معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۵ میلیون نفر سر ریز جمعیت تهران مباحث و مشکلات سیاسی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی زیادی ایجاد کرده است.
کد خبر: ۴۱۱۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶ 21 April 2017
علی یزدانی شب گذشته در جمع صنعتگران شهرستان پردیس، با اشاره به مشکلاتی که قرار گرفتن در حریم رودخانه جاجرود برای واحدهای صنعتی ایجاد کرده است، اظهار داشت: در یکی از جلسات شورای عالی و کمیته تخصصی آب که در محل وزارتخانه نیرو برگزار شد به طور ویژه به بحث سد ماملو، رودخانه جاجرود و واحدهایی که در شرق استان مستقر هستند پرداخته شد و تصمیمات خوبی اتخاذ شده و موضوع در حال حاضر در وزارت کشور در دست بررسی است.

وی گفت: در ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران پیشنهاداتی برای ساماندهی واحدهای صنعتی و صنفی آلاینده مطرح شده است، اما مسٱله در استان تهران یک یا دو نقطه مشکل‌دار نیست، در منطقه صنعتی که با مصوبه دولت پروانه بهره‌برداری صادر شده نیز واحدهای صنعتی دارای مشکلاتی مانند خالی بودن اراضی هستند.

یزدانی افزود: به غیر از نقاط صنعتی و قطب‌های دیگر صنعتی در استان تهران ۹ شهرک حومه‌ای در غرب استان با مشکلات عدیده‌ای روبرو است.

رئیس هیٱت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ادامه داد: به دلیل مباحث زیست محیطی و وجود منابع آبی و تامین آب شرب شهر تهران، نسبت به شرق تهران حساسیت‌های بیشتری وجود دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: دو اقدام اجتناب ناپذیر برای رفع مشکلات صنایع این منطقه باید رخ دهد که ابتدا مصوبه شورای عالی محیط زیست کشور با مدیریت رئیس جمهور است که از طریق محیط زیست این پیشنهاد مطرح می شود.

وی در خصوص دومین اقدام نیز اظهار کرد: در قانون نظام صنفی در ارتباط با شهرک‌های صنعتی و صنفی اشاراتی شده اما باید این شهرک‌ها از حریم و محدوده شهرها مستثنی شود تا شهرداری‌ها نیز دخالتی در آن نداشته ‌باشند.

یزدانی گفت: به استناد بند هفت قانون تاسیس و اساسنامه شرکت نهایتا باید توسط شورای عالی شهرسازی و معماری، کمیته زیربنایی توسط دولت و در ادامه توسط هیٱت دولت تصویب شود.

رئیس هیٱت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران افزود: کمیسیون‌های اصلی هیٱت دولت با حضور وزرا و معاونین رئیس جمهور برگزار می شود و در خصوص این مناطق در شهرستان پردیس نیز باید برای استفاده از مزایای این قانون این مسیرها برای تصویب شهرک‌های صنفی و صنعتی طی شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ستاد اقتصاد مقاومتی نیز به عنوان یک ساز و کار می تواند پیشنهاد بدهد و با دستور معاون اول رئیس جمهور در دستور کار کمیسون قرار بگیرد.

تهران ۵ میلیون سر ریز جمعیت دارد

وی اضافه کرد: در جلسات اخیر پیشنهادات وزارت صنعت و سازمان شهرک‌های صنعتی بوده بخشی تصویب و تعدادی از موضوعات مانند ۹ منطقه غرب استان تهران در دستور کار قرار دارد.

یزدانی با بیان اینکه تا کنون پیشنهادی برای مناطق صنفی و صنعتی شهرستان پردیس در کمیسیون فرعی مطرح نشده است، اظهار کرد: نمی توان تمام واحدهای این منطقه را تعطیل کرد، بنابراین باید با راهکارهای اصولی با رعایت قوانین مشکلات زیست‌محیطی را رفع و صنایع را از این وضعیت نجات دهیم.

رئیس هیٱت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: ممنوعیت ۱۲۰ کیلومتر یکی از مشکلاتی است که در جلسه قبلی کمیسیون، در غیاب وزیر راه وشهرسازی با ریاست وزیر صنعت مطرح شد که محیط زیست از مخالفین سرسخت برداشته شدن این ممنوعیت است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در قانون پیش بینی شده در مدیریت شهری تهران حداکثر ۸ میلیون جمعیت مستقر شود اما اکنون ۱۳ میلیون نفر جمعیت در تهران ساکن هستند.

وی ادامه داد: این ۵ میلیون نفر سر ریز جمعیت تهران مباحث و مشکلات سیاسی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی زیادی برای نظام دارد که دولت به تمام این موارد اشراف دارد و اگر فقط بحث اقتصادی مطرح بود بسیار زودتر به نتیجه می رسیدیم.

شهرک صنعتی فیروزکوه با سابقه فراوان دارای مشکلات متعدد است

یزدانی اضافه کرد: در مجموع در پنج نقطه صنفی و صنعتی شهرستان پردیس مشکل داریم که حل آن ها از اولویت‌های کاری است که باید حتما پیگیری شود.

رئیس هیٱت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، ضمن اعلام اینکه این شرکت صد در صد موافق ایجاد شهرک صنفی صنعتی در پردیس هستیم، اظهار کرد: این آمادگی را داریم تا با طی مراحل مختلف پروانه بهره برداری را صادر کنیم، به تبع آن انتخابات برگزار و شرکتی طبق قانون شکل بگیرد و ‌در کنار آن همکاری‌های ومشاوره‌های لازم انجام خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خدمات حمایتی نیز پس از بهره برداری شهرک، توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ارائه خواهد شد تا مشکلی از جهات مختلف وجود نداشته باشد.

وی افزود: در فیروزکوه شهر صنعتی وجود دارد که از قبل انقلاب مصوبه دارد و جر پنج شهر صنعتی دارای مصوبه کشور است که دارای مشکلات فراوانی است.

یزدانی ادامه داد: مرور زمان و عدم نظارت باعث مستهلک شدن این شهر شده است و این برعکس مناطق صنعتی شهرستان پردیس است زیرا بنگاه‌های فعال نسبت به رفع نواقص اقدام می کنند.

رئیس هیٱت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران اضافه کرد: در شهر صنعتی فیروزکوه مشکلات داخلی صاحبین مشاغل با شهرداری باعث بروز اختلافاتی شده که باید توسط مسؤولین حل شود و منطقه سامان بگیرد.

تعداد واحدهای صنعتی پردیس از تمام شهرک های صنعتی کشور بیشتر است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در پردیس واحدهای بزرگ، شناخته شده و با صادرات جهانی مستقر هستند که ضرورت ایجاب می کند برای رفع مشکلات موجود اقداماتی را انجام داد.

وی با اشاره به رشد روز افزون جمعیت در پردیس، گفت: پردیس پذیرای سر ریز جمعیت کشور است و به همین دلیل هرچه سریعتر برای بیشتر نشدن افزایش نرخ بیکاری و ایجاد مشکلات اشتغال تدابیری اندیشیده شود.

یزدانی افزود: در کمیته ماده دو ارزیابی زیست‌محیطی که در سازمان محیط زیست برگزار می شود و همچنین در کمیسیون زیربنایی و شورای عالی شهرسازی این موارد برای بهبود وضعیت اشتغال در منطقه پردیس مطرح خواهد شد.

رئیس هیٱت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ادامه داد: ما در هیچ شهرک صنعتی در کشور حتی نیمی از واحدهای مستقر در این شهرستان را نداریم.

معاون وزیر صنعت اضافه کرد: بزرگترین شهرک صنعتی کشور سه هزار واحد دارد، و حضور چهار هزار واحد در یک منطقه شهرستان پردیس قابل تامل است و باید فکری اساسی برای ساماندهی صنایع و صنوف مستقر کرد.

وی اظهار کرد: طی هفته آینده مکاتباتی با معاون اول رئیس جمهور داریم و پس از مذاکرات خبرهای خوبی  را برای ساماندهی وضعیت این منطقه خواهیم داشت.
منبع: مهر
برچسب ها: تهران ، جمعیت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار