رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: این استان پارسال، 94 میلیون و 400 هزار دلار به وزن 728 هزار تن انواع محصول به سایر کشورها صادرات داشته است.
کد خبر: ۴۰۶۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳ 12 April 2017
محمد صمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران این استان اظهار کرد: این میزان صادرات سال گذشته در مقایسه با سال 94، بیش از 40 درصد کاهش دارد.
وی علت این کاهش را مسائل و مشکلات مربوط به صادرات پتروشی، آلومینا و سیمان استان عنوان کرد و افزود: امسال تلاش خواهد شد تا در بخش های مختلف صادرات بیشتری داشته باشیم.

*افغانستان در صدر کشورهای هدف صادراتی خراسان شمالی
صمدی با بیان اینکه بیشترین صادرات سال گذشته این استان با 34.5 درصد مربوط به کشور افغانستان بوده است افزود: ترکمستان با 17.5 درصد، ترکیه 11.5 درصد، هند با 10.5 درصد از دیگر کشورهای مقصد صادراتی این استان هستند.
وی پاکستان، عراق، ایتالیا، هلند، آلمان، فرانسه، آذربایجان و گرجستان را از جمله کشور هایی مقصد صادراتی این استان عنوان کرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: رویکرد این اتاق در سال جاری اعزام هیات تجاری به کشورهای اروپایی است تا علاوه بر معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های این استان سرمایه گذار خارجی نیز برای اجرای طرح های مختلف به این استان جذب کنیم.
صمدی افزود: هم اکنون این استان با 26 کشور دنیا رفت و آمد تجاری دارد که باید زمینه های سایر کشور ها را نیز فراهم کنیم.
وی بر اهمیت راه اندازی بازارچه مرزی پرسه سو نیز تاکید کرد و گفت: در این راستا نیز اقداماتی انجام شده است چرا که قبلا کشور ترکمستان این موضوع را تایید کرده بود و هم اکنون اقداماتی در راستای علاقه مند کردن کشور همسایه برای این امر انجام داده ایم.
وی اظهار کرد: راه اندازی این بازارچه باعث رونق اقتصادی بین دو کشور بخصوص این استان خواهد شد و اگر در این مرز تردد برقرار شود کمک بزرگی به توسعه اقتصادی استان خواهد شد.
وی افزود: هم اکنون خراسان شمالی تنها استان کشور است که بازارچه مرزی ندارد در صورتی که این منطقه مرزی آرام، مقرون به صرفه و توجیه پذیر است.
صمدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه همراه اعزام هیات های تجاری به کشور های مختلف خبرنگاران را نیز همراه خواهیم کرد گفت: باید از ظرفیت رسانه ها در بحث رونق اقتصادی استفاده کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: نخستین سمینار بین الملی و تخصصی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در کشورعراق اردیبهشت ماه امسال در بجنورد برگزار می شود.
صمدی اظهار کرد: این سمینار با حضور مقامات اقتصادی کشور عراق و ایران و نماینده شرکت بیرووریتاس (BV)فرانسه در زمینه های صنعت، کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی در روزهای 7و 8 اردیبهشت در بجنورد برگزار می شود.
وی افزود: هدف از برگزاری این سمینار تخصصی و آموزشی آشنایی با قوانین واردات و صادرات کشور، کمک به توسعه صادرات و آگاهی بخشی به فعالان اقتصادی استان در به دست آوردن بازارهای هدف است.
خراسان شمالی حدود 400 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین 31 استان کشور رتبه دهم را داراست.
سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان در حوز کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار