مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال زراعی جاری بیش از ۲۵ درصد از اراضی گندم آبی و دیم استان با استفاده از تکنیک های کشاورزی حفاظتی و روش های کم خاکورزی کشت شده است.
کد خبر: ۳۸۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸ 19 February 2017
به گزارش تابناک از قزوین، فرزاد خوش اخلاق  اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۱۴۱ هزار و ۶۰۴هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است که از این میزان   ۴۸ هزار و ۹۳۴ هکتار گندم آبی و ۹۲ هزار و ۶۷۰ هکتار گندم دیم است.

وی افزود: در راستای توسعه کشت روش های مدرن امسال حدود ۱۰ هزار هکتار گندم آبی و  ۲۶ هزار هکتار  گندم دیم  به روش کشاورزی حفاظتی کشت شده است.

 به گفته خوش اخلاق؛ حدود ۴۵ هکتار از اراضی کشاورزی گندم بصورت مستقیم بدون شخم اراضی کشت شده اند.

وی یاد آور شد: در سال زراعی جاری حدود ۶ هزار و ۹۶۰ نفر کشاورز و بهره بردار در کشت  گندم آبی و ۹ هزارو ۵۸۰ نفر در کشت  گندم دیم  مشغول فعالیت هستند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به شرایط و وضعیت آب و هوایی در کشاورزی اشاره کرد و گفت: با توجه به برودت هوا در ماه های اخیر در استان؛ حدود ۲۵ درصد از مزارع گندم دچار خسارت ناشی از سرمازدگی نسبی شدند که با استفاده از کودهای شیمیایی و تغذیه مناسب قابل جبران خواهد بود.

خوش اخلاق اضافه کرد: با توجه به بارش نزولات جوی در هفته های اخیر ؛ همچنان شاهد کاهش  منابع آبی ناشی از بارندگی نسبت به دوره های دراز مدت قبل از ۴ درصد تا ۴۵ درصد در مناطق مختلف استان هستیم.

وی به نقش و اهمیت کارنده های مکانیزه آبی و دیم در اراضی کشاورزی اشاره و تصریح کرد : حدود ۴۰ درصد از کارنده های مکانیزه آبی و دیم «ناوگان مکانیزه استان» نیاز به جایگزینی با ادوات مناسب دارند که لازم است کشاورزان از طریق مراکز خدمات جهاد کشاورزی و اخذ تسهیلات مناسب اقدام کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطر نشان کرد: بر اساس گزارشات؛ حدود ۵ هزار و ۸۲۳ هکتار از مزارع گندم آبی و ۱۸ هزار و ۸۹۵ هکتار از مزارع گندم دیم استان تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته است.

خوش اخلاق یاد اور شد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده؛ پیش بینی می شود  بیش از ۳۲۰ هزار تن گندم در استان تولید شود که از این میزان حدود ۹ هزار تن آن برای بذور سال بعد به مصرف خواهد رسد  و ۱۱ هزار تن نیز به عنوان بذور خو د مصرفی زارعین برای سال آتی لحاظ شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار