بسترهای لازم برای گردشگری سلامت در مازندران هنوز فراهم نشده است و رسیدن به قطب گردشگری سلامت در مازندران از حرف تا واقعیت فاصله بسیار دارد.
کد خبر: ۳۵۴۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵ 03 January 2017
 ایسنا، مردادماه سال 93 رامسر میزبان نخستین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو با هدف توسعه و تنوع محصولات و خدمات گردشگری سلامت، راهکارهای ارتقای کیفیت خدمات گردشگری سلامت، بررسی شرایط منطقه‌ای اکو در گردشگری سلامت، خدمات بهداشتی و درمانی، خدمات تندرستی، طبیعت‌درمانی، تسهیلات و زیرساخت‌های گردشگری بود و قرار برآن شد تا با بسترسازی های لازم با توجه به پتانسیل های فراوان این استان، مازندران به قطب گردشگری کشور و حتی خاورمیانه تبدیل شود اما 2 سال از این وعده ها گذشت و هنوز هیچ دری در زمینه گردشگری سلامت در استان گشوده نشده است.
 
اینکه چرا پس از دو سال با وجود ظرفیت های بسیار هنوز اندرخم یک کوچه ایم و سهم این استان در گردشگری سلامت بسیار ناچیز و راه زیادی تا رسیدن ایران به رقبایی نظیر هند، روسیه، ترکیه، اردن و مالزی باقی است.
 
قاسم جان بابایی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایسنا می گوید: در اصطلاح به آن نوع گردشگری که شخص مسافر برای استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد با استفاده از آب‌های معدنی، آب و هوا یا مداخلات پزشکی منجر می‌شود گردشگری سلامت می گویند؛ گردشگری سلامت انواعی دارد که می توان به گردشگری پزشکی، طبیعت درمانی، گردشگری تندرستی اشاره کرد. غالب گردشگرانی که به مازندران سفر می کنند نه برای خرید و نه زیارت می آیند بلکه برای تغییر روحیه مازندران را به عنوان مقصد سفر انتخاب می کنند که این خود وارد حوزه طبیعت درمانی و گردشگری تندرستی می شود.
 
وی می افزاید: درباره گردشگری پزشکی، مراکز دولتی به دلیل ازدحام بیماران توان خدمات دهی ندارند؛ اما چند مرکز پزشکی خصوصی در استان وجود دارد که در صورت مهیا کردن بسترسازی های لازم می تواند خدمات درمانی خوبی به گردشگران ارائه دهد. وجود راه های مناسب جهت دسترسی هرچه بهتر و سریعتر به مراکز درمانی توسط گردشگران مهم ترین و اولین قدم در حوزه گردشگری سلامت و جزء کوچکتر آن یعنی گردشگری پزشکی است.
 
سلطان تویه مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در گفت و گو با ایسنا می گوید: گردشگری سلامت نیازمند ساختار ویژه ای است که قسمتی از آن به ارائه خدمات درمانی برمی گردد. مهم ترین موضوعی که باید روی آن کار شود این است که شرکت ها و آژانس های گردشگری به این توانایی برسند که بتوانند از طریق تبلیغات در کشورهای عضو CIS و روسیه جذب گردشگر را انجام دهند.
 
وی می افزاید: برقراری پروازهای مستقیم به شهرهایی که دارای خدمات پزشکی گردشگری هستند یا به نوعی در حوزه گردشگری سلامت دستی بر آتش دارند امری ضروری برای جذب گردشگران در این حوزه است. ایجاد بسترهای مناسب، راه اندازی هتل های با کیفیت و تامین امنیت مسافران مهم ترین عناصری است که باید در امر گردشگری سلامت لحاظ شود. به علاوه شرکت های بیمه باید شرایطی را فراهم کنند که تمامی مسافرانی که برای درمان یا دیگر حوزه های گردشگری سلامت وارد استان می شوند تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
 
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه می دهد: سه نوع گردشگری سلامت وجود دارد؛ در نوع نخست گردشگران برای استراحت و سپری کردن دوران نقاهت به دهکده های سلامت مراجعه می کنند که این مراکز هم اکنون در مازندران وجود ندارد،  گروه دیگر برای دریافت خدمات سلامت به استان وارد می شوند تا از منابع  و خدمات درمانی استفاده کنند. این منابع و خدمات طبیعی شامل چشمه‌های آب گرم، دریاچه نمک، آفتاب درخشان، لجن طبی، ماساژ طبی، حمام گیاهی و زالو درمانی را شامل می شود که در این حوزه هرچند پتانسیل های طبیعی چون چشمه های آب گرم، آب های معدنی، انواع گیاهان دارویی در استان وجود دارد اما بسترهای مناسب و امکانات که بتوان این گردشگران را در آن جای داد مهیا نیست  اما گروه سوم برای دریافت خدمات پزشکی وارد مازندران می شوند. مرکز پزشکی دکترشهیدی هم اکنون نیز به کار توریسم درمانی مشغول است و تنها بیمارستانی است که در سطح استان پذیرای بیمارانی از عراق، ترکیه و تاجیکستان است.
 
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح می کند: اگر مدیریت کلان به این نتیجه برسد که گردشگری سلامت توجیه اقتصادی خوبی می تواند برای استان داشته باشد دانشگاه علوم پزشکی استان می تواند ساختارهای مناسب در حوزه گردشگری درمان را توسعه دهد.
 
اما مهران حسنی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی وگردشگری مازندران درمورد وضعیت نامعلوم گردشگری سلامت استان به ایسنا می گوید: اگرچه چشمه های آب گرم و معدنی بسیاری در مازندران وجود دارد و آمیزش جنگل و دریا بستری مناسب برای حضور بیماران است که می خواهند آسایش و آرامش را در مکانی دنج تجربه کنند و پزشکان متخصصی نیز در این زمینه در مازندران وجود دارند اما همه نیازها این نیست و مشکلات بسیاری نیز وجود دارد.
 
وی تصریح میکند:  نبود پروازهای مستقیم، ترافیک سنگین جاده‌های شمال در تعطیلات، عدم ساماندهی چشمه های آب گرم و معدنی و نبود امکانات رفاهی در برخی از این نقاط مانع رسیدن به این هدف است که بتوانیم به قطب گردشگری سلامت تبدیل شویم.
 
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی مازندران می افزاید: درحال حاضر کمیته ای در استان با حضور دانشگاه علوم پزشکی، وزارت امورخارجه، میراث فرهنگی و گردشگری شکل گرفته است تا ظرفیت های گردشگری در حوزه پزشکی، درمان و تندرستی مشخص شود. آب های معدنی مازندران در بخش لاریجان شهرستان های آمل، رامسر، منطقه ییلاقی لاویج شهرستان نور، تنکابن، بابل، سوادکوه، نکا و ساری واقع و چشمه های آب معدنی دیگری نیز در استان برای استفاده در طرح گردشگری سلامت شناسایی شدند.
 
حسنی یادآور می شود: ظرفیت آب های گرم و زیرساخت ها و خواص آن نیز بررسی شده  و در جلسات آتی به اعضای کمیته اعلام می شود تا برنامه ریزی شده که چه میزان می توان در این نقاط به گردشگر خدمات ارائه داد.
 
این مسئول با بیان اینکه کشور ایران با داشتن بیشترین چشمه های آب گرم در مقایسه با کشورهای دیگر، سهم چندانی از گردشگران حوزه سلامت ندارد و هنوز نتوانسته جایگاهی در این بین برای خود کسب کند. چشمه های آب گرم و معدنی نیاز به ساماندهی دارند زیرا وضعیت برخی از آنها قابل تامل است. اگر طرح گردشگری سلامت در مازندران راه اندازی شود دفاتر گردشگری که مهمترین عناصر برای جذب گردشگران هستند باید اقدام به گرفتن مجوزهای جدید در زمینه این نوع گردشگری کنند.
 
وی می افزاید: با توسعه امکانات چشمه های آبگرم در مازندران سالانه  هزاران گردشگر می توانند از این امکان بالقوه در استان استفاده کنند و صدها نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار