همزمان با گرامی داشت هفته معلم، مراسم نكوداشت زنده یاد محمد بهمن‌بیگی، بنيانگذار تعليمات عشاير ايران از سوي جمعي از دانش‌آموختگان عشاير، در شيراز برگزار مي‌شود.
کد خبر: ۴۱۷۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴ 02 May 2017
تابناک فارس به نقل از ایسنا ، بيستمين آئين نكوداشت محمد بهمن‌بيگي، قرار است پنجشنبه 14 ارديبهشت‌ در مجتمع فرهنگي آموزشي احسان در شيراز برگزار شود و فیروزه صابر، نويسنده معاصر سخناني با عنوان "جایگاه و نقش زن در تعلیمات عشایر ایران " ايراد كند.

 زنده یاد محمد بهمن‌بیگی، بنیانگذار آموزش عشایر در ایران، يكي از اعضاي ایل قشقایی شهرستان فیروزآباد در استان فارس بود؛ او کارش را از سال 1331 به عنوان معلم آغاز و در طول 28 سال مدیریت بر اداره آموزش عشایر ایران بیش از 10 هزار معلم را تربیت کرد .

دبيرستان شبانه‌روزي عشايري در شيراز، مركز آموزش فني و حرفه‌اي عشايري دختران و پسران، ايجاد موسسه تربيت ماماي عشاير و مركز تربيت روستاپزشك و دامپزشك، از موسسه‌ها و مراكزي بود كه بهمن‌بيگي را از پايه‌گذاران آنها مي‌دانند.

بهمن‌بيگي در سال 1353 موفق به دريافت نخستين جايزه فرهنگي يونسكو به دليل پيكار پيگير با بيسوادي، شد؛ كتاب‌هاي اگرقره قاج نبود، بخارای من، ایل من، طلای شهامت، به اجاقت قسم، عرف و عادت در عشایر فارس از آثار برجاي مانده از او است.

محمد بهمن بیگی، یازدهم اردیبهشت سال 1389 در شیراز جان به جان‌آفرين تسليم كرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار