به گفته مدیرکل میراث فرهنگی همدان، اگر اعتبار موردنیاز برای اتمام این پروژه به موقع تامین شود می‎توان اعلام کرد که موزه منطقه‎ای غرب کشور سال 97 به بهره‎برداری می‎رسد.
کد خبر: ۳۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵ 19 May 2015
مدیرکل میراث فرهنگی همدان ‌گفت: موزه منطقه‌ای غرب کشور در صورت تخصیص اعتبار سال ۹۷ در همدان به بهره‌برداری می‎رسد.

به گزارش تسنیم ، ریحان سروش مقدم در حاشیه افتتاح نمایشگاه سکه‌های تاریخی در آرامگاه بوعلی سینا همدان اظهار داشت: 313 سکه قدیمی مربوط به 43 دوره و سلسله تاریخی ایران در این نمایشگاه برای بازدید علاقمندان و مردم در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین در کنار این نمایشگاه، 16 شی نقره‎ای متعلق به دوره‌های اشکانی و ساسانی که مرمت شده‌اند برای یک هفته در معرض بازدید مردم و علاقمندان قرار می‎گیرد.

سروش مقدم با اعلام اینکه برای هفته میراث فرهنگی همدان برنامه‎های متعددی در نظر گرفته شده است، گفت: همچنین در روز 28 اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی موزه، تمامی موزه‌های استان همدان برای بازدید علاقمندان و مردم رایگان است.

وی درباره برنامه‎های حمایتی از مجموعه‎داران خصوصی استان همدان نیز گفت: در راستای حمایت از مجموعه‌داران خصوصی در تلاش هستیم تا نمایشگاه‌هایی را به صورت موقت در اماکن تاریخی و گردشگری همدان برقرار کنیم تا مجموعه خود را در معرض نمایش قرار دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگ در رابطه با مجموعه‎های قدیمی و دارای ارزش در استان همدان بحث نگهداری و مراقبت است، تاکید کرد: برای این افراد نیازمند فضایی امن و در دسترس هستیم که باید در این رابطه زمینی در اختیار مجموعه‎داران برای ساخت موزه شخصی قرار گیرد که امیدواریم استاندار همدان در این زمینه کمک‌های خوبی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط برپایی نمایشگاه موقت برای مجموعه‎داران خصوصی همدان فراهم می‎شود، تصریح کرد: نمایشگاهی از آثار این مجموعه‌داران استان همزمان با هفته میراث فرهنگی در گنبد علویان و تپه تاریخی هگمتانه برقرار می‎شود.

سروش مقدم درباره راه‌اندازی موزه شخصی در استان همدان نیز گفت: راه‌اندازی موزه شخصی نیازمند ورود مجموعه‎داران بخش خصوصی است، راه‌اندازی موزه شخصی یکی از مهمترین امتیازات استان همدان است که در صورت راه‌اندازی می‎تواند در استان موثر باشد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی موزه شخصی باید برای بخش خصوصی نیز بازده اقتصادی داشته باشد، عنوان کرد: ‌حمایت‌های لازم از سوی میراث فرهنگی استان همدان برای راه‌اندازی موزه شخصی صورت می‎گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان درباره وضعیت آثاری همچون ریتون نیز گفت: ریتون به همراه برخی دیگر از آثار متعلق به استان همدان که دارای ارزش بالایی هستند در موزه ملی نگهداری می‎شوند و باید شرایط لازم را برای برگشت این آثار به استان همدان فراهم کنیم.

وی با اعلام اینکه بازگشت ریتون به همدان کار بسیاری دشواری است، بیان کرد: ریتون به عنوان شناسنامه و نماد استان همدان مطرح بوده و اراده قدرتمندی برای بازگشت آن به استان نیاز است که امیدواریم استاندار همدان نیز در این زمینه کمک‌های لازم را داشته باشد.

سروش مقدم با بیان اینکه برای بازگشت آثار ارزشمند همدان باید منتظر افتتاح موزه منطقه‎‌ای غرب کشور باشیم، اظهار داشت: عملیات اجرایی موزه منطقه‌ای غرب کشور در حال اجراست ولی اعتبارات فعلی پاسخگوی نیاز آن نیست.

وی با بیان اینکه اعتبارات سالانه این پروژه بسیار اندک است، عنوان کرد: در حال حاضر مخزن موزه بیش از 80 درصد و ساختمان پروژه نزدیک به 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم عملیات اجرایی مخزن امسال به اتمام برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با اعلام اینکه تاکنون برای این پروژه نزدیک به 4 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده است، گفت: برای اتمام این پروژه 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که براساس توافق صورت گرفته، 50 درصد این اعتبار توسط سازمان میراث فرهنگی و مابقی توسط استان تامین اعتبار می‎شود.

سروش مقدم با بیان اینکه مشکل اصلی این پروژه کمبود اعتبار است، اظهار داشت: اگر اعتبار موردنیاز برای اتمام این پروژه به موقع تامین شود می‎توان اعلام کرد که موزه منطقه‎ای غرب کشور سال 97 به بهره‎برداری می‎رسد.





اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار