گرانی گوشت طی هفته اخیر باعث شده تا بازار این کالا با تب و تاب و اظهار نظرهای مختلفی همراه باشد.
کد خبر: ۳۵۰۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷ 28 December 2016
به گزارش تابناک قم، مرغ و گوشت جزو کالاهای اساسی در سبد مصرف خانوار است، کالاهایی که در هرسال چند ماهی را به حواشی می‌گذرانند، حواشی که بازار این دو کالا را به تلاطم می‌برد، حاشیه‌هایی که نه رضایت تولید کننده را دربر دارد و نه رضایت مصرف کننده.

طی دو هفته اخیر خبرها حاکی از گرانی در بازار گوشت گوسفندی است مسئله‌ای که باعث شد تا واکنش‌های مختلف مسئولین امر در این زمینه را در پی داشته باشد.

در این زمینه رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگویی که اول دی‌ماه سال جاری با خبرنگار مهر داشت کمبود شدید دام را عامل گرانی گوشت بیان کرد.

علی اصغر ملکی در این زمینه گفته بود: همیشه وقتی در این فصل از سال و با نزدیک شدن به انتهای سال، عرضه دام کم می‌شود، بنابراین ما نیاز به واردات داریم تا شرایط بازار بهبود یابد و اوضاع بدتر نشود.

کمبود دام نداریم

گفته‌های رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در حالی است که معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر مطلب دیگری را عنوان می‌کند.

وی در این گفت‌وگو نبود دام را سخنی معقول و منطقی ندانسته و دلیل این امر را این نکته ذکر می‌کند که اگر فردی به قصابی مراجعه کند با نبود گوشت گوسفندی مواجه نمی‌شود.

حسن رکنی در سخنانش گفته بود: علاوه بر این، واردات گوشت محدود به کشور خاصی هم نیست و هر کشوری که پروتکل‌های بهداشتی و استانداردهای موردنظر ما را داشته باشد می‌تواند مبدأ وارداتی ما قرار بگیرد، بنابراین کشور نه با کمبود دام مواجه است و نه کمبود گوشت و امکان واردات نیز به هر میزان که لازم باشد وجود دارد.

سخنان این دو مقام مسئول در حالی است که گفت‌وگو با دامدارانی که دام گوسفندی پرورش می‌دهند حاکی از تأیید سخنان رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی است هرچند در کنار نبود دام دلایل دیگری را هم عنوان می‌کنند.

عدم حمایت از تولیدکنندگان بخش دام

محمد بابائی از پرورش دهندگان دام گوسفندی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، تولید کم دام را از دلایل گرانی گوشت گوسفند می‌داند.

وی که دامداری ۵۰۰ رأسی گوسفند در دامشهر قم دارد هیچ‌گونه آینده روشنی را برای فعالیت در این عرصه پیش‌بینی نمی‌کند زیرا عدم حمایت از تولیدکنندگان بخش دام و طیور را از دلایلی می‌داند که امیدی برای فعالیت در این عرصه باقی نگذاشته است.

صحبت‌های این دامدار در جایی به اوج ناامیدی می‌رسد که وی می‌گوید در سال گذشته دام‌های مولد گوسفندی با نوع بیماری مواجه شده‌اند که این امر در سایه عدم حمایت باعث شد تا بسیاری از دام‌های مولد از بین برود به گونه‌ای که حتی برخی از دامداری‌ها تا ۴۰۰ رأس تلفات را تجربه کردند اتفاقی که به گفته این دامدار باعث شده تا امروز بازار گوشت گوسفندی با نبود دام و گرانی گوشت مواجه شود.

البته وی گرانی علوفه و همچنین نبود مراتع برای چرای گوسفندان را از دیگر دلایلی عنوان می‌کند که باعث می‌شود تا دامداران هر سال کمتر به سمت دامداری‌های گوسفندی بروند.

بابائی در ادامه سخنانش بر این نکته هم تأکید دارد که گرانی گوشت با توجه به هزینه‌های تولید و کمبود دام هیچ تأثیری برای تولید کننده ندارد و نمی‌تواند ضررهای وی را جبران کند.

وی به بحث واردات هم اشاره می‌کند و بر این نکته تأکید دارد که با توجه به گرانی ارز واردات گوشت یخ زده هم برای مصرف کننده با قیمت بالایی تمام می‌شود و بهتر است به جای فکر کردن به واردات برای کنترل بازار فکری برای حمایت از تولید کننده بشود.

گرانی علوفه

محمد خوش لهجه که وی هم از دامداران پرورش دهنده دام گوسفندی است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از رها کردن شغل دامداری از سال گذشته سخن می‌گوید اینکه ادامه روند تولید برای وی کارساز نبوده و به دلیل ضررهای متحمل شده در این زمینه ۶۰۰ رأس گوسفندهایش را فروخته و هم اکنون شغل قصابی را دنبال می‌کند.

وی گرانی علوفه، نبود حمایت و هزینه‌های بالای تولید را از جمله دلایل رها کردن دامداری‌اش می‌داند.

رمضان براتی از دیگر دامداران استان قم است وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزایش کشتار دام‌های مولد طی دو سه سال اخیر را از دلایلی عنوان می‌کند که موجب شده تا در کشور کمبود دام وجود داشته باشد و این امر هم باعث گرانی گوشت گوسفند طی ماه‌های اخیر شود.

وی که امروز برای خرید گوسفند به میدان رفته است به این نکته اشاره می‌کند که از ۵ تا ۱۰ صبح دامی به میدان وارد نشده و وی نتوانسته خریدی داشته باشد که این نشان از کمبود دام است.

دامشهر قم یکی از میادین بزرگ خرید و فروش و نگهداری دام در مرکز کشور است که در زمینی به مساحت ۳۶۴ هکتار احداث شده و در حال حاضر هم ۵۷۰ واحد دامداری گوسفندی در این مکان تعبیه شده است و در حالی که می‌تواند ۲۵۰ هزار گوسفند را در این دامداری‌ها پرورش داد با فعالیت ۴۰۰ واحد در حال حاضر ۱۰۰ هزار گوسفند در دامداری‌های این شهرک وجود دارد.

مدیرعامل شرکت به پرور دامشهر قم در گفت‌وگو با خبرنگار ما، ضمن گله‌مندی از جنجال‌هایی که برای گرانی گوشت به راه افتاده می‌گوید: متأسفانه خبرنگاران و مسئولین هنگامی‌که گوشت ارزان است و تولیدکنندگان با ضررهای هنگفت مواجه می‌شوند اخباری مخابره نمی‌کنند اما تا بازار با گرانی مواجه می‌شود بلافاصله به دنبال مقصر می‌گردند.

وی هم بر حمایت از تولیدکنندگان تأکید دارد؛ حمایت‌هایی که تاکنون زیاد به چشم نیامده و گرانی‌های چرخه تولید باعث شده تا تولیدکنندگان با وجود گرانی گوشت باز هم سودی نصیبشان نشود.

رعیت پور در این گفت‌وگو کمبود دام‌های لاغر را که برای پروار کردن مورد نیاز است را مورد اشاره قرار می‌دهد و تأکید دارد که بازار هم اکنون با کمبود این نوع از دام مواجه است و باعث شده تا تولیدکنندگان نتوانند دام کافی را برای پرورش خریداری کنند.

وی در ادامه پیشنهادهایی را برای عدم ضرر به تولیدکنندگان دارد اینکه دولت برای تولیدکنندگان گوشت در کشور هم خرید تضمینی داشته باشد و یا از آن‌ها به عنوان حق العمل کار استفاده کند و با در اختیار قرار دادن دام و علوفه در اختیار دامداران حق العمل‌کاری به آن‌ها پرداخت کند تا از این طریق از ضرر تولیدکنندگان جلوگیری شود.

با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد بازار تولید گوشت قرمز هم مانند بسیاری از تولیدکنندگان در بخش‌های دیگر تولیدی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند مشکلاتی که بارها و هر ساله در حال رخ دادن هستند و البته تنها با برنامه‌ریزی کوتاه مدت سعی می‌شود تا تب و تاب‌ها را کاهش داد کاهش تب و تاب‌هایی که می‌رود تا در سال آینده هم تکرار شود تجربه‌ای که هر ساله با آن مواجه هستیم.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار