اداره کل دامپزشکی قزوین خبر داد:
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: کلیه ماهیهای یکی از مراکز پرورش ماهی استان قزوین به دلیل استفاده از ماده سرطانزای مالاشیت گرین معدوم شد.
کد خبر: ۴۱۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶ 30 May 2015
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری مهر، عیسی غیاث يزدی صبح شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان اظهارداشت: مصرف «مالاشیت گرین» به دلیل  اثرات سرطانزايی و جهش زايی و همچنين عدم دفع آن از بافت ماهی، بیش از ۲ دهه است که در بسیاری از نقاط دنیا ممنوع شده است.

وی در خصوص استفاده از اين دارو در كشورمان گفت: در ايران استفاده از این ماده شیمیایی ممنوع است اما به رغم آن مالاشیت گرین در برخی مزارع پرورش ماهی مورد استفاده قرار می گیرد، که در همین راستابرای جلوگيري و رصد ميزان استفاده از اين ماده سرطانزا، اداره دامپزشكي قزوين اقدام به نمونه برداري از كليه مراكز توليد و پرورش آبزيان نموده که متاسفانه پس از انجام آزمایشات مربوطه شواهدی مبنی بر استفاده يكي از آبزی پروران، از اين ماده سمی یافت شد.

رئیس اداره دامپزشکی قزوین تشریح کرد: پرونده فرد متخلف به دليل انتقال غير مجاز ماهي و استفاده از مالاشيت گرين، برای پيگيري به مراجع قضايي ارجاع داده شد که پس ازبررسی ابعاد موضوع، حكم به معدوم سازي كليه ماهيهاي مذكور داده شد و معدومسازی، با همكاری نيروی انتظامی با کارشناسان این اداره هفته گذشته صورت پذیرفت.

سازمان دامپزشكی با تدوین یک برنامه هدفمند در راستای آگاه سازی فعالان صنعت آبزی پروری وتاکید بر آثار زیانبار این ماده شیمیایی، نظارت بر کارگاه‌ها و نحوه تهیه و توزیع داروی های مصرفی و آشنا ساختن آبزی پروران و ایجاد تسهیلات لازم جهت دسترسی آسان به داروهای مضر، زمينه حذف مالاشیت گرین از فهرست داروهای مصرفی در کارگاههای پرورش ماهی ایجاد کرده و شرایط را برای جایگزینی داروهای بی خطر دیگر بطور عملی فراهم آورده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
خب چرا اسم این شخص اعلام نمیشه تاتکلیف خریدارهاش معلوم بشه؟به نظر شما ایجاد حاشیه امن به نفع چه کسی است؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
من خودم چندهفته پیش ازمجتمع مافی ماهی قزل الا گرفتم که برای اولین باردرعمرم وزن ماهی های قزل الای فروشنده بالای 1.کیلوگرم بود،کارگرفروشنده توضیحاتی داد ولی قابل هضم نبود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار