مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی خبر داد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی تدوین فرهنگ یکسان سازی کلمات ترکی آذربایجانی و نگارش دایرالمعارف آذربایجان از سوی بنیاد آغاز شده است، گفت: سال های گذشته اقدامات ارزنده ای از سوی بنیاد صورت گرفته که تمامی برنامه‌ها با حمایت استاندار و اندیشمندان حوزه فرهنگ و تاریخ آذربایجان همراه بوده است.
کد خبر: ۴۱۹۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴ 07 May 2017
به گزارش تابناک تبریز، محمد محمدپور در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان که با حضور استاندار آذربایجان‌شرقی و جمعی از اساتید برجسته همراه بود، اظهار داشت: این بنیاد برای صیانت از تاریخ و فرهنگ آذربایجان به دنبال وعده رییس جمهور در تبریز فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با بیان این‌که تدوین فرهنگ یکسان سازی کلمات ترکی آذربایجانی و نگارش دایرالمعارف آذربایجان از سوی بنیاد آغاز شده است، خاطرنشان کرد: سال های گذشته اقدامات ارزنده ای از سوی بنیاد صورت گرفته که تمامی برنامه‌ها با حمایت استاندار آذربایجان شرقی و اندیشمندان حوزه فرهنگ و تاریخ آذربایجان همراه بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که بنیاد در خانه تاریخی پروین اعتصامی مستقر شده و ملجأ تمام علاقه‌مندان به تاریخ، فرهنگ، هنر و تمدن آذربایجان است، گفت: از روز نخست تأسیس بنیاد، نقدهای علمی و نشست‌های مستمر پژوهشی در محل بنیاد برگزار شده که حاصل آن طرح‌های متعددی بوده که به تدریج به بار می نشیند.

محمدپور با اشاره به این‌که پس از برگزاری جلسه هیأت امنا در تهران که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اقدامات و برنامه های بنیاد با شتاب بیشتری پیگیری شد، گفت: حاصل کار بنیاد آنست که در نهایت آذربایجان بتواند صاحب منابع غنی شود تا در آینده مورد استفاده محققان و اندیشمندان قرار گیرد.چ

 علیمحمدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان با ارایه گزارشی از فعالیت‌های بنیاد اظهار داشت: بنیاد اردیبهشت سال ٩٤ راه اندازی شده است که جلسات متعددی با اساتید و پژوهشگران مختلف منطقه شمال غرب برگزار شده و امروز شاهد به ثمر رسیدن برخی از برنامه های علمی و طرح های پژوهشی هستیم.

وی افزود: تک تک اساتید که با بنیاد همراهی می کنند، نه تنها در منطقه آذربایجان بلکه در سطح ملی صاحب آوازه هستند، بیش از٥٠ جلسه هم‌اندیشی و بررسی در راستای تدوین فرهنگ یکسان نویسی کلمات ترکی آذربایجانی برگزار شد که در نهایت مجموعه‌ای فاخر، علمی و قابل استناد خواهد بود.

علیمحمدی با بیان این‌که تدوین کتاب والیان آذربایجان به همت اساتید و پژوهشگران دانشگاهی شروع شده که تا پایان ماه جاری به اتمام خواهد رسید، گفت: تدوین دایرالمعارف رجال آذربایجان نیز آغاز شده که در این راستا از اساتید چهار استان شمال غرب کشور دعوت به همکاری خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به این‌که همایش بین المللی زبان و تاریخ آذربایجان در سال جاری برگزار خواهد شد، افزود: رفع مشکل مربوط به منابع محدود مالی بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان نیازمند توجه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

همچنین در ادامه این نشست هر یک از اساتید برجسته آذربایجان و اعضای هیأت امنا و مدیره بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان به ارایه دیدگاه ها و نکته نظرات خود پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار