مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین گفت: با سرمایه‌گذاری لازم در دشت الله‌آباد می‌توان فرصت‌های شغلی و ظرفیت‌های تولیدی مناسب ایجاد کرد.
کد خبر: ۳۲۴۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵ 07 November 2016
به گزارش تابناک از قزوین بهنام ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار داشت: طی دهه اخیر، برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و وجود چاه‌های غیرمجاز تعادل آب، طبیعت و تبخیر را در دشت‌های استان قزوین به هم ریخته است.

وی افزود: فرونشست 30 سانتی‌متری دشت قزوین خسارت فراوانی برای این استان به بار آورده است.

 مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین ادامه داد: برای زهکشی صورت گرفته در دشت شور الله‌آباد واقع در جنوب شهرستان آبیک 100 میلیارد ریال هزینه صورت گرفته اما هیچ تأثیری برای این دشت به همراه نداشته است.

ملکی با بیان اینکه واحدهای دامداری نباید در استان قزوین توسعه یابد، اضافه کرد: چاه‌های آب موجود در نیروگاه شهید رجایی و کارخانجاتی همانند فولاد هفت الماس باید پلمب شده و الزاماً باید از پساب فاضلاب تصفیه‌خانه دوم شهرک صنعتی کاسپین استفاده شود تا احیای آب‌های منابع زیرزمینی تحقق یابد.

وی خاطرنشان کرد: از راهکارهای بلندمدت برای دشت‌های استان قزوین می‌توان به انتقال آب از سد طالقان به این استان اشاره کرد.

این مسؤول کشت محصول کشاورزی متناسب با خاک شور در دشت الله‌آباد شهرستان آبیک را ضروری دانست و اذعان کرد: برای بوته‌کاری و کاشت گیاهان متناسب در این دشت، با استفاده از نیروهای مردمی اعم از سربازان، بسیجیان، دانش‌آموزان و نهادهای نظامی و انتظامی می‌توان با هزینه کمتر اقدام کرد چراکه صرف نگاه اداری نمی‌توان این دشت را احیا کرد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین با بیان اینکه گرد و غبار و ریزگردها‌ی دشت الله‌آباد تهدیدکننده استان‌های تهران، کرج و مرکزی است، افزود: اگر از روند این پدیده جلوگیری نشود علاوه بر استان‌های مذکور، مصیبت‌های آن هم گریبان‌گیر مردم شهرستان آبیک می‌شود.

ملکی ادامه داد: جلوگیری از روند بیابانی شدن دشت الله‌آباد باید مورد توجه مسؤولان استان‌های قزوین و همجوار قرار گیرد تا بتوان از روند ریزگردها جلوگیری کرد.

* ایجاد فرصت‌های شغلی

وی اضافه کرد: اگر دشت الله‌آباد شهرستان آبیک و بویین‌زهرا احیا شود، از میزان گرد و غبار کاسته شده و وضعیت محیط زیست بهبود می‌یابد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: با سرمایه‌گذاری لازم در دشت الله‌آباد می‌توان فرصت‌های شغلی و ظرفیت‌های تولیدی مناسب ایجاد کرد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین بیان کرد: اگر روند گرد و غبار و بیابان‌زایی دشت الله‌آباد ادامه داشته باشد علاوه بر تهدید، سلامت مردم، فرصت‌های شغلی هم از بین رفته و آسیب‌های فراوانی متوجه مردم شهرستان آبیک و استان‌های همجوار می‌شود.

ملکی افزود: بیابان‌زدایی دشت الله‌آباد نیازمند نهضت همگانی و مشارکت همه‌جانبه مسؤولان دولتی، غیر‌دولتی، شبه‌دولتی، رسانه‌ها، گروه‌های مرجع و ارشدترین متخصصان استان قزوین و تریبون‌داران است تا بتوان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

وی ادامه داد: اداره‌کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین آماده دریافت طرح‌ها و ایده‌های بخش خصوصی است و اعلام می‌شود افرادی که در زمینه انرژی خورشیدی، نیروگاه گاز و سیکل ترکیبی درخواست دارند می‌توانند به استانداری قزوین و این اداره‌کل مراجعه کنند.

این مسؤول اضافه کرد: در حد مقدورات زمین و تسهیلات بانکی در اختیار علاقمندان به سرمایه‌گذاری در منطقه شور دشت الله‌آباد شهرستان آبیک قرار داده می‌شود و مساعدت‌های لازم  اعم از آب، برق و غیره صورت می‌گیرد.

مدیر‌کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود را در زمینه بیابان‌زدایی دشت شور الله‌آباد به سایت استانداری قزوین ایمیل کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار