مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین در نشست خبری با خبرنگاران نشریات سراسری و محلی استان گفت: 3هزار هکتار باغ در شهرستان قصرشیرین در دست اجراست که بزرگترین باغ خاورمیانه است.
کد خبر: ۴۱۹۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳ 06 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، مهندس مراد محمودیان فرد افزود: طرح باغ 3 هزار هکتاری قصرشیرین عمدتاً 1400 هکتار باغ مرکبات، 1000هکتار باغات انگور و 600 هکتار نخیلات است.

محمودیان فرد با اشاره به اینکه باغات 3هزار هکتاری قصرشیرین پیش بینی شده به تولید 81 هزار تن برسد، خاطرنشان کرد: این باغات 1و نیم برابر کل تولیدات کشاورزی شهرستان محصول باغبانی تولید  کند.

محمودیان اعتبار اجرای طرح باغ 3هزار هکتاری قصرشیرین را 238 میلیارد تومان بیان داشت و افزود: تسهیلات بانکی به میزان 150 میلیارد تومان برای اجرای طرح تخصیص یافته که تاکنون 85 میلیارد تومان از آن جذب شده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از باغات فوق به بهره‌برداری رسیده افزود: در حال حاضر 567 هکتار باغ مفید اجرا شده که 241 هکتار خرما، 213 هکتار مرکبات و 110 هکتار نیز انگور به روش  داربستی هستند.

وی تصریح کرد: در اجرای طرح ایجاد باغات قصرشیرین سعی شده از نیرو و دانش علمی متخصصین بومی بهره‌گیری شده که باعث تولید و اشتغال جهشی در شهرستان می‌شود.

محمودیان فرد اضافه کرد: برای اجرای طرح باغات یک نهالستان در قصرشیرین اجرا شده که یک میلیون اصله نهال را در طول سال تولید و برای ایجاد باغات مناطق گرمسیری بکارگیری می‌شوند.

وی گفت: با برنامه‌ریزی های که شده با اجرای طرح فوق قصرشیرین قطب باغبانی در منطقه خواهد شد.

محمودیان سطح باغات شهرستان قصرشیرین را 3هزار و 141 هکتار برشمرد و افزود: امسال 285 هکتار افزایش سطح باغات صورت گرفته که در سال 94 سطح باغات قصرشیرین در حدود 3هزار و 50 هکتار بوده است.

محمودیان فرد از هدفگذاری افزایش سطح باغات در قصرشیرین خبر داد و گفت:  باغات قصرشیرین در سطح 10 هزار هکتار افزایش خواهد یافت که در برنامه‌ای بلندمدت در دستور کار شهرستان قصرشیرین قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین در ادامه از اجرای طرح سامانه گرمسیری به عنوان درخشان‌ترین پروژه آب و خاک شهرستان قصرشیرین سخن گفت که  برای اجرای آن بالغ بر 8هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

محمودیان فرد با اشاره به اینکه برای انتقال آب سدهای شهرستان قصرشیرین از سال 94 عملیات اجرای طرح در سطح 7200 هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری از سد تنگ حمام، زاگرس، 
شرفشاه و سد مخزنی بیستون پارس شروع بکار نموده، خاطرنشان کرد: تاکنون بالغ بر  4050 هکتار اجرا شده که برای اجرای آن حدود 70 میلیارد تومان هزینه صورت گرفته که آماده بهره‌برداری است.

وی تصریح کرد: در سال 96 نیز برای تکمیل سازی مابقی طرح در سطح 3000 هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری اجرایی می‌شود که با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان در حال اجراست.

وی همچنین از شروع عملیات اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری در 16 هزار هکتار در جگرلوی جنوبی خبر داده که به زودی عملیات کلنگ زنی آغاز شود.

وی گفت: در سامانه گرمسیری برنامه ریزی شده تا 17 هزار هکتار اراضی دیم آبی شود که 9600 هکتار از آن منابع ملی است.

وی  سطح اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در سطح اراضی کشاورزی قصرشیرین را حدود 3هزار هکتار اعلام نمود و اضافه کرد: حدود 4هزار هکتار ازاراضی شهرستان به صورت ثقلی آبیاری می‌شود. 

محمودیان فرد سپس به حوزه تولیدات کشاورزی شهرستان قصرشیرین پرداخت و گفت: قصرشیرین با اقلیم گرمسیری بارندگی متوسط 270 میلیمتر داشته که دارای سه مرکز الوند، مرکز نصر آباد و مرکز سومار است و دارای 29 هزار و 98 هکتار اراضی کشاورزی بوده که 22 هزار هکتار آن دیم و مابقی آبی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین تولیدات کشاورزی شهرستان قصرشیرین را 55هزار تن شهرستان بیان کرد و گفت: این تولیدات شامل 30 هزار تن محصولات زراعی، 20 هزار و 500 تن محصولات باغی و 4هزار و 100 تن تولیدات دام و طیور آبزیان می‌باشد.

محمودیان فرد همچنین از پیش بینی تولید 55 هزار تن محصولات کشاورزی در سال 96 خبر داد که ارزش ریالی آن 2100 میلیارد تومان می باشد.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار در قصرشیرین دانه روغنی کلزا کشت شده افزود: 39 هکتار کلزای دیم و 30 هکتار نیز آبی کشت شده است. 

محمودیان سطح اراضی گندم دیم را در سال زراعی جاری بیش از 8هزار هکتار بیان کرد؛ همچنین 129 هکتار نیز جو کشت گردیده است.

وی از طرح جدید محصولات جالیزی مثل گوجه فرنگی خبر داد و خاطرنشان کرد: این محصولات به روش میکرو قطره‌ای بوده و به صورت گلخانه‌ای کشت می شود.

محمودیان سپس به تولیدات دامپروری پرداخته و تصریح کرد: در شهرستان قصرشیرین 30500 راس دام سنگین، 480 راس دام سنگین،4 واحد مرغداری صنعتی و 900 کلنی زنبور عسل است.

محمودیان اضافه کرد: زمستان ها 10 هزار و 800 کلنی زنبورعسل مهاجر به کلنی های شهرستان افزوده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین این شهرستان را در بحث پرورش ماهیان گرمسیری زبان زد دانست که 600 استخر و 70 واحد پرورش دارد که عملکرد تولیدی انها 3هزار تن است.

 وی در ادامه ضریب مکانیزاسیون شهرستان را 1و 2 دهم  بیان کرد که دارای 305 دستگاه انواع تراکتور، 1000دستگاه ادوات دنباله بند و 2 دستگاه کمباین است.

وی صادرات محصولات کشاورزی  که از شهرستان قصرشیرین صورت گرفته است را عمدتا سبزی و صیفی بیان کرد که ارزش ریالی آن به 125 میلیارد تومان می‌رسد.

گفتنی است بعد از این نشست خبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قصرشیرین به از طرح کشت‌های گلخانه‌ای محصولات گوجه‌فرنگی، خیار و فلفل سبز، تولید بذر و نهال شرکت بیستون پارس، سیستم‌های نوین آبیاری، طرح تحقیقاتی پرورش کاکتوس علوفه‌ای شهرستان قصرشیرین، باغات 3000 هکتاری نخیلات، باغات انگور و 
مرکبات، سد ذخیره‌ای و مخزنی شرکت بیستون پارس دیدن کردند و در جریان اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بخش کشاورزی شهرستان قصرشیرین قرار گرفتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار