15 واحد نانوایی شهرستان دماوند بر اساس مصوبه دولت در حالی آزادپز شدند که هم مشتریان و هم نانواها نسبت به یک بام دو هوای قیمت‌ها در این شهرستان معترض هستند.
کد خبر: ۴۰۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵ 27 May 2015
به گزارش فارس این روزها که بیشتر مردم در شُک تک‌نرخی شدن قیمت بنزین هستند، افزایش قیمت نان و تک‌نرخی شدن برخی نانوایی‌ها نیز باعث ایجاد مشکلاتی برای آنها شد.

دولت پیش از اینکه قیمت بنزین را تک‌نرخی کند، به دنبال حذف یارانه نانوایی‌ها در مرحله نخست، به طور آزمایشی درصدی از واحدهای نانوایی را آزادپز اعلام کرد و به تبع در شهرستان‌ها نیز این موضوع از نخستین روزهای خردادماه به اجرا درآمد.

دماوند، یکی از شهرستان‌های تهران بوده که در شرق این استان واقع است و مردم آن طی 24 ساعت شاهد افزایش قیمت نان برخی واحدهای نانوایی بودند.

معاون برنامه‌ریزی و اداری مالی شهرستان دماوند در نیمه نخست اردیبهشت‌ماه سال جاری، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دماوند از آزادپز شدن 20 درصد از مجموع نانوایی‌های فعال در این شهرستان بر اساس مصوبه دولت خبر داده بود.

مجید صفری اظهار داشت: در مرحله نخست اجرای این مصوبه، 15 نانوایی در شهرستان دماوند آزادپز اعلام می‌شوند و یارانه دولتی آرد آنها قطع می‌شود؛ در بحث آزادپز شدن نانوایی‌ها، قیمت و کیفیت مطرح است، چراکه نانوایی‌ها با قیمت آرد دولتی نمی‌توانند کیفیت نان خود را افزایش دهند.

اکنون و پس از ابلاغ رسمی و تأییدیه نهایی استانداری تهران، 15 واحد نانوایی در شهرستان دماوند از اول خردادماه نان‌های خود را با نرخ آزاد عرضه می‌کنند که خبرنگاران فارس در این شهرستان، این موضوع را پیگیری کرده‌اند.

*20 درصد از 143 نانوایی فعال در دماوند آزادپز شدند

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان دماوند در این زمینه با اشاره به سیاست‌های دولت در بحث آزادپز شدن نانوایی‌ها به خبرنگار فارس اظهار داشت: سال گذشته قرار بود یارانه برخی نانوایی‌ها حذف شود؛ اما به علت مشکلات این موضوع صورت نگرفت تا اینکه در سال جاری بالأخره 20 درصد از نانوایی‌های فعال در شهرستان دماوند آزادپز اعلام شدند.

سیامک نظامی با بیان اینکه در شهرستان دماوند 143 واحد نانوایی فعال وجود دارد، افزود: از این تعداد، 15 واحد نانوایی در این شهرستان آزادپز اعلام شدند که این تعداد شامل 20 درصد مصوبه دولت می‌شود.

وی ادامه داد: نانواهایی که آزادپز اعلام شدند و اکنون در شهرستان دماوند در حال پخت نان با نرخ آزاد هستند را با نصب بنرهایی در مغازه‌های آنها آزادپز بودنشان را مشخص کرده‌ایم تا مردم از وضع نانوایی که نان خرید می‌کنند، اطلاع داشته باشند.

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان دماوند با اشاره به نحوه انتخاب 20 درصد نانوایی‌های آزادپز در این شهرستان بیان کرد: در این مرحله، نانوایی‌هایی که در مسیر اصلی قرار داشتند را انتخاب کردیم و اکثر این واحد‌ها در محورهای هراز و فیروزکوه فعالیت دارند و هیچ نانوایی در روستاهای این شهرستان آزادپز اعلام نشده است.

نظامی با بیان اینکه نوع کیسه آردهای دولتی با آزاد متفاوت است، گفت: کسیه‌های آرد آزاد به صورت زرد رنگ هستند که مشتریان می‌توانند از این نظر نان آزاد با دولتی را تشخیص دهند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، هزینه کیسه‌های آرد دولتی به همراه حمل 35 هزار تومان و کیسه‌های آرد دولتی 53 هزار تومان به واحدهای نانوایی شهرستان دماوند عرضه می‌شود.


رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان دماوند نرخ نان و آدرس نانوایی‌های آزادپز این شهرستان را به شرح زیر اعلام کرد:

*نان تافتون با وزن 300 گرم، 600 تومان

*نان بربری با وزن 600 گرم، ساده یک‌هزار تومان و کنجدی یک‌هزار و 200 تومان

*نان سنگک با وزن 700 گرم، ساده یک‌هزار و 300 و کنجدی یک‌هزار و 500 تومان

*نان لواش با وزن 180 گرم، 350 تومان

نام، نوع نان و آدرس واحدهای نانوایی:

1- سیامک نظامی، تافتون، دوراهی گیلاوند - روبه‌روی پمپ بنزین

2- حمیدرضا ابراهیمی، تافتون، گیلاوند - جنب بانک قوامین سابق

3- محمد الهیاری، تافتون، گیلاوند- پشت مسجدالرضا- جنب بانک رفاه

4- محمداسماعیل نقارخانه‌ای، تافتون، دماوند- نرسیده به بیمارستان فاطمه الزهرا (س)

5- حسین نوری، تاتون، آبسرد - خیابان اصلی

6- جعفر صادقی، سنگک، آبسرد - خیابان اصلی

7- هاجر کریمی، تافتون، کیلان - محله کوهان

8- محمدرضا حاجی‌رفیعی، گیلاوند- نرسیده به پل شلمبه

9- قربانعلی چراغی، سنگک، منطقه مشاء - بلوار اصلی

10- تقی حسن‌لو، بربری، رودهن- جنب شیرینی هموطن

11- اکبر شبستری، بربری، آبعلی - بلوار اصلی

12- ناصر آقایی سنگک، رودهن- انتهای خیابان لاله صحرا

13- قاسم عبادی، بربری، رودهن- خیابان پاسداران

14- بهمن همت‌نجفی، تافتون، رودهن- جنب باشگاه

15- علیرضا عالمی، تافتون، رودهن- روبه‌روی بانک مسکن


*اعتراض نانوایان و مردم نسبت به آزادپز شدن برخی نانوایی‌ها

نظامی در ادامه به مشکلات به وجود آمده در آزادپز شدن 15 واحد نانوایی در دماوند اشاره کرد و گفت: برخی از مردم نسبت به افزایش یک‌باره نرخ نان اعتراض‌هایی کرده و همچنین نانواهایی نیز به دلیل یک‌پارچه نبودن نرخ نان در تمام نانوایی‌ها و کاهش فروش نان گلایه‌هایی تاکنون داشته‌اند.

وی با بیان اینکه دولت باید تمام واحدهای نانوایی را آزادپز اعلام کند، افزود: اکنون هم مردم و هم نانوایان سردرگم شدند و قطعاً نانوایی‌ها با توجه به کاهش فروششان ضرر خواهند کرد؛ دولت اگر نانوایی‌ها را آزادپز اعلام کند به نفع خود آنها است و قطعاً نانوایی‌ها می‌توانند با یکدیگر در عرضه هرچه مطلوب نان رقابت کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان دماوند ادامه داد: با آرد یارانه‌ای نانوایی‌ها نمی‌توانند رقابت کنند، به خاطر اینکه همه آنها باید در یک جهت حرکت کنند، اما اگر آزادپز شوند، سهمیه از چرخه پخت نان خارج می‌شود و نانوایی‌ها برای اینکه بتوانند فروش بیشتری داشته باشند، به افزایش کیفیت نان خود روی می‌آورند.

نظامی تصریح کرد: قطعاً با دو نرخی بودن نمی‌توان موفقیت کاملی در این زمینه محقق نمی‌شوند و باید برای افزایش کیفیت کمی و کیفی نان در واحدهای نانوایی همه آنها آزادپز شوند.


*جمع‌آوری نان‌های کیسه‌ای از سوپر مارکت‌ها

رئیس اتاق اصناف شهرستان دماوند نیز از نظارت جدی بازرسان از واحدهای نانوایی در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: از شنبه هفته آینده نظارت جدی بر واحدهای نانوایی دولتی و آزاد را آغاز خواهیم کرد.

علیرضا خواجه‌ای با بیان اینکه جریمه‌های وضع کیفیت و تخلفات در این خصوص، در هفته جاری به علت روزهای نخست اجرای مصوبه اعمال نخواهد شد، افزود: از روز شنبه هفته آینده بازرسان در سه نوبت صبح، ظهر و عصر از تمام واحدهای نانوایی شهرستان دماوند سرکشی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه به طور جدی با متخلفان برخورد می‌کنیم، گفت: به اتحادیه نانوایان پیشنهاد دادیم تا نانوایی‌های دولتی را نیز با نصب بنرهایی مشخص کنند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان دماوند با اشاره به فروش نان‌های بسته‌ای در سوپر مارکت‌ها تصریح کرد: تمام این نان‌ها از سطح مغازه‌های این شهرستان جمع‌آوری می‌شود و تنها عرضه نان در نانوایی‌ها صورت می‌پذیرد.

خواجه‌ای ادامه داد: وجود چنین نان‌ها به لحاظ بهداشتی مشکلاتی را برای مردم به وجود می‌آورد؛ چراکه پخت این نان‌ها مشخص نیست که در کجا و براساس مسائل بهداشتی پخت می‌شود یا خیر.

وی با بیان اینکه به زودی نان‌های بسته‌ای در سوپر مارکت‌های جمع‌آوری می‌شود، بیان کرد: برخی بیماری‌ها از وجود چنین نان‌هایی است، به خاطر اینکه بعد از پخت، فرآیند خنک‌سازی انجام نمی‌شود و همین می‌تواند باعث ایحاد گپک‌زدگی بر روی نان‌ها شود و در خیلی مواقع این کپک‌زدگی‌ها به چشم دیده نمی‌شود.

*ضرورت یکسازی نرخ نان در شهرستان دماوند‌

یکی از نانوایان گیلاوند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران با اشاره به اینکه اکنون وضع فروش نان بسیار کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: یک واحد نانوایی بربری در نزدیکی ما وجود دارد که نان‌های خود را با قیمت 600 تومان عرضه می‌کند و اکنون ما نیز نان تافتون خود را با قیمت 600 تومان به فروش می‌‌رسانیم که به همین جهت اکثر مردم نان بربری را ترجیه می‌دهند.

محمد الهیاری افزود: در حال حاضر با وجود اینکه درگیر نانوایی‌های تافتون 350 تومان نان خود را عرضه می‌کنند و ما نیز با قیمت 600 تومان نان خود را می‌فروشیم، این موضوع بیشتر نانوایی‌های آزادپز را در مضیقه کرده است.

وی با بیان اینکه در گذشته روزانه نزدیک به دو هزار عدد پخت نان داشتیم، تصریح کرد: روز گذشته 400 عدد نان پخت کردیم که از این میزان، تنها 100 نان به فروش رفت.

صاحب یکی از نانوایی‌های تافتون گیلاوند گفت: هنوز کیسه آرد جدیدی برای ما نیاوردند و با کیفیت قبل نان‌های خود را عرضه می‌کنیم؛ متأسفانه یکی از کارخانه‌های آرد موجود در شهرستان دماوند کیفیت لازم را ندارد که همین موضوع موجب اعتراض برخی نانواهای این شهرستان شده است.


یکی از مشتریانی که در حال خرید نان تافتون بود نیز خاطرنشان کرد: کیفیت نان اکثر نانوایی‌های دماوند خوب است، اما نمی‌دانیم که چرا یک‌باره قیمت نان افزایش پیدا کرد و در گذشته که نان تافتون به قیمت 350 می‌خریدیم، اکنون باید با قیمت 600 تومان خرید کنیم.

وی ادامه داد: اکثر مشتریان با توجه به وضع موجود که درآمدها جواب‌گوی زندگی‌ها نیست، به دنبال خرید نان ارزان هستند و ارائه نان با کیفیت مطلوب وظیفه هر نانوایی است و همچنین باید نظارت‌ها نیز بر واحدهای نانوایی وجود داشته باشد؛ قیمت یک بام و دو هوای نانوایی‌ها قطعاً هم به مردم و هم به نانوا ضرر می‌رساند و لازم است تا قیمت‌ها یکسان سازی شود.

 لازم است تا مسئولان هرچه زودتر نسبت به یکسان سازی نرخ نانوایی‌ها اقدام کنند تا در این زمینه، اولاً مردم دچار سردرگمی در خرید نان نشوند، دوماً نانوایی‌ها در فروش نان آسیب نبینند و سوماً واحدهای نانوایی در ارائه کیفیت مطلوب نان از یکدیگر پیشی بگیرند و به رقابت بپردازند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار