌نیاز شویم.

محمودزاده عنوان داشت: زمانی که از تولید و اشتغال صحبت می‌کنیم، بهترین روش برای این موضوع طراحی و تولید شغل‌های جدید است که بر موج تغییرات سوار می‌شود و بر اساس نیازهای جوانان و کلان‌روندها طراحی می‌شوند؛ به عنوان مثال وقتی جامعه به سمت فضای مجازی می‌رود، باید در این زمینه شغل ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: زمانی که از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم، به این معناست که از نوک قلم اندیشه تولید کنیم که در این راستا باید به ظرفیت‌های داخل نگاه شود؛ سواحل مکران در جنوب شرق ایران می‌تواند کلیدی برای برون‌رفت کشور از رکود باشد، بیش از هزار کیلومتر مرز دریایی مؤثر در کشورمان داریم که این میزان می‌تواند ما را در توسعه یاری کند.

کارشناس آینده‌پژوهی و مهندسی بحران‌های طبیعی اذعان داشت: اگر تنها از ظرفیت سواحل مکران استفاده کنیم، خواهیم توانست سالانه بیش از 500 هزار شغل ایجاد کنیم، ایران یکی از 23 کشوری است که در حاشیه اقیانوس هند قرار دارد، کشورهای زیادی به واسطه ساحل‌هایشان به توسعه رسیدند اما ما از این ظرفیت غفلت کرده‌ایم؛ ایران پیشرفت داشته است اما توسعه نداشته، پیشرفت به معنای توسعه زیرساخت‌هاست اما توسعه از فکر و اندیشه و از دبستان و مهدکودک‌ها شروع می‌شود.

وی اضافه کرد: اساساً ما هنوز نپذیرفته‌ایم که نظام آموزش و پرورش یک نظام بسیار کند و عقب‌مانده است، در طول 12 سال دانش‌آموز تربیت می‌کنیم در حالی که در 3 سال اول باید ارزش‌آموزی، 3 سال دوم بینش آموزشی و 6 سال بعدی دانش‌آموزی باشد و از آنجایی که نظام آموزش و پرورش ما نظامی قدیمی است، هنوز نتوانسته‌ایم به جوانان و مردم بگوییم که بین پیشرفت و توسعه تفاوت وجود دارد.

محمودزاده ادامه داد: ارتباط با آب‌های بین‌المللی در سواحل مکران کلیدواژه‌هایی را ارائه می‌دهد که در پژوهشگاه به روی آن کار و پژوهش می‌شود و از جمله آن می‌توان به تمدن‌سازی دریایی، اقتصاد دریایی و گردشگری دریایی اشاره کرد که اگر همین 3 کلیدواژه را فعال کنیم، می‌توانیم به توانمندی بندر سنگاپور برسیم، سنگاپور از یک بندر به یک اقتصاد بی‌نظیر در دنیا تبدیل شده است.

وی ابراز داشت: ما حتی یک درصد از ظرفیت بندر چابهار را هم استفاده نکرده‌ایم و متأسفانه هندی‌ها و چینی‌ها در حال به دست آوردند ظرفیت این بندر هستند که اگر دیر بجنبیم، با سرمایه‌گذاری‌هایی که چینی‌ها در بنادر پاکستان می‌کنند، بندر چابهار را از رده خارج می‌کنند.

کارشناس آینده‌پژوهی و مهندسی بحران‌های طبیعی تأکید کرد: باید بدانیم که در اطرافمان چه می‌گذرد و دولت آینده باید به نوآوری و خلاقیت اهمیت دهد چراکه موتور اقتصاد مقاومتی است و برای عملی شدن اقتصاد مقاومتی نیاز به اهرم اعتمادسازی مردمی داریم؛ اکنون به دلیل مشارکت بیش از حد دولت در اقتصاد دچار رکود شده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم ستونی میان اقتصاد مقاومتی و دنیای بین‌الملل ایجاد کنیم، آن ستون اعتماد مردم است؛ با توجه به شعار امسال، امیدوارم بتوانیم از ظرفیت‌ منطقه مکران استفاده لازم را داشته و بدانیم که همه پتانسیل‌های لازم برای پیشرفت و تولید شغل در کشور وجود دارد و هیچ نیازی به نگاه به بیرون نداریم.

محمودزاده خاطرنشان کرد: در کشور ما هیچ نیازی به سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد چراکه تمامی ظرفیت‌های لازم در داخل کشور بوده و با همین ظرفیت‌ها می‌توانیم جزو 20 کشور برتر اقتصاد دنیا قرار گیریم اما به شرطی که یاد بگیریم اقتصاد را سیاست‌گذاری کرده دچار سیاست‌زدگی اقتصادی نشویم، ما باید ابتدا توسعه پیدا کرده و سپس پیشرفت کنیم.

وی در پایان اظهار داشت: نظام آموزش و پرورش در گام نخست باید اصلاح شود تا بعد بتوانیم انتظار فارغ‌التحصیلان مفید و مؤثر را از دانشگاه‌های کشور داشته باشیم و این مباحثی است که باید در توسعه به آن توجه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار