نشست علمي تخصصي"بررسي فرقه و فرقه گرائي در تاريخ معاصر ايران"به همت موسسه تاريخ و فرهنگ ايران در دانشگاه تبريز برگزار شد.
کد خبر: ۳۶۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶ 18 May 2015

به گزارش خبرنگار ما ؛ رييس موسسه تاريخ و فرهنگ ايران در اين آيين با بيان اينکه يکي از راه هاي پيشگيري از گرايش افراد به فرقه هاي انحرافي، توان پاسخگويي متوليان دين به خواسته ها مردم است، تصريح کرد: در اين صورت گرايش افراد به فرقه هاي انحرافي کمتر مي شود، البته در ايران برخي عناصر فرهنگي و اجتماعي نيز در گرايش به سوي فرقه ها کمک مي کنند.

دکتر محمد علي پرغو، در ادامه با تاکيد بر اينکه غلبه فرهنگ احساسي و ضعف عقلانيت، همچنين تجزيه ارزش هاي اجتماعي در جامعه دو عنصر مهم در گرايش به فرقه ها هستند، اولي به لحاظ ضعف آموزش و تربيت هاي عقلاني و دومي به جهت استفاده نادرست از رسانه، هنر، ورزش و ارايه الگوهاي جذاب نامطلوب در اين عرصه ها به وجود مي آيند، تصريح کرد: فرقه ها به اشکال بسيار گوناگون و با اعتقادات کاملا متفاوت ظاهر مي شوند، اما در کارکرد ها همگي از ساختار واحد پيروي مي کنند.

به گفته وي، فرقه ها با استفاده از تکنيک هاي رواني و به کارگيري روش هاي کنترل ذهن، نوعي رابطه مطلق و بسيار خطرناک بين رهبر سرکرده و پيرو به وجود مي آورند، بدين وسيله، دفاع رواني فردي را به حدي در انسان از بين مي برند، که توان نه گفتن از وي سلب مي شود لذا پيرو به ابزاري تبديل مي شود که هر فرماني را بدون ارزيابي درست با غلط بودن آن اجرا مي کند.

دکتر پرغو، يادآور شد: اين پديده به مغز شويي معروف شده است که شيوه هاي آن، روز به روز پيشرفته تر مي شود، بدينسان فرقه ها همگي از ناآگاهي افراد به اين شيوه ها استفاده مي کنند.

سيد کاظم موسوي، مدير موسسه مطالعاتي روشنگر، از ديگر سخنرانان اين نشست تخصصي بود که در خصوص پيشينه فرقه و فرقه گرايي در ايران به ارايه مطالب خود پرداخت.

وي با بيان اينکه مسايل فرقه و فرقه گرايي براي نخستين بار در قرن 19 در اروپا مطرح شد، گفت: بحث فرقه و فرقه گرايي در ايران نيز در دوره قاجار شروع و امروزه هم با عناوين مختلف در جامعه مطرح است.

موسوي، با اشاره به آسيب هاي جريان فرقه و فرقه گرايي در جامعه اضافه کرد: فرقه و فرقه گراي هر جامعه و گروهي باعث تضعيف و آسيب هاي اجتماعي را بدنبال دارد که از جمله آنها مي توان به آسيب هاي اقتصادي و مالي، انحراف نخبگان و تضعيف بنيان خانواده را اشاره کرد.

به گفته وي، در بحث جنگ نرم، دشمن همواره از هر فرصتي براي تضعيف اين نظام استفاده مي کند که يکي از آنها بحث فرقه و فرقه گرايي استو بايد دست اندرکاران و متوليان اين امر مراقب جريان هاي انحرافي در جامعه باشند.

حجت الاسلام محمود رضا قاسمي، پژوهشگر اين حوزه نيز در اين نشست تخصصي با اشاره به بحث فرقه هاي نوظهور و عرفان حلقه گفت: تمسخر منجي آخر الزمان و ائمه معصومين(ع)، بي احترامي به قبور ائمه اطهار(ع)، اهانت به مقدسات از جمله اقدامات رهبران و اعضاي عرفان‌هاي نوظهور است که با هيچ منطق و عقلي سازگار نيست.

پژوهشگر عرفان‌هاي نوظهور، در ادامه با تاکيد بر اينکه حقيقت رحماني بودن يا شيطاني بودن رفتار و کردار شاخه‌هاي عرفان کيهاني (حلقه) را بايد از آسيب ديدگان گرايش به اين گروه پرسيد، تصريح کرد: بر اساس گزارش آمارهاي موجود، افراد آسيب ديده پس از اتصال و گرايش به اين گروه ها به بيماري‌هاي رواني دچار مي شوند که قبلاً به هيچ وجه دچار نبوده‌اند.

به گفته وي، علل جذب بيشتر افراد به اين گروه ها به خاطر درمان بيماري هاي جسمي و رواني بوده است که مخاطبين بعد از اتصال به اين گروه ها متوجه شدند که کار اشتباهي کرده اند.

شايان ذکر است: اين نشست در راستاي بررسي فرقه گرايي، علل گرايش مردم به آن، راه هاي گرايش، استفاده از باورهاي ديني در کشاندن آنها به سمت فرقه هاي مختلف برگزار شد و راه هاي شناخت و مقابله با آن و توجيه علمي و رواني مردم نسبت به آن فرقه ها مورد بررسي قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار