ششمین سمینار تعامل اقوام ،ادیان،مطبوعات و رسانه
این استان با حضور اقوام و ادیان مختلف ،به نماد زندگی مسالمت آمیز و وحدت تبدیل شده است و این موضوع برای استان فراهم کننده هم فرصت است و هم تهدید. فرصت از این جهت که همه اقوام و ادیان میتوانند در کنار هم با همدلی و همزبانی در آبادانی منطقه و کشور سهیم باشند و اما تهدید به این دلیل که این موضوع،مورد توجه بدخواهان و بیگانگان میباشد.
کد خبر: ۳۵۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳ 14 May 2015

این استان با حضور اقوام و ادیان مختلف ،به نماد زندگی مسالمت آمیز و وحدت تبدیل شده است و این موضوع برای استان فراهم کننده هم فرصت است و هم تهدید. فرصت از این جهت که همه اقوام و ادیان حاضر میتوانند در کنار هم با همدلی و همزبانی در آبادانی و عمران منطقه و کشور سهیم باشند و بدون هیچ مرز بندی و بدور از هیاهوهای بیگانگان در صلح و آرامش زندگی کنند.اما تهدید به این دلیل که ترکیب جمعیتی مذکور،مورد توجه بدخواهان و بیگانگان میباشد و در هر فرصت کوچکی سعی در ایجاد شکاف بین مردم این منطقه داشته و با هدف برهم زدن این آرامش از هر موضوعی استفاده میکنند.

به گزارش تابناک آذربایجان غربی،شهر ارومیه در حالی میزبان ششمین سمینار تعامل اقوام ،ادیان،مطبوعات و رسانه هاست که این شهر و این استان مکان حضور اقوام وادیان مختلفی است.حضور شیعه ،سنی،کرد ،ترک،مسیحی،زرتشتی و کلیمی در این استان ،به این منطقه شکل خاصی داده است.

این استان با حضور اقوام و ادیان مختلف ،به نماد زندگی مسالمت آمیز و وحدت تبدیل شده است و این موضوع برای این استان فراهم کننده هم فرصت است و هم تهدید.فرصت از این جهت که همه اقوام و ادیان حاضر میتوانند در کنار هم با همدلی و همزبانی در آبادانی و عمران منطقه و کشور سهیم باشند و بدون هیچ مرز بندی و بدور از هیاهوهای بیگانگان در صلح و آرامش زندگی کنند.اما تهدید به این دلیل که ترکیب جمعیتی مذکور،مورد توجه بدخواهان و بیگانگان میباشد و در هر فرصت کوچکی سعی در ایجاد شکاف بین مردم این منطقه داشته و با هدف برهم زدن این آرامش از هر موضوعی استفاده میکنند.

در این خصوص دکترمحمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در سخنانی ابراز داشته بودند : این استان رنگین کمانی از اقوام و ادیان است ولی همین ادیان و اقوام مختلف در صحنه‌های انقلابی دوشادوش هم برای دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلابی به پا می‌خیزند.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ملت ما در پایداری و دشمن‌شناسی سرآمد ملت‌های جهان است و باید از این امر به عنوان نقطه قوت مردم ایران اسلامی نام برد.

حال همه اقوام با هر دین و مذهبی و با هر فکر و اندیشه ایی باید با بصیرت و آگاهی مدافع نعمت آرامش ،امنیت و همدلی باشند.

در این ارتباط استاندار آذربایجان غربی در همین سمینار با اشاره به حضور ادیان و اقوام مختلف گفت : دشمنان انقلاب اسلامی همواره در پی ضربه زدن به انقلاب و از پا در آوردن نظام مقدس جمهوری اسلامی و همچنين اعمال تحریم های اقتصادی، ایجاد تفرقه و توطئه هایی برای تجزیه طلبی و اختلاف افکنی در بین ادیان و اقوام مختلف ایرانی بوده و هستند.وی در ادامه به نقش خطیر رسانه ها و مطبوعات برای مقابله با توطئه های دشمنان در خصوص ایجاد تفرقه و اختلاف اشاره نمود و گفت: رسانه ها در ایجاد همگرایی و اتحاد و بالعکس واگرایی و ایجاد دشمنی و تهییج افکار عمومی نقش اساسی دارند.

نقش رسانه ها در عصر کنونی بر هیچ کسی پوشیده نیست.لذا حضور موثر و وحدت بخش رسانه ها در امر واگرایی و وحدت بین مردم بیش از هر زمانی موثر و تاثیر گذار میباشد.

بطوریکه حجت الاسلام قریشی امام جمعه ارومیه نیز در این سمینار طی سخنانی با اشاره به نقش رسانه ها در ايجاد تعامل بين اقوام و اديان اذعان كرد: رسانه ها بايد تلاش كنند تا در راستاي ايجاد تعامل هرچه بيشتر ميان اقوام و اديان مختلف در استان قلم زده و همفكري كنند.

اکنون نیز ششمین سمینار با شعار تعامل اقوام ،ادیان، مطبوعات و رسانه روز چهارشنبه 23 اردی بهشت سال 94 در ارومیه برگزار گردید.در این سمینار یکروزه که در کنار مسئولین استانی ،بزرگان ادیان مختلف نیز حضور داشتند،تعدادی از مسئولین حول محور سمینار به ایراد سخنرانی پرداختند.

بنا به گفته حجت الاسلام کریمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی ،تعامل اقوام، ادیان و رسانه در جهانی شدن، مهندسی فرهنگی و انسجام ملی، تعامل اقوام و هویت در جهانی شدن ، رساله و مطالعات تطبیقی در رسانه ها و مطبوعات و آثار ونوشته ای ادبی و هنری 4 محور اصلی ششمین دوره اين سمینار است.

همچنین حجت الاسلام کریمی در ابتدای این سمینار در خصوص مقالات ارسالی گفت : بر اساس اطلاع قبلی ۶۴ مقاله علمی به دبیرخانه این سمینار ارسال شده بود که پس از بررسی‌های اولیه ۳۴ مقاله برای داوری نهایی انتخاب گردیدودر نهایت 11 مقاله بعنوان مقاله برتر شناخته شد.

حجت الاسلام كريمي با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف مهم این سمینار شناخت اقوام و ادیان مختلف ایرانی و چگونگی استفاده از ظرفیت آنها در رسیدن به وحدت ملی، همدلی و هم زبانی است، گفت: بررسی مشکلات مسائل هویتی و ارائه راهکار در خصوص این مشکلات، بالا بردن توان مطبوعاتی در پرداخت اصولی به بحث اقوام و ادیان از موضوعات مهم این سمینار است.

یکی دیگر از سخنرانان این سمینار حجت الاسلام سيدمهدي قريشي نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه بود.وی با اشاره به اهميت توحيد در تعامل اديان، اظهار كرد: آذربايجان غربي از جمله مناطق حساس كشور است كه اديان و اقوام مختلف را در خود جاي داده و مردم زندگي مسالمت آميزي در كنار يكديگر دارند.

قریشی در ادامه افزود: اگر بزرگان ادیان در آذربایجان‌غربی سعی و تلاش کنند می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود برای تعامل و هم‌فکری بیشتر که اساس آن توحید و خداشناسی باشد استفاده کنیم.

وي با اشاره به استفاده هرچه بيشتر از ظرفيت هاي استان با همت و مشاركت بزرگان اديان، افزود: اساس تعامل توحيد است و اين مسئله اساسي ترين محور براي جمع شدن اديان در كنار يكديگر است.

امام جمعه اروميه با بيان اينكه قدم گذاشتن در وادي رسانه و قلم فرسايي در رسانه ها از نعمت هاي مهم الهي است، اضافه كرد: رسانه ها چه در فضاي مجازي و چه در فضاي مطبوعات بايد اين فرصت را مغتنم داشته و از قلم فرسايي در باب آگاهي و اطلاع رساني شاكر باشند.

حجت الاسلام قريشي با اشاره به نقش رسانه ها در ايجاد تعامل بين اقوام و اديان اذعان كرد: رسانه ها بايد تلاش كنند تا در راستاي ايجاد تعامل هرچه بيشتر ميان اقوام و اديان مختلف در استان قلم زده و همفكري كنند.

قربانعلي سعادت استاندار آذربایجان غربی نیز در آئين اختتاميه ششمين سمينار تعامل اقوام، اديان، مطبوعات و رسانه ها ، با اشاره به نقش رسانه ها در ايجاد همدلي و همزباني هرچه بيشتر ميان دولت و ملت، اظهار كرد: بايد در راستاي حركت به پررنگ شدن ارتباطات اجتماعي قدم برداشته و عنصر اصلي همدلي و همزباني است.

وي افزود: همدلي و همزباني ايجاد تفاهم براي هدف مشترك اقتصادي، اجتماعي است، جمهوري اسلامي ايران حكومتي تحميلي نبوده و براي شكل گيري و حفظ اين نظام بسياري از جوانان خون خود و سرمايه هاي ارزشمند خود را فدا كردند و هم اكنون نيز جواناني مصمم تر ادامه دهنده راه آنان هستند.

سعادت با بيان اينكه رسانه ها بايد راهكارهاي چگونگي نجات اقوام و مذاهب را بايد بيابند، اضافه كرد: همدلي از جمله سطوح عالي در تعاملات اجتماعي بوده و ركن ماقبل آن زبان است چرا كه همدلي به معناي انگيزه رفتار مشترك در جامعه اطلاق مي شود.

استاندار آذربايجان غربي با اشاره به تاثيرات حكومت ها بر اديان و اقوام گفت: بشريت از يك منبع فياض الهي سرچشمه گرفته و در اين ميان حكومت ها نيز تاثيراتي بر اديان دارند كه ميزان تاثيرشان متفاوت است، پس از پيروزي انقلاب اسلامي خاستگاه جديدي براي اداره مردم بوجود آمد و موافقين زيادي براي خود يافت.

در ادامه این مراسم امام‌جمعه اهل سنت ارومیه نیز اظهار داشت: امیدوار هستیم که دست برادری به سوی هم داز کنیم و قتل و تجاوز نیز در بین سایر کشورهای مسلمان نیز از بین برود.

ملا عبدالقادر بیضاوی با اشاره به آیات قرآن گفت: اسلام از ما اتحاد را می‌خواهد و لازم است که زیر یک سقف واحد با محبت و علاقه به خداوند متعال برادری خویش را در استانی که به رنگین کمان اقوام و ادیان معروف است حفظ کنیم.

امام‌جمعه اهل سنت ارومیه با بیان احادیثی از پیامبر(ص) گفت: امیدوار هستیم مسئولین بدون تبعیض عدالت را برقرار کنند و همگی ما در صف واحد در مقابل دشمنان ایستادگی کنیم و اجازه ندهیم دشمنان تخم تفرقه را در میان ما بیافکنند.

حسين انتظامي معاون مطبوعاتي و اطلاع رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دیگر سخنران ین سمینار ،با اشاره به نقش رسانه ها در ايجاد آگاهي و مبارزه با جهل در جامعه، اظهار كرد: اروميه ظرفيت متمايزي در همزيستي با اقوام و اديان مختلف دارد و از اين منظر تشابهاتي با لبنان دارد كه اقوام مختلف با همدلي زندگي مسالت آميزي در كنار يكديگر دارند.

وي با بيان اينكه بايد مراقب سوء استفاده دشمنان باشيم، افزود: وظيفه اصلي رسانه آگاهي بخشي است و بايد در راستاي رسيدن به اين موضوع با هرگونه جهل مبارزه كنند.

انتظامي اضافه كرد: آگاهي مانع از جهل مي شود، جهل بستر افراط است، افراط برهم زننده انسجام ملي است بنابراين اگر ما بتوانيم با جهل مبارزه كنيم به مثابه اين است كه افراط را از بين برديم.

معاون مطبوعاتي و اطلاع رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان كرد: رسانه در بعد سياسي ااجتماعي انسجام ملي است و راهي جز افزايش تعامل نداريم.

وي گفت: دولت بسته های حمایتی خوبی برای حمایت از مطبوعات دارد و نشریاتی که دارای برخی فاکتورهای خاص باشند دارای اولویت در رسیدگی به درخواست هایشان هستند همچنین یارانه این نشریات به سه برابر افزایش می یابد.

انتظامی اضافه کرد: نشریاتی که در زمینه های مذهبی، گسترش فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس فعالیت می کنند، نشریات مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی، نشریات مروج زبان و ادبیات فارسی، نشریاتی که به ارتقای سطح علمی جامعه و سوادآموزی کمک می کنند و همچنین نشریاتی که در جوار مرزهای کشور واقع هستند می توانند از این بسته حمایتی استفاده کنند.

امیدعلی مسعودی از اساتید روزنامه نگاری کشور نیز در این مراسم گفت: دشمنان نظام اسلامی با استفاده از ابزارهای مختلف در راستای ایجاد تفرقه در کشورمان تلاش می کنند و هزینه های این تلاش نیز برای آنها مهم نیست.

وی اضافه کرد: در مقابل این تلاش آنها، برگزاری سمینارهایی با هدف تقویت تعامل در جامعه بسیار مهم و کارساز است و باید این نوع سمینارها را به صورت بین المللی برگزار کنیم.

از حواشی این سمینار نیز به اجرای دکلمه توسط سه نفر از بانوان اشاره کرد.در ابتدا این مراسم خواندن سرود ملی و سر دادن یک دکلمه توسط سه نفر از بانوان تعجب و اعتراض برخی از حاضران را بر انگیخت.

آیا پیام سمینار ،یک رنگ کردن رنگین کمان ادیان و اقوام بود؟
آیا پیام سمینار ،یک رنگ کردن رنگین کمان ادیان و اقوام بود؟
آیا پیام سمینار ،یک رنگ کردن رنگین کمان ادیان و اقوام بود؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار