نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، روز چهارشنبه در استانبول با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار و گفت و گو کرد. این دیدار در شرایطی صورت می گیرد که روابط آنکارا – بغداد در دوره اخیر ملتهب است.
کد خبر: ۳۳۳۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶ 23 November 2016
ایرنا نوشت:نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، روز چهارشنبه در استانبول با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار و گفت و گو کرد. این دیدار در شرایطی صورت می گیرد که روابط آنکارا – بغداد در دوره اخیر ملتهب است.

بارزانی پیش از ظهر امروز وارد آنکارا شد و با بینالی یلدریم نخست وزیر، مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به طور جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.
او سپس عازم استانبول شد و در کاخ موسوم به مابین بازمانده از دوران عثمانی، با اردوغان در پشت درهای بسته دیدار کرد.

نهاد ریاست جمهوری ترکیه در تارنمای رسمی فقط تصویری از این دیدار را منتشر کرد و توضیحی نداد. دیدار اردوغان و بارزانی بیش از یک ساعت به طول انجامید.
گفته می شود در این دیدارها، موضوع آزادسازی موصل، وضعیت در تلعفر، تحولات سیاسی و امنیتی در شمال عراق و منطقه، همکاریهای اقتصادی و تجاری و انرژی ترکیه و اقلیم کردستان عراق، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

از سوی دیگر رسانه های ترکیه گمانه زنی کرده اند که موضوع بازداشت رهبران و نمایندگان حزب دمکراتیک خلق ها و همچنین شهرداران منتخب از این حزب در مناطق کردنشین، نیز در این گفت و گوها مطرح شده است.

این رسانه ها با اشاره به خویشاوندی احمد ترک شهردار شهر ماردین با خانواده بارزانی پیش بینی کرده اند که موضوع دستگیری وی نیز در این دیدار ها به صورت ویژه مطرح شده است.
دو رهبر حزب دمکراتیک خلق ها به همراه 8 نماینده و بیش از 30 شهردار منتخب این حزب در مناطق کردنشین در زندان بسر می برند.

دولت آنکارا با اعلام دکترین امنیتی تازه خود مدعی شده است که ریشه تهدیدات تروریستی و امنیتی علیه تمامیت ارضی و حق حاکمیت خود در خارج از مرزهای خود از بین خواهد برد. در این راستا اعلام کرده است اجازه تبدیل منطقه سنجار ایزدی ها در شمال عراق را به قندیل دیگری برای پ.ک.ک در شمال عراق، نخواهد داد.

آنکارا همچنین تلعفر را یک شهر ترکمن نشین اعلام کرده و نسبت به عدم تغییر ساختار قومی تلعفر و موصل را در جریان پاکسازی گروه تروریستی – تکفیری داعش از عراق هشدار داده است.

اظهارات مقامات ترکیه در خصوص خط قرمزهای این کشور در عراق و اصرار در خصوص ادامه حضور نیروهای این کشور در اردوپاه بعشیقه در نزدیکی موصل در دوره اخیر موجب تشدید تنش بین آنکارا – بغداد شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار