گزارشی از یک محله استثنایی
کد خبر: ۳۳۹۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۵ 07 December 2016
مشاغل آلاینده و سر و صدای فراوان و بدموقع، ظاهرا فقط مختص خیابان حسینی معصوم نیست و اهالی خیابان کشاورز از محله بهارستان هم از این موضوع رنج می برند.
ساعت 3 بعد از  ظهر است و دقیقا زمان استراحت بعد از یک روز کاری است اما صدای جوشکاری، چوب بری و ویراژ موتورسیکلت سواران مانند مته ای در مغزت فرو می رود و آزارت می دهد.
اینجا خیابان کشاورز یکی از خیابان های محله بهارستان است. خیابانی در دل شهر اما محروم از حداقل خدمات شهری! ابتدا تا انتهای خیابان تفاوت اساسی دارد و ابتدایش که چسبیده به میدان توحید است، ظاهر شهری دارد و انتهایش که به خندق می رسد، تو را به روستایی محروم می برد و گمان می کنی کیلومترها از شهر فاصله گرفته ای و به روستایی دور دست و محروم رفته ای.
نازیبایی، سد معبر، پیاده روها و آسفالت خراب خیابان، زباله هایی که زودتر از موعد مقرر مقابل منازل قرار داده شده است، بازی چند مرد میانسال و پیرمرد در گوشه ای از پیاده رو، عرصه های رها شده و غیره و غیره، خود گویای اوج فقر خدمات شهری برای ساکنان این منطقه است و بی توجهی مسئولان شهری به این خیابان را که حاشیه شهر هم نیست، فریاد می زند.
عبور گذری از ابتدا تا انتهای خیابان به شکل گزارشی مصور، همه کمبودها، خرابی ها، داشته ها و نداشته های این خیابان را از مقابل دیدگانت می گذراند و حساب کار دستت می آید که قرار است از حال و روز ساکنان چه محله ای بنویسی!
گزارشی از محله ای استثنایی که ساکنان آن از ده ها درد قطره قطره اشک می ریزد.
خندق خطرناک!
«خندق واقع در این خیابان خیلی خطرناک و سیل گیر است و در زمستان و تابستان حکایت خاص خود را دارد، برف و باران ببارد یک جور دردسر داریم، نبارد هم جور دیگری»؛ این جمله را یکی از ساکنان خیابان کشاورز می گوید که به گفته خودش، در روز بیش از 20 مرتبه به واسطه کارش مجبور است از این خندق عبور کند.
«لنگری» بیان می کند: تجمع حشرات موذی در این خندق در تابستان ها و گل و لای در زمستان ها بسیار آزار دهنده است و با توجه به این که هیچ پلی برای عبور اهالی و خودروها روی این خندق ساخته نشده است و سیل هم از این مسیر می گذرد، هنگام وقوع سیل حادثه در کمین اهالی است.گویا این خندق بدون کوچکترین امکانات امنیتی، درد مشترک اهالی خیابان کشاورز است و تمام اهالی که با آن ها هم کلام می شوم، به این موضوع اشاره و از بی توجهی ها به آن گلایه می کنند.بسته بودن جوی های آب این خیابان از دو سمت، موضوع دیگری است که «لنگری» به آن اشاره می کند و با گرفتن انگشت اشاره اش به سمت جوی های آب، نگاه ما را به سمت این جوی ها می کشاند و می گوید: چطور می شود آب، فاضلاب یا هر چیز دیگری از این جوی ها که 2 طرف آن ها بسته است، عبور کند؟ نتیجه این بسته بودن دوسوی جوی های آب این خیابان، پراکنده شدن بوی نامطبوع و جمع شدن زباله و فاضلاب و حشرات موذی است و تابستان در یک وجب از این جوی ها بیش از 2 هزار کرم جمع می شود و ما همچنان باید به تحمل این وضعیت تن دهیم زیرا هرچه برای رهایی از این وضعیت و اصلاح این موارد اقدام کرده ایم، به نتیجه نرسیده ایم.
 آسفالت ها و پیاده روهای چهل تکه
«مهدوی» دیگر ساکن این محله است که وضعیت نامناسب پیاده روها را یادآور می شود و می گوید: بخشی از پیاده روهای این خیابان سنگفرش، بخشی آسفالت و بخشی هم کاملاً خاکی است که منظره بسیار نازیبایی به محله داده است. از طرفی کنار جوی های داخل کوچه ها و بخشی دیگر از کوچه ها را شهرداری برای لکه گیری و تعویض آسفالت تیغ زده است اما به بهانه بارش های هفته قبل کار را تعطیل کرد و دوباره هم خبری نشد.وی ادامه می‌دهد: مواد مخدر هم در این محله به راحتی خرید و فروش می‌شود و نوجوانان و جوانان این خیابان در خطر ابتلا به اعتیاد قرار دارند و کاش بشود برای جلوگیری از این موضوع کاری انجام داد.
محروم بودن ساکنان خیابان کشاورز از پارک محله و فاصله نسبتاً زیاد تا پارک محله ای در خیابان های همجوار، موضوعی است که «سرخی» از دیگر ساکنان محله کشاورز به آن اشاره می کند و این را هم به فهرست مشکلات اهالی این منطقه می افزاید.
وی همچنین می گوید: در این خیابان فقط مدرسه در مقطع ابتدایی وجود دارد و دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم باید به محله ای دیگر بروند و این موضوع علاوه بر این که در سرما و گرما موجب اذیت آن ها می شود، خانواده ها را نیز مجبور کرده است تا برای رفاه فرزندان خود سرویس مدرسه بگیرند که این موضوع موجب شده است تا هزینه اضافه به خانواده ها تحمیل شود.
مشاغلی از نوع آلاینده!
پر سر و صدا بودن مشاغل آلاینده هم موضوعی است که «تمدنی» از دیگر ساکنان خیابان کشاورز به آن اشاره می کند و اظهارمی دارد: در این جا مشاغلی مانند چوب بری، کابینت سازی و جوشکاری آن هم نه به فاصله اندک از هم وجود دارد که سر و صدای ناشی از آن ها اهالی محل را به معنای واقعی کلمه آزار می دهد.وی تصریح می کند: آزاردهنده تر این است که این افراد توجه و دقتی به زمان استراحت اهالی ندارند و سر صبح و ظهر و آخر شب برایشان تفاوتی نمی کند و در ساعات مختلف روز مشغول کار هستند و به ویژه در زمان استراحت که خسته از کار روزانه به منزل می رویم تا کمی استراحت کنیم، این صداهای مزاحم مانع می شود و آرامش را از اهالی محل گرفته است. وی خاطرنشان می کند: مشاغل آلاینده موضوعی نیست که بتوان به راحتی و بی تفاوت از کنار آن گذشت و اگر متولیان این مشاغل را در محلی مشخص ساماندهی می کردند اهالی این خیابان و چند 10 خیابان دیگر بجنورد از سر و صداهای مزاحم و این وضعیت در امان بودند./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار