با حضورمدیر کل محیط زیست قزوین صورت گرفت
نمایشگاه عکس تنوع زیستی و حیات‌وحش شهرستان آبیک برای نخستین بار در استان قزوین با حضور مسؤولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.
کد خبر: ۳۶۶۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴ 24 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از آبیک، برای نخستین بار در استان قزوین نمایشگاه عکس تنوع زیستی و حیات وحش ویژه شهرستان آبیک با حضور سیاوش شمسی‌پور مدیر کل محیط زیست استان قزوین، سید محمد حسینی معاون فرماندار آبیک، اکبر کشت‌پرور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک و دیگر مسؤولان این شهرستان افتتاح شد.

این نمایشگاه طی سه سال تلاش اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک و با مساعدت علی‌اکبر رشوندآوه عکاس هنرمند و زبده در نگارخانه فرهنگسرای باران این شهرستان به نمایش  درآمده است.

در این نمایشگاه، 120 عکس از تنوع زیستی و حیات وحش شهرستان آبیک اعم از پرندگان، پستاندارن و دوزیستان در قطعه 60 در 40 در معرض دید عموم قرار گرفته که از حوزه دشتی تا ارتفاعات بیش از سه هزار متری این شهرستان  را شامل می‌شود.

 

*وجود پرندگان و پستانداران متنوع در آبیک

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار داشت: حوزه استحفاظی شهرستان آبیک به دلیل داشتن اقلیم چهارفصلی، ویژگی‌های خاصی دارد و دارای حوزه دشتی و کوهستانی است.

اکبر کشت‌پرور افزود: به دلیل وجود دشت و تالاب ‌الله‌آباد انواع پرندگان مانند باکلان‌ها، چنگرها، غازها، باشکل‌ها و بسیاری از گپه‌ها در شهرستان آبیک وجود دارند.

وی ادامه داد: پرندگان دشت‌زی مانند هوبره، بسیاری از کبوترسانان، باقرقره شکم سیاه، فاخته و بسیاری از عقاب‌ها، شاهین‌سانان و پستاندارانی مانند خرگوش، گرگ، روباه، شغال و تشی (نوعی جوجه تیغی بزرگ) و سنجاب زمینی در این شهرستان زیست می‌کنند.

این مسؤول اضافه کرد: از پرندگان و پستانداران منطقه کوهستانی شهرستان آبیک می‌توان به کبک، تیهو، عقاب طلایی، کمرکولی، روباه، شغال، پلنگ، کل و بز، خرس، گرگ و خفاش اشاره کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: از گونه‌های تالاب‌زی می‌توان اردک‌های سرسبز، خوتکا، حواصیل‌ها، خروس کولی، آنقوت، سنقر تالابی، سنقر گندم‌زا، تلیله‌ها و آب‌چیلک‌ها را نام برد.

اکبر کشت‌پرور بیان کرد: نمایشگاه عکس تنوع زیستی و حیات‌وحش شهرستان آبیک با هدف شناساندن این دو مهم به قشرهای مختلف مردم و حفاظت از محیط زیست و حیات‌وحش برپا شده است.

وی تنوع زیستی را ضامن سلامت انسان و طبیعت عنوان کرد و افزود: هرچه قدر تنوع زیستی بیشتر باشد، سلامت انسان بیشتر تضمین می‌شود.

 

*شناسایی حدود 70 درصد حیات‌وحش آبیک

 

مسؤول محیط طبیعی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار  داشت: حدود 70 درصد حیات وحش موجود در شهرستان آبیک شناسایی و به تصویر کشیده است.

جواد عباسی‌مهرآبادی کار تصویر برداری از حیات وحش و تنوع زیستی را بسیار سخت و طاقت فرسا و زمان‌بر  ذکرکرد و افزود: عکاس این نمایشگاه به صورت کاملا داوطلبانه طی سه سال با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک همکاری کرده و در قالب عکس، حیات‌وحش و تنوع زیستی به نمایش گذاشته است.

 وی ادامه داد: پس از تکمیل پروژه تصویربرداری از حیات وحش و تنوع زیستی شهرستان آبیک، مجموعه عکس‌ها قرار است در قالب کتاب به چاپ برسد که تحقق این مهم  مساعدت و همراهی مسؤولان را می‌طلبد.

این مسؤول اضافه کرد: با به چاپ رسیدن کتاب جامع و کامل حیات وحش و تنوع زیستی شهرستان آبیک، این کتاب در اختیار دوستداران طبیعت قرار می‌گیرد.

 عباسی‌مهرآبادی خاطرنشان کرد: از تمام علاقه‌مندان دعوت می‌شود برای دستیابی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک به شناسایی کامل حیات وحش این شهرستان اگر عکس یا تصویری به ثبت رسانده‌‌اند آن را به این اداره ارسال کرده تا به نام خودشان در نمایشگاه‌های آینده و کتاب مورد نظر به چاپ برسد.

نمایشگاه عکس تنوع زیستی و حیات وحش شهرستان آبیک از امروز به مدت چهار روز صبح‌ها از ساعت 9 تا 13 و عصرها از ساعت 16 تا 20 برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.

گفتنی است، به دلیل بازدید دانش‌آموزان شهرستان آبیک از نمایشگاه در امروز و فردا، نمایشگاه از ساعت 9 صبح تا 20 عصر به طور مستمر برای بازدید آنان دایر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار