'اهمیت رادیو تلویزیون بیشتر از همه است، این دستگاهها، دستگاههای تربیتی است؛ باید تمام اقشار ملت با این دستگاهها تربیت بشوند؛ یک دانشگاه عمومی است. دانشگاهها دانشگاههای موضعی است، این یک دانشگاه عمومی است یعنی دانشگاهی است که در تمام سطح کشور گسترده است'.
کد خبر: ۳۴۶۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳ 21 December 2016
به گزارش تابناک شهرکرد، این سخنان گهربار، فرمایشات امام راحل در بیست و نهم سال 57در دیدار دولت موقت با ایشان است که فرمودند:' باید از آن، عملِ دانشگاه را، به آن اندازه‌ای که می‌شود، استفاده کرد. باید این دستگاه، دستگاهی باشد که بعد از چند سال تمام قشر ملت را روشن کند، تمام را مبارز بار بیاورد، تمام را متفکر بار بیاورد، تمام اینها را مستقل بار بیاورد، آزادمنش بار بیاورد'.
برنامه های صدا و سیما اما این روزها بیشتر از گذشته جنبه سرگرمی به خود گرفته است و صدا و سیما به آن وجهه که باید در حد یک دانشگاه عمومی مد نظر امام راحل نرسیده است.
برنامه های مختلفی که از این رسانه پخش می شود گاهی آن را حتی از جنبه های سرگرمی خود دور می کند و باعث می شود مخاطب به راحتی با واژگانی که در دایره ادبیات معیار جای ندارد به راحتی آشنا شود.
حرف هایی که گاهی در برخی از برنامه های طنز داده می شود، قبح عمومی جامعه را حساس می کند، چه این که پخش شب های برره به گفته برخی از کارشناسان تا حدودی ضربه هایی را به زبان مادری و گویش های محلی در بین نوجوانان وارد کرد.
هر چند استحکام و قوام زبان پارسی پیش از آن است که یک برنامه طنز بتواند آن را به مخاطره بیندازد اما همین سریال شب های برره باعث شد تعدادی از دانشجویان که وفادار به زبان مادری بودند، حتی بارها به آن نقد داشته باشند، گر چه واژگان بد ساخت شب های برره در حافظه تاریخی عموم مردم باقی نماند.
اما در تازه ترین اقدام تلویزیون در یکی از برنامه های کمیک که گاهی اصول هنر دراماتیک در آن رعایت نمی شود و گاهی قانون کپی رایت کمتر در آن استفاده می شود، کاربرد واژه ' بتمرگ ' در برنامه دورهمی نشان داد که برنامه های صدا و سیما هنوز تا رسیدن به دانشگاه عمومی فاصله زیادی دارد.
مانند این واژه ها که گاهی در برنامه های کمیک یا سریال شنیده می شود، اما براساس قفه اسلامی این واژه ها بار حقوقی دارد و می تواند باعث ترویج گونه ای از واژگانی شود که کودکان یا نسل جوان به راحتی آن را فرا میگرند و آن را در مکالمات روزمره به کار می برند.
صدا و سیما گاهی آنقدر به پخش آگاهی های بازرگانی می پردازد که انسان تولید کننده به انسان مصرف کننده سوق می یابد و شی شدگی اجتماعی را در بین طبقات جامعه افزایش می دهد.
خاصیت عصر مدرن است که تبلیغات رسانه ای برای اغنای بازار باید سحر کننده مخاطب باشد تا گاهی مردم خوشبختی را در ستیابی به کالای تبلیغ شده پندار کنند.
جهان مدرن هم اکنون جهانی است که به گفته ˈرولان بارتˈ در آن انسان ها زیرˈ بمباران نشانه هاˈ به حیات خود ادامه می دهند و باید این جهان را نوعی نشانه سالاری به حساب آورد.
دنیای تبلیغاتی اکنون شکلی از ˈ جهان نمایش ˈ است که در آن انسان با بازآفرینی ذهنی تبدیل به فردی مصرف گرا می شود که چاره جز انتخاب از پیش تعیین شده ندارد.
تبلیغ مصرف گرایی از خاصیت های جریان فکری لیبرالیسم است و لیبرالیسم (Liberalism) از جمله نظام‌های اجتماعی است که بر مبنای فردگرایی بنا شده و در اصل اعتقاد به آزادی و فلسفه آزادی است، خواه این آزادی به عنوان اصل نهادهای جامعه و یا به عنوان راه و رسم زندگی فردی و اجتماعی باشد.
کارشناسان معتقدند اکنون 90 درصد از شبکه های تلویزیونی جهان به برنامه های بازرگانی و تبلیغات اقتصادی بازرگانی مشغول هستند و ماهیت بازرگانی دارند و این ماهیت با برنامه های سرگرم کننده تامین می شود.
کار این شبکه های تلویزیونی نوعی درآمدزایی است و بخشی از برنامه های این شبکه ها نیز به تفریح و سرگرمی اختصاص دارد.
بخشی دیگر از فعالیت رسانه های تصویری دنیا به امراطلاع رسانی و بخشی دیگر نیز به مناظره و بحثهای سیاسی و فرهنگی اختصاص دارد.
هدف سازندگان تلویزیون در ایجاد این رسانه در ابتدا پرداختن به مباحث آموزشی و پرورشی بود، ولی این امر محقق نشد.
اکنون با واکنش هایی که نسبت به یک برنامه کمیک در سطح جامعه بروز کرده است، انتظار است اخلاق رسانه ای و ارزشها رسانه بیش از گذشته بر جنبه سرگرمی آن بچربد و هر شخص که تهیه کننده یا کارگردان است برای خود یک سیاستگذاری روزانه داشته باشد.
صدا و سیما به دلیل گستردگی دسترسی مردم به آن می تواند با ترویج کامل اخلاق رسانه ای به یک دانشگاه تبدیل شود و کاربرد واژگانی که اخلاق عمومی را به محاق می برد، از آن برای همیشه کنار برود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار