استاندار قزوین گفت: ۲۵ میلیون متر مکعب از سهمیه آب استان از محل رودخانه شاهرود باید به طور کامل تخصیص پیدا کند.
کد خبر: ۴۲۰۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳ 08 May 2017
فریدون همتی صبح امروز در نشست ستاد پیگیری انتقال و تخصیص آب شاهرود به کشاورزان استان اظهار داشت: سهمیه آب استان قزوین از آب شاهروز که در استان قزوین واقع شده است سالانه 25 میلیون متر مکعب است که استان قزوین نمی‌تواند از این مقدار به طور کامل استفاده کند.

وی افزود: این در حالی است که آب شاهرود یکی از منابع مهم تامین کننده آب کشاورزی در استان قزوین است و مسئولان استان قزوین بارها در خصوص احداث سد الموت رود بر روی این رودخانه با مسئولان وزارت نیرو رایزنی کرده‌اند.

استاندار قزوین با بیان اینکه استان قزوین شدیدا به آب نیاز دارد تأکید کرد: دلایل تخصیص نیافتن کامل سهمیه آب شاهرود به استان باید با دقت و جدیت مورد بررسی قرار بگیرد.

همتی ادامه داد: با توجه به اینکه برخورداری از آب در حوزه تولید، اشتغال و طرح‌های کوچک و بزرگ صنعتی و کشاورزی نقش انکارناپذیری را دارد از این رو باید علت استفاده نکردن بهینه سهمیه استان از رودخانه شاهرود مورد پیگیری تمامی دستگاه های ذیربط قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: از این پس دستگاه‌های اجرایی برای واگذاری خدماتی مانند گاز، آب و برق برای واحدهای صنعتی، خدماتی و کشاورزی باید شرط بگذارند تا چنانچه واحد مورد نظر نتوانست از سهمیه آب خود استفاده کند، سهمیه مورد نظر به اشخاص و واحدهای دیگر تخصیص داده شود.

استاندار قزوین گفت: بررسی تخصیص آب رودخانه شاهرود باید از مرحله طراحی تا انتهای کار مشخص شود و با شناخت ظرفیت‌های باقیمانده، سهمیه لازم به متقاضیان واجد شرایط واگذار شود.

رودخانه شاهرود با طول 175 کیلومتر از پیوستن آب 2 رود طالقان‌ رود و الموت رود تشکیل می‌شود؛ این رود از طالقان در استان البرز و الموت در استان قزوین عبور کرده و پس از دریافت حدود 35 شاخه فرعی، در محل سد منجیل در استان گیلان به دریاچه سد سفیدرود می‌ریزد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار