«هزینه درمان سرطان 20 برابر هزینه پیشگیری است» اين تيتر يكي از روزنامه‌هاست. بيماري در هر سن و سالي كه اتفاق بيفتد ناراحت‌كننده است از دردسرهاي بيماري كه بگذريم، هزينه درمان برخي از آنان به گونه‌اي است كه حتي فكرش هم ‌دست و دل آدم را می‌لرزاند. آيا مي‌توانيم كاري كنيم كه اين روزها را نبينيم؟
کد خبر: ۴۱۶۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱ 30 April 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ «هزینه درمان سرطان 20 برابر هزینه پیشگیری است» اين تيتر يكي از روزنامه‌هاست. بيماري در هر سن و سالي كه اتفاق بيفتد ناراحت‌كننده است اما وقتي ديو سياه سرطان خودش را به سر و روي كودكاني مي‌رساند كه هنوز نتوانسته‌اند حتي با دل ارام يك ساعت فوتبال بازي كنند، درد تبديل مي‌شود به غم‌باد، از دردسرهاي بيماري كه بگذريم، هزينه درمان برخي از آنان به گونه‌اي است كه حتي فكرش هم ‌دست و دل آدم را می‌لرزاند. آيا مي‌توانيم كاري كنيم كه اين روزها را نبينيم؟

پيشگيري را جدي بگيريم
 اگر به آمار مختلف نگاهي بيندازيم می‌فهمیم كه بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و تصادفات رانندگی بیش از 50 درصد علل مرگ‌ومیرها در کشور را داراست؛ اين درحالی‌که اين بیماری‌ها و مشكلات به راحتی قابل‌پیشگیری هستند. بنابراین تقدم پیشگیری بر درمان اولين نکته‌ای است كه بايد موردنظر قرار دهيم.

در مرحله اول به نظر می‌رسد افراد بايد به مقوله سلامت و تقدم پیشگیری بر درمان اعتقاد پيدا كنند تا زمان بيشتري در سلامتي به سر برند و زندگي شادتري را تجربه كنند؛ نبود فرهنگ پیشگیری و راه‌های مقابله با بروز بیماری‌ها، عدم آموزش کافی و نبود اطلاعات صحيح در میان اقشار جامعه از جمله مسائلي است كه اگر جدي گرفته شود، كيفيت بالاتري از زندگي را تجربه خواهيم كرد.

درمان آخرين راه است
انجام چكاپ راه‌حلی است كه عموماً متخصصان به افراد مختلف براي پيشگيري از هزینه‌های درماني توصيه می‌کنند؛ بر اين اساس هر فرد سالم در طول زندگي خود براي كاهش مشكلات ناشي از بيماري و كاهش هزینه‌های درمان، بايد يكسري آزمايشات را در زمان‌های مشخص انجام دهد و با تعبيري ديگر خود را چكاپ كند؛ بنابراين با توجه به نظر متخصصان افراد زير 45 سال، دو سال یک‌بار يكسري آزمايشات را بايد جهت بررسي سلامتي خود انجام دهند و افراد بالاي 45 سال نيز هرسال نياز است تا اين كار را انجام دهند. اين روند مزیت‌های بسياري از جمله كاهش هزينه درمان، پيشگيري از بیماری‌های مختلف ، كاهش مشكلات ناشي از بيماري و... را به همراه خواهد داشت. 

هزينه بيماري را كاهش دهيم
خوشبختانه بايد عنوان كرد كه به‌طور نسبي هزينه پيشگيري و انجام چكاپ كامل در حدود 200 هزار تومان در هر دوره خواهد بود؛ اين در صورتي است كه هزينه بیماری‌هایی همچون سرطان ميليوني است و ممكن است پايان خوشي نداشته باشد؛ بسيار مفيد است كه افراد براي افزايش سلامتي و مديريت هزینه‌های خود در طول زمان مشخص چكاپ كامل انجام دهند. بر اين اساس برخي از آزمایش‌هایی كه ازنظر پزشكان و متخصصان بايد موردبررسی قرار گيرد در ذيل اشاره‌شده است. آزمایش‌های دوره‌ای به شما کمک می‌کنند از هزینه‌های گزاف درمان، درد ، ناتوانی و افسردگی حاصل از بیماری‌ها در امان بمانید. البته آزمایش همیشه باعث پیشگیری نمی‌شود اما اغلب اوقات می‌تواند بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داده و شانس درمان را افزایش دهد. 

چكاپ؛ راهي به‌سوی سلامتي
اگر در معرض عوامل خطرساز سرطان‌ها ، دیابت ، فشارخون ، چربی خون ، پوکی استخوان و ... قرار دارید و سابقه این بیماری‌ها در خانواده‌تان وجود دارد، باید طبق نظر پزشک از سنین پایین‌تر و در فواصل کوتاه‌تر مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرید پس حتماً در این مورد از پزشک خانواده خود سؤال کنید.
  به‌طورکلی فهرست آزمایش‌هایی که در چکاپ کامل انجام می‌شوند شامل معاینه فیزیکی کامل بدن، تست‌های آزمایشگاهی، نوار قلب و مغز، معاینه چشم  و تست ورزش خواهد بود. بر اين اساس ريز چكاپ هايي كه افراد براي تعيين سلامتي خود بايد موردبررسی قرار دهند به شرح ذيل است؛ 
- آزمایش‌های غربالگری کلسترول: کلسترول ، LDL، HDL ،تری گلیسرید
- آزمایش‌های بررسی سلامت کبد: بیلیروبین،پروتئین، آلبومین ، آنزیم های کبدی،HBs Ag،HBs Ab ،GGT ،
- شمارش کامل سلولهای خون CBC : به‌منظور تشخیص کم‌خونی ، ناقلین تالاسمی ،
- آزمایش‌های بررسی عملکرد تیروئید و دیابت:قند ناشتا ، هموگلوبین A1c ، T4، TSH،
- آزمایش‌های بررسی سلامت کلیه و مجاری ادراری: اوره ، کراتینین ،eGFR ، آنالیز ادرار و کشت ادرار 
- آزمایش مدفوع و خون مخفی: برای تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ
- آزمایش غربالگری بدخیمی: PSA, Free PSA برای پروستات ، CA 125 و پاپ اسمیر برای خانم‌ها
- آزمایش‌های دیگر: ویروس ایدز (HIV) ، هپاتیت و...
- مراجعه به دندان‌پزشک و بررسي سلامت دندان‌ها و لثه به‌صورت سالانه و يا هر ۲ سال یک‌بار
- آزمون ورزش و بررسي سلامت قلب و عروق هر ۲ سال یک‌بار و بعد از ۶۰ سالگي به‌صورت سالانه
- معاينه چشم به‌طور سالانه براي همه گروه‌های سني
- مشاوره روانشناسی: علاوه بر سلامت جسم، سلامت روان نيز در بهبود شرايط جسمي تأثیر به سزايي دارد. بنابراين هر فردي با توجه به شرايط روحي خود نياز است تا به مشاورين روانشناسي مراجعه داشته باشند.

پزشك خود باشيد
از چكاپ هاي پزشكي كه بگذريم هر فردي با چك كردن خود می‌تواند تااندازه‌ای به وجود علائم بيماري پي ببرد و درصورتی‌که كه به وجود اين علائم آگاه شود بايد سریعاً به پزشك متخصص مراجعه كند؛ 
1- هر ۳ یا ۴ ماه به پوست دست، پوست سر، نوک انگشتان، اطراف ریشه ناخن و زیر بغل خود بیندازید. بروز هرگونه تغییر شکل با تغییر رنگ در خال‌ها یا روی پوست و ظهور لک‌های قرمز به معناي هشدار در عملكرد بدن است.
2- درصورتی‌که احساس خستگي داريد به‌طوری‌که بدون ساعت زنگ‌دار نمی‌توانید صبح‌ها بیدار شوید، بعدازظهرها احساس خستگی مفرط می‌کنید، بعدازظهر معمولاً چرت می‌زنید و اگر پس از ۸ ساعت خواب  کامل باز هم دچار کم‌خوابی بودید به پزشک مراجعه کنید
3- روشن بودن رنگ ادرار به آن معنی است که شما در سلامت کامل به سر می‌برید اما اگر رنگ ادرار تیره یا بدبو شد به این معنی است که شما به‌اندازه کافی آب نمی‌نوشید. اگر بعد از نوشیدن مقدار کافی آب این حالت همچنان باقی بود، اين علامت را جدي بگيريد.
4- درصورتی‌که ديابت داريد و پاهایتان معمولاً دچار خشکی، پوسته‌پوسته شدن، زخم و عفونت می‌شود. ازآنجاکه احساس درد در شما كمتر از افراد ديگر است، لازم است بیشتر مراقب پاهای خود باشند و روزانه به آن‌ها نگاهی انداخته و آن‌ها را چک کنند.
5- به‌طور مرتب از 18 سالگي فشارخون خودتان چک کنید 
6- اگر روزانه احساس می‌کنید ریزش مویتان زیاد شده با پزشك خود مشورت كنيد
7- در پايان می‌توان توصيه كرد شیوه زندگی سالم را رعایت کنید: با رعايت تغذيه سالم، ورزش  و عدم مصرف مشروبات الكي، سيگار و... می‌توانيد سلامتي خود را تضمين كنيد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار